سفر و گردشگری

معرفی بکر ترین و جذاب ترین پارک های ارومیه

شهر ارومیه در آذربایجان غربی یکی از زیباترین شهر‌های ایران است.طبیعت زیبا و بکر موجود در این‌پارک‌ها در کنار بعضی از المان‌های جذاب می‌تواند فضای خوبی برای عکاسی باشد. پیشنهاد می‌کنیم درسفر به این شهر ضمن دیدن مراکز مختلف دیدنی ارومیه از پارک های ارومیه هم دیدن بفرمایید. همراه مجله خبری اختصاصی ارومیه ایتوک توضیحات کامل شهر ارومیه درادامه با معرفی پارک‌ های ارومیه ، شما را آشنا خواهیم کرد:

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد جاهای دیدنی مهاباد به این بلاگ مراجعه کنید.

تاریخچه شهر ارومیه

تاریخ ارومیه به گذشته‌های خیلی قدیم برمی‌گردد. درمورد وجه تسمیه نام آن توضیحات مختلفی وجود دارد. در بعضی آثار تاریخی نام باستانی ارومیه «چی چیست» و «چی چستا» گفته شده است؛ اما در نوشته‌ها سریانیان به آن «اورمیا»، ارمنی‌ها «اورمی»، اعراب «ارمیه» و ایرانیان «ارومی» گفته‌اند. شهر «ارومیه» از دو لغت «اور» و «میه» ایجاد شده است.

در زبان‌های باستانی اور به معنای شهر، جا، مکان و قلعه و «میه» یا «میا» نیز به معنای آب است. در شهر ارومیه آب زیاد بوده است به همین علت به آن شهر آب یا ارومیه می گو‌یند. اسم های دیگر هم در زمان‌های قدیم داشته است که دارالنشاط، پاریس ایران، شهر آب، شهرادیان، مذاهب و اقوام از مشهورترین اسامی شهر ارومیه است. حتی مدتی در زمان حکومت پهلوی به آن رضائیه هم می‌گفتند.

پارک های ارومیه

آثار باستانی ارومیه با قدمت چهار هزار ساله

ارومیه از نواحی است که می‌توان گفت تشکیل دهنده تمدن‌های بشری بوده است. شواهد و آثار باستانی نشان دهنده‌ی این هستند که ارومیه در زمان حکومت مادها قابل سکونت و آباد بوده است. اکتشاف قبر‌های قدیمی در شهر ارومیه نشان داده است این قبر‌ها به بیشتر از چهار هزار سال قبل از تولد مسیح برمیگردد.

بعضی از باستان شناسان  و تاریخ دانان این شهر را محل متولد شدن دین زرتشت می‌دانند. بر اساس کتاب اوستا، زرتشت در قرن هفتم قبل از میلاد مسیح در آذربایجان غربی ، در کنار رودخانه داییتا به پیامبری برگزیده شد و در حاشیه غربی دریاچه «چی چست» (نام باستانی ارومیه) شروع به تبلیغ این دین کرد.

موقعیت جغرافیایی و اب و هوای شهر ارومیه

در نزدیکی ۲۰ کیلومتری دریاچه ارومیه و در وسط ارتفاعات کوه سیر، کوه قیز قلعه و دیگر کوه‌هایی مانند علی پنجه‌سی و علی ایمان دشتی وجود دارند.

ارتفاع ارومیه از سطح دریا ۱۳۳۲ متر است. تابستان‌ها ارومیه هوای معتدلی دارد و زمستان آن بسیار سرد است. سرمای آن تا حدی است که ۱۲۰ روز از سال در این شهر یخ‌بندان است. ارومیه بیشترین میزان بارندگی را از ماه آبان تا خرداد دارد.

لیست پارک‌ های ارومیه

بعد از اینکه با تاریخچه شهر ارومیه و موقعیت جغرافیایی و آب و هوا آن آشنا شده‌ایم ضمن معرفی کامل  پارک‌ های ارومیه به معرفی اسامی بقیه جاهای دیدنی شهر ارومیه می‌پردازیم.

پارک دانشجو ( گولر باغی)

یکی از پارک های ارومیه که وسعت زیادی دارد، در این پارک مقدار زیادی گل و گیاه‌های زیبا و رنگی، سرتاسر آن کاشته شده است.پارک دانشجو رو گولر باغی هم می‌گویند.

پارک های ارومیه

پارک ساعت

نام بوستان ساعت، ازساعت بزرگی که درپارک وجود دارد الهام گرفته است. شکل این پارک مثلثی بوده اما متاسفانه عقربه‌ای ندارد و کار نمی‌کند.!

پارک تخم مر‌غی

پارک تخم مرغی شبیه تخم مرغ بوده که در شهرک ایثار ارومیه بنا شده است.پارک تخم مرغی برای روز‌های تابستانی و بهاری شهر ارومیه، بسیار عالی و جذاب و دل‌انگیز است.ازخوبی‌های آن نزدیک بودن به بازارچه شمالی ارومیه بوده که مسافران زیادی را جذب خود می‌کند همچنین برای کودکان یک شهربازی فضای بازهم در این پارک قرار دارد.

اگر علاقمند هستید مقاله گردشگری ارومیه را بخوانید.

پارک ساحلی ارومیه

پارک ساحلی ارومیه در کنار پارک ائللرباغی قرار دارد و در نزدیکی شهر چایی، رودخانه جذاب ارومیه قرار دارد و بزرگی آن حدود 40 هکتار با امکانات تفریحی فراوان برای بازدید کنندگان فراهم است. این پارک زیبا و جذاب  در کنار پارک های گوللر باغی و ائللر باغی چهره فوق العاده‌ای برای شهر ارومیه در برداشته است.

لیست بقیه معروف‌ترین پارک‌ های ارومیه

ازمعروف‌ترین پارک‌ های ارومیه می‌توان پارک گل‌ها ارومیه، پارک فدک ارومیه، بوستان امام علی، پارک ساحلی غدیر، پارک نرگس ارومیه، پارک ارام ارومیه، پارک ائللرباغی ارومیه را نام برد.

پارک ائللرباغی

 

پارک ائللرباغی ارومیه طولانی‌ترین پارک شمال غرب کشور و ازمکان‌های سرگرمی و جهانگردی می‌باشد که درکنار خیابان والفجر ورودخانه شهرچایی که ازوسط شهرارومیه می‌گذرد، بنا شده است.

عبور رودخانه چهره‌ی زیبا و بکر‌ی را به پارک ائللرباغی داده است.تمامی پیاده‌روهای این پارک سنگ فرش شده‌ است اکثرا پوشش گیاهی این پارک از درختان کاج شکل گرفته است. یکی از جاذبه‌های گردشگری پارک شهرارومیه، تندیس‌هایی از بزرگان و افراد معروف ایران زمین است که در این پارک نصب شده است.

پارک های ارومیه

شهربازي اروميه و دهکده ساحلی چیچیست در پارک ائللرباغی

 

دهکده ساحلی و شهربازی چي چست اروميه یک مقصد تفریحی و گردشگری بسیار دیدنی است که در سال 1339 ساخته و افتتاح شده است و پس از انقلاب اسلامی نیز با دستور شهرداری ارومیه بازسازی و احیا شده است.

این دهکده ساحلی و شهربازی چي چست با بزرگی بالغ بر 20 هکتار و دارا بودن امکانات رفاهی متنوع مانند هتل سه ستاره، سوئیت‌ها، رستوران، کافه سنتی، تالارهای فرهنگی، اتاق‌های نمک درمانی، موزه تاریخ طبیعی، و آمفی‌تئاتر با ظرفیت 1200 نفر، به مراجعه کنندگان خود خدمات می‌دهند.

این مکان زیبا دارای فضای سبز بکر  و گل‌کاری زیبا و باغ توتی نیز می‌باشد که در فصل‌های بهار و تابستان، بازدید کنندگان قابل توجهی را به خود جذب می‌کنند. به عنوان یک مقصد تفریحی شهری، چی چست ارومیه تجربه‌ی دل نشنینی را برای خانواده‌ها و مراجعه کنندگان فراهم می‌کند و توصیه می‌شود اگر قصد سفر به شهر ارومیه دارید حتما از شهربازی و دهکده ساحلی دیدن فرمایید.

اگر علاقمند هستید این مقاله معرفی شهر ارومیه را بخوانید.

پارک ساحلی غدیر

یکی از بهترین‌ پارک‌ های ارومیه ، پارک ساحلی غدیر در این شهر است. پارک ساحلی‌غدیر در کناررودخانه شهرچایی قرار گرفته است و تقریبا هر امکاناتی برای ارامش و تفریح هر کسی در این مکان وجود دارد. مادامی  که آب در رودخانه جاری است، می توانید به صدای آب در کمال آرامش گوش بدهید و لذت ببرید.

پارک نرگس ارومیه

پارک نرگس ارومیه واقع در امتداد خیابان پزشکیان شهر ارومیه می باشد که مکانی بکر و ایمن مختص بانوان است. در پارک نرگس ارومیه مکان های مختلف برای راحتی خانم ها وجود دارد نظیر سالن های ورزشی، پیست اسکی، زمین دوچرخه، برکه آب، زمین بسکتبال، نمازخانه و… ..

پارک آرام ارومیه

پارک آرام ارومیه در مرحله دیگاله ارومیه و در بلوار وحدت،خیابان آرامگاه واقع شده است.

از لحاظ موقعیت پارک آرام ارومیه در نزدیکی دادسرای عمومی و بیمارستان سید الشهداء و فروشگاه موبایل ارافرخ قرار گرفته است

پارک فرهنگیان ارومیه

پارک دانش فرهنگیان (پارک) در محله شهرک فرهنگیان ارومیه و بلوار فرهنگیان، بلوارمرکزی واقع شده است. درنزدیکی شهرک فرهنگیان ارومیه چهار بوستان وجود دارد که پارک دانش فرهنگیان یکی ار آن چهارتاست و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مرکزهای مهمی مانند بیمارستان امید، پاساژ برلن و همچنین داروخانه دکتر شقاقی، مسجد رسول الله، دبستان دخترانه شاهد شهید ابراهیمی آذر، بوستان فرهنگیان و کلانتری 19 فرهنگیان قرار گرفته است.

پارک های ارومیه

پارک فدک ارومیه

پارک فدک ارومیه  در محله گمرک ارومیه ودرخیابان بهشتی،کوی هفتم، خیابان سعید واقع شده است. آدرس این مکان  در نزدیکی مراکزی مانند رستوران حاجی بابا و پل قویون و انبار شهری آجر نما ارومیه و امداد خودرو اورمیه خودروبر اورمیه یدک کش اورمیه و مسجد نور اهل سنت قرار گرفته است.

پارک امام علی ارومیه

پارک امام علی (بوستان) در محله مولوی (ٖامام رضا) ارومیه و خیابان کنارگذر امام علی واقع شده است و به‌صورت شبانه‌روزی به مراجعه‌کنندگان خدمات ارائه می‌دهد. این بوستان یکی از دو پارک در محله مولوی (ٖامام رضا) ارومیه می‌باشد و از نظر آدرس در نزدیکی بیمارستان شمس و همچنین قنادی سالار، ایران پاریس، فست فود سون استار، املاک ارومیه و خانه کباب دنج قرار گرفته است. برای رفتن به این پارک می‌توانید برای کاهش آلودگی هوا از وسایل  عمومی استفاده کنید.

پارک جنگلی شیخ تپه

پارک جنگلی شیخ تپه، به بزرگی 44 هکتار در جنوب شرقی ارومیه بر ارتفاعات مشرف به شهر و در مجاورت تپه باستانی شیخ تپه واقع شده است. این تپه جزو تپه های تاریخی و قدیمی متعلق به دوره و زمان مادها پیش از رو آمدن دین زرتشت است که امروزه به دلیل ساخت و سازهای شهری متاسفانه اثری از آن باقی نمانده است.

پارک های ارومیه

پارک‌های ابی شهر ارومیه

استخر موج های آبی ارومیه در سال 1397 افتتاح شد، این مجتمع 9 سرسره بزرگ دارد که استفاده از این سرسره‌ها برای بچه‌های کمتر از 10 سال ممنوع می‌باشد. سرسره‌های داخل مجموعه موج‌های آبی ارومیه دارای سرسره‌های چهار لاین سرعت زیاد هستند که افراد با سرعت حدود 10 متر بر ثانیه در آب پرتاب می شوند.

چاله فضایی سرزمین موج های آبی ارومیه، سرسره روباز تيوپی، سرسره شوتينگ از دیگر بخش‌های جذاب این مجتمع است.

حمام ترک، استخر کودکان، استخر موج، سالن‌های سونا و بخار، سالن ماساژ، جکوزی، استخر آب سرد، کافی‌شاپ، فودکورت و پارکینگ اختصاصی تعدادی از امکانات سرزمین موج های آبی ارومیه به شمار می‌روند. تمامی استخرهای این مجموعه دارای آب بسیار تمیزی است که مطابق با استانداردهای جهانی تصفیه می‌شوند. همچنین موج های آبی ارومیه دارای سيستم تهويه و تصفيه ميکروب‌زدايی هوشمند است و در آب آن از کلر استفاده نمی‌شود. نکته جالب آن است که سرسره‌های این مجموعه توسط شرکت ترکیه‌ای و بر اساس استانداردهای جهانی ساخته شده است .

تجهیز پارک‌های ارومیه به لوازم ورزشی

تجهیز پارک‌های ارومیه به لوازم ورزشی به منظور افزایش توان جسمانی و عضلانی و ایجاد نشاط و سرور در بین شهروندان مختلف متداول شده است. این وسایل ورزشی پارکی به طور خاص طراحی شده‌اند تا انواع مختلفی از لوازم بدنسازی را شامل شود و قسمت‌های مختلف بدن با استفاده از این لوازم درگیر شده و تقویت شوند.

استفاده از این وسایل ورزشی می‌تواند بهبود قوای جسمانی و سلامتی شهروندان را تسهیل کند. این تمرینات می‌توانند عواملی مانند قدرت عضلات، استقامت، انعطاف‌پذیری و تعادل را تقویت کنند. استفاده منظم از این وسایل ورزشی همچنین می‌تواند به کاهش وزن، بهبود سیستم قلبی-عروقی، افزایش انرژی و بهبود روحیه کمک کند.

ساخت ست ورزشی در پارک های ارومیه نشان از توجه به سلامتی و بهبود کیفیت زندگی شهروندان دارد. این امکان را به شهروندان می‌دهد که به صورت رایگان در فضاهای عمومی و در دسترس، فعالیت‌های ورزشی را انجام دهند و از فواید آن بهره‌برداری کنند.

بوستان صفا ارومیه

بوستان صفا ارومیه در محله رافا است که از یکی از پارک های ارومیه است و در نزدیکی میدان دریا واقع شده است. این پارک به صورت شبانه‌روزی خدمات خود را به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌دهد، به این معنی که در طول شبانه‌روز نیز فعالیت دارد.

از نظر موقعیت جغرافیایی، بوستان صفا ارومیه در نزدیکی ارزانسرای پاپیون و کامپیوتری دنیز قرار گرفته است. این موقعیت مکانی می‌تواند برای مراجعه‌کنندگان به پارک، آسانی در دسترس بودن و امکان استفاده از خدمات دیگر در نزدیکی محل قرارگیری پارک را فراهم کند.

بوستان صفا ارومیه یک فضای عمومی است که امکانات ورزشی و تفریحی متنوعی را برای شهروندان فراهم می‌کند. این فضا می‌تواند جایگاهی برای تفریح، آرامش و سرگرمی در محیط شهری باشد و به شهروندان ارومیه فرصتی برای فعالیت‌های خارج از منزل و استفاده از فضای طبیعی را بدهد.

آدرس بوستان صفا ارومیه: استان آذربایجان غربی، ارومیه، بزرگراه خاتم الانبیا، شهید حسین زاده، بین حسین زاده 13 و 15

پارک سعدی ارومیه

پارک سعدی در محله سعدی در شهر ارومیه و در خیابان بوستان واقع شده است. این پارک با موقعیت جغرافیایی خود در نزدیکی آذر کاکتوس ارومیه و همچنین کاشی و سرامیک پیران، مرکز توانبخشی کودکان پیشگامان امید فرشته‌ها اتیسم، مهدکودک صفا و تهیه غذای کد بانو قرار گرفته است.

پارک سعدی ارومیه نقشی مهم در فعالیت‌های تفریحی و آزادی شهروندان ارومیه دارد و فضایی را برای استراحت، تماشا، دیدن مناظر طبیعی و فعالیت‌های خارج از منزل فراهم می‌کند. همچنین، موقعیت مکانی مناسب آن، به شهروندان امکان می‌دهد تا در کنار استفاده از فضای پارک، از خدمات و امکانات متنوع در نزدیکی آن نیز بهره‌برداری کنند.

آدرس پارک سعدی ارومیه: استان آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان سعدی، خیابان بوستان، کبودان

شماره تماس: 09374914931

جاذبه های تاریخی شهر ارومیه

تاریخ را می‌توان همه جای شهر ارومیه دید.هم در کوچه‌های ارومیه و هم در طبیعت آن می‌توان ان را حس کرد.از بقیه جاهای دیدنی شهر ارومیه، خچال دو قوز پله و نمایشگاه آبگینه، کلیسای ننه مریم، مسجد جامع ارومیه، خانه انصاری، کلیسای مارسرگیز، غارتمتمه، موزه‌های ارومیه را می‌توان نام برد.

مجله خبری گردشگری ایتوک

در مجله خبری ارومیه اخبار روز ایران را از دست نده….! در مجله خبری ایتوک شما هرآنچه که در دنیا اتفاق می افتد را با خبر میشوید. این مجله با پوشش گسترده‌ای مقالات، درباره‌ی تمامی موضوعات به نقد و بررسی کامل می‌پردازد. با ساخت اشتراک میتوانید زودتر از هرکسی محتوا را بخوانید.

جمع بندی

در ارومیه، علاقه‌مندان به گردشگری می‌توانند از تنوع فراوانی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و امکانات تفریحی دیدن و استفاده کنند. مراجعه کنندگان می‌توانند  پارک‌ های ارومیه همچون پارک ساعت ،  پارک دانشجو ((گولر باغی))، پارک تخم مرغی، پارک ساحلی ارومیه، پارک ائللرباغی، پارک ساحلی غدیر، پارک نرگس ارومیه، پارک ارام ارومیه، پارک فرهنگیان ارومیه، پارک فدک ارومیه و….

ببینند و از آبشار شلماش با زیبایی طبیعی خیره‌کننده خود، دریاچه ارومیه با منظره‌های فوق‌العاده، چشمه آبگرم هفت آباد با ویژگی‌های درمانی آب‌های گرم، مسجد جامع و کلیسای مارسرگیز با ارزش‌های تاریخی و معماری، روستای بند با فرهنگ عشایری جذاب، و دریاچه مارمیشو با زیبایی کوهستانی و اقوام محلی، تنها چند نمونه از مقاصد دیدنی این منطقه هستند. ارومیه با تاریخ و فرهنگ غنی و کهن، جاذبه‌های گردشگری متنوع و طبیعتی بکر، مکانی عالی برای تجربه سفرهای به یادماندنی است.

سوالات متداول

  • امکانات و فعالیت های پارک ساحلی ارومیه چیست؟

پارک ساحلی شهر ارومیه با ارائه امکانات زیاد و گسترده خود  و فعالیت‌های متنوع، به عنوان یک مقصد تفریحی برای افراد مجرد  و خانواده‌ها شناخته می‌شود. ساحل شنی پارک اللرباغی در ارومیه ، برای استراحت و آفتاب‌گرفتن عالی و خوب  می‌باشد و آب‌بازی‌های سرگرم‌کننده را برای همه به همراه دارد.

در پارک ساحلی شهر ارومیه برای علاقه‌مندان به ورزش نیز امکان دسترسی به فوتبال، والیبال و بسکتبال فراهم شده است. اما امکانات و وسائل  ورزشی تنها بخشی از تفریحات و سرگرمی ارائه شده در این پارک هستند. مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در میان فضای سبز و طبیعی پارک آماده استفاده برای خانواده‌ها و جوانان هستند.

این پارک همچنین فعالیت‌های گردشگری متنوعی را در اختیار مراجعه کنندگان قرار می‌دهد. مانند قایق‌رانی در دریاچه، شنا در آب‌های آرام دریاچه، ماهیگیری، ورزش‌های آبی مانند اسکوبا و جت‌اسکی، پاراگلایدر و تنیس روی میز. در کل، پارک اللرباغی در شهر ارومیه مکانی است که تمام افراد می‌توانند از فعالیت‌های مختلف و زیبایی‌های بکر  طبیعتش لذت ببرند.

  • پارک ساحلي چيچست؟

ب یکی از مقصد‌های تفریحی محبوب در شهر ارومیه معمولاً دارای نشانه‌های راهنمایی و مسیریابی است که بهمراجعه کنندگان کمک می‌کند تا به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند. همچنین، در این مسیر می‌توانید از جاذبه‌ها و منظره‌های بکرو طبیعی زیبا شهر ارومیه نیز لذت ببرید و سفرتان را تبدیل به تجربه‌ای خاص و دا انگیز و خاطره‌ای تبدیل کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. ارومیه قلب آذربایجان ❤
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان خوش آمدید ❤
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی (اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ❤

    یاشاسین ایران ❤
    یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین ارومیه

    URMİA ❤AZERBAYCAN

  2. ارومیه قلب آذربایجان ❤خاک ابدی و خط قرمز ترکها ❤
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش تبریز ❤شهر شهیدان باکری ها و امینی ها، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان ، شهر عاشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤

    یاشاسین ایران ❤یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین اورمیه

    ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی