فرهنگی

اجرای برنامه های اوقات فراغت تابستان ویژه کانون های مساجد با رویکرد تربیت محور در آذربایجان غربی 

مدیر کانون مساجد آذربایجان غربی از اجرای برنامه های اوقات فراغت با رویکرد تربیت محور خبر داد.

به گزارش مجله خبری ایتوک، محسن رضایی در جمع خبرنگاران گفت: امسال برنامه های اوقات فراغت تابستانه با شعار «مسجد، کانون و نشاط ۲» و با هدف ارتقاء، انسجام و جامعیت بخشی در موضوع غنی سازی طرح اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ۱۱ تا ۱۷ سال در مساجد استان اجرا می شود.

رضایی با اظهار اینکه اجرای برنامه های اوقات فراغت، تربیت محور اظهار کرد: راهبری، هدایت و حمایت از فعالیت های تربیت محور، انسجام بخشی و سازماندهی فعالیت ها و برنامه های تابستانه، هویت سازی تشکیلاتی با هماهنگ سازی اقدامات و تولیدات رسانه ای، بسترسازی و تزریق روحیه نشاط به کودکان و نوجوانان در سطح مساجد، شناسایی ظرفیت ها و اولویت های کانون ها و ارتقاء سطح توانمندی آنها در حوزه تربیت کودک و نوجوانان و هم افزایی و توسعه همکاری با دستگاه های هم سو و هم وظیفه از مهمترین اهداف اجرای طرح ملی اوقات فراغت می باشد.

او با اشاره به کسب تجربیات مفید در اجرای طرح در سال گذشته گفت: بعد از ایام کرونا و تعطیلی مساجد، حوزه فعالیتهای اوقات فراغت از طرف کانون های مساجد به چشم نمی آمد به همین دلیل در سال گذشته بشکل ویژه به این موضوع پرداخت شد و با اجرای برنامه های متنوع برای دختران و پسران مناطق شیعه نشین و مناطق اهل سنت نتایج خوبی حاصل شد.

رضایی تصریح کرد: کسب رتبه برتر کشوری در حوزه فعالیتهای مسجد، کانون و نشاط۱ از جمله توفیقات کانون مساجد بود.همچنین ستاد کانونهای فرهنگی و هنری مساجد آذربایجان غربی در سطح استان هم پرچم دار اصلی انجام برنامه های اوقات فراغت بود.

مدیر ستاد کانونهای مساجد استان در ادامه اظهار کرد: امسال بیش از ۴٠٠ کانون در سطح استان مجری برنامه های اوقات فراغت می باشد.

رضایی با اشاره به اینکه سال گذشته ۸ هزار نفر در برنامه های اوقات فراغت عضویابی شدند؛ گفت: امسال پیش بینی می شود بیش از ۱۵ هزار نفر در برنامه های اوقات فراغت کانونها عضویابی شود.

رضایی بیان کرد: در اجرای برنامه های اوقات فراغت امسال بیش از ۸٠ کانون بصورت ویژه حمایت به صورت مالی و روانسازی تسهیلاتی، خواهند شد و بعنوان کانونهای پیش رو و الگو در سطح سایر کانونها، انجام عملیات خواهند کرد.

او تصریح کرد: کانونهای منتخب و پیش رو بر حسب فعالیتهای سالهای قبل در ۱۳ شهرستان ارومیه، خوی، میاندوآب، نقده، تکاب، سلماس، شوط، پلدشت، ماکو، مهاباد، چایپاره، شاهین دژ و چالدران انتخاب شده اند.

مدیر ستاد کانون مساجد استان با تاکید بر اینکه اولویت اجرای برنامه های اوقات فراغت در کانونهای مناطق روستایی می باشد؛ گفت: اهتمام ستاد و همکاران بر اینست که مناطق محروم و کمتر برخوردار که امکانات خاصی ندارند، مورد حمایت برنامه های تابستانه قرار گیرند.

رضایی محور فعالیتهای کانون مساجد در برنامه های اوقات فراغت تابستان را قرآن و عترت، علمی و فرهنگی تربیتی، هنری و ادبی، مهارت و کارآفرینی، ورزشی، تفریحی و اجتماعی، و رسانه و فناوری عنوان کرد و اظهار نمود: در حال حاضر یک هزار و ۴٠٠ کانون در سطح استان داریم که از این تعداد ۷٠٠ کانون در سطح روستاها و مابقی در سطح شهرها فعالیت خواهند کرد. همچنین از کانون های شهری نیز تعداد ۴۵٠ مورد کانون اهل سنت و بقیه کانون اهل شیعه می باشد.

رضایی در ادامه به عقدتفاهم نامه آموزش و پرورش با ستاد در راستای همکاری با مساجد و کانونهای همجوار به منظور بهرمندی از اماکن ورزشی، مدارس و کلاسهای آموزشی اشاره کرد و گفت: این امر یک گام بزرگ و موثر در راستای حل مشکلات کانون بویژه مشکلات مالی بود، چرا که ستاد کانونهای مساجد دولتی نبوده تا از حمایتهای مالی بهرمند شود.

او تصریح کرد: کانونها باید به سمت نوآوری و حمایتهای مردمی سوق یابند و مردم محور و مردم پایه شوند تا بتوانند ادامه دار و فعال بمانند.

رضایی با اشاره به برنامه های اوقات فراغت اجراشده کانونها در تابستان سال گذشته گفت: با برگزاری اختتامیه برنامه های اوقات فراغت در مهرماه سال کذشته بیش از ۳٠ کانون در استان به عنوان نمونه منتخب و ۱۱ کانون نیز در سطح ملی حائز رتبه برتر شدند.

مدیر ستاد کانونهای فرهنگی و هنری مساجد آذربایجان غربی در بخش دیگر سخنان خود ضمن بزرگداشت یاد و خاطره شهدای خدمت و در راْس آن، شهید جمهور؛ گفت: امید است مسیری که در انتخاب رئیس جمهور بعدی پیش گرفته می شود، همان مسیری باشد که شهید جمهور آغازگر آن بودند. کسی هم که به عنوان رئیس جمهور منتخب می شود، این مسیر را با قوت ادامه دهد تا ضمن دستیابی به توفیقات روز افزون، مسیر دولت و عدالت محور شهید آیت الله رئیسی ادامه یابد.

رضایی در ادامه سخنان خود ضمن تبریک فرا رسیدن اعیاد قربان و غدیر، گفت: به دلیل همزمانی اجرای برنامه های اوقات فراغت با اعیاد امامت و ولایت رمز شروع برنامه ها «یا علی» بوده و یکشنبه ۲۷ خرداد برنامه های تابستانی کانون ها افتتاح خواهد شد.

او افزود: به مناسبت اعیاد قربان و غدیر پویش ویژه تولید سرود از طرف دو کانون انجام خواهد شد که در خیابان سردار شهید سلیمانی با شرکت کودکان و نوجوانان به اجرا خواهند گذاشت. همچنین بیش از ۲٠ گروه آماده اجرای سرود در صحنه در این ایام هستند.

رضایی آذین بندی محلات، برگزاری جشن های مختلف در ۴٠ محله، خطابه خوانی غدیر توسط نوجوانان و پخت و توزیع ۵ هزار پرس غذا، اجرای طرح ویژه شهید سید ابراهیم، برگزاری مسابقات ورزشی لیگ فوتسال محلات با حضور ۱۴ تیم از دیگر برنامه های اجرایی کانون مساجد در اعیاد قربان و غدیر عنوان کرد.

او اجرای طرح ویژه شهید « سید ابراهیم» را از دیگر برنامه های اجرایی در اعیاد قربان و غدیر برشمرد و گفت: «سید ابراهیم» لقب شهید صدرزاده شهید مدافع حرم می باشد؛ به دلیل انجام کارهای تشکیلاتی و تربیتی برای نوجوانان توسط این شهید و جذب آنها در مسجد محله، فروردین ماه سالجاری به همت ۶٠ کانون و با رویکرد کارگروه تحول اجتماعی طرح ویژه «سید ابراهیم» برای ۱٠ محله کم برخوردار و مناطق حاشیه نشین شهر ارومیه از جمله بادکی، کشتارگاه، پشت ترمینال، حاجی پبرلو، دیزج سیاووش، کوی سالار اجرا شد.

رضایی افزود: طرح مذکور ابتکاری از طرف کانونهای مساجد بوده و محور اصلی آن جذب و هدایت نوجوانان و جوانان در مباحث ورزشی، سرود، هنری، تئاتر و دوره های مختلف می باشد که در ایام تابستان اجرا خواهد شد.

مدیر ستاد کانونهای مساجد آذربایجان غربی در بخش دیگر سخنان خود به برپایی نمایشگاه حجاب و عفاف به همت امور بانوان استانداری در محل نمایشگاههای دائمی پارک جنگلی ارومیه اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه از سی ام ماه جاری برای بازدید علاقمندان همراه با اجرای برنامه های فرهنگی هنری توسط ستاد کانونهای مساجد دایر می شود.

رضایی در خصوص اقدامات کانون مساجد استان در اربعین حسینی نیز گفت: امسال همچون سال گذشته به مناسبت اربعین حسینی در مرز تمرچین قرارگاه فرهنگی و هنری به منظور ارائه بسته های متنوع فرهنگی و هنری به زائران اباعبدالله برپا خواهد شد.

او همچنین از برگزاری نخستین جشنواره سرود در دهه آخر شهریور ماه سال جاری نیز خبر داد و گفت: این جشنواره با همکاری صدا و سیما و ستاد کانونهای مساجد استان با هدف استعداد یابی اجرا خواهد شد که پس از داوری گروه های سرود، گروه های برتر به جشنواره های ملی اعزام خواهند شد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی