سفر

ارومیه شهری زیبا، مدرن و خاطرانگیز

معرفی شهر ارومیه؛ از مکان‌های دیدنی و فرهنگی تا غذاهای خوشمزه آن

شهر ارومیه، با ویژگی‌ها و آثار تاریخی منحصر به فرد، یکی از شهرهای جذاب و مهم در شمال غرب ایران محسوب می‌شود. این شهر که مرکز استان آذربایجان غربی است، با داشتن تنوع فرهنگی، طبیعت دست نیافتنی و جاذبه‌های گردشگری فراوان، هر ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. در معرفی شهر ارومیه همواره نام دریاچه ارومیه نیز شنیده می‌شود، آب و هوای معتدل و زیبای طبیعتی که از کوهستان‌ها تا دریاچه و جنگل‌ها گسترش دارد، یک مقصد ایده‌آل برای مسافرانی است که علاوه بر استراحت، به دنبال کاوش‌های فرهنگی و تجربه‌ی غنی از آداب و رسوم محلی هستند. در این مطلب از سایت مجله خبری اختصاصی ایتوک قصد داریم به معرفی شهر ارومیه و چند جاذبه گردشگری برتر آن بپردازیم و سعی داریم تا زیبایی‌ها و فرصت‌هایی که این شهر به مسافران ارائه می‌دهد، را به تصویر بکشیم.
غذاهای سنتی شهر ارومیه
ارومیه دارای غذاهای متنوعی است، درست مانند سایر نقاط حیرت انگیز کشور! پس به سراغ این بخش خوش مزه می رویم تا به بهترین های ارومیه را بشناسیم.
1.گوزلمه (جوزلمه)
گوزلمه که در زبان ترکی به معنی «منتظر نشو» است، یکی از خوراک‌های پرطرفدار در بین مردم ارومیه است. این غذا که به سادگی و خیلی سریع طبخ می‌شود، از ماست چکیده، تخم‌مرغ، سیر، روغن و ادویه‌‌هایی از جمله نمک، فلفل و زردچوبه استفاده آماده می‌شود. می‌توان از گردوی خردشده، آویشن و نعنا نیز در پخت آن استفاده کرد که بستگی به سلیقه افراد دارد. این غذا در کشور ترکیه نیز طبخ می‌شود و شوربای ماست نام دارد. تنها تفاوتی که شوربای ماست با گوزلمه دارد این است که افراد می‌توانند آن را با نان سرو کنند.
2.ارومیه خورش
یکی دیگر از غذاهای خوشمزه آذربایجان غربی، ارومیه خورش است که با استفاده از گوشت، پیاز، لوبیا سفید، بادمجان، گوجه‌فرنگی، غوره و ادویه‌جات متنوع طبخ می‌شود و طعم و مزه منحصر به فردی دارد. این غذا شباهت بسیاری به خوراک لوبیا چیتی دارد.
3.شورجه ارومیه
در ادامه معرفی شهر ارومیه و غذاهای معروف آن، می‌توانیم شورجه را نام ببریم. شورجه که اهالی ارومیه آن را هم به عنوان پیش‌غذا و هم به عنوان غذای اصلی سرو می‌کنند، یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای شهر ارومیه است که طعمی متفاوت با دیگر غذاهای ایرانی دارد. مواد اولیه به کار رفته در پخت این غذا ماست چکیده، گوشت، تخم‌مرغ، پیاز داغ و نشاسته‌ ذرت است که می‌تواند هم با برنج و هم بدون برنج میل شود.
4.خورش آق ماش
خورش آق ماش یکی دیگر از غذاهای معروف ارومیه است. برای تهیه این خورش خوشمزه که تقریباً با همه ذائقه‌ها سازگار است، از گوشت چرخ‌کرده، پیاز،سیب‌زمینی، ماش، آبلیمو، رب گوجه‌فرنگی، زعفران و دارچین استفاده می‌شود.
5.خورش کنگر
در ادامه معرفی شهر ارومیه و غذاهای خوشمزه‌ و سنتی آن، باید خورش کنگر را نام ببریم که با گیاه کنگر پخته می‌شود و طعمی متفاوت و منحصر به فرد دارد. مواد اولیه به کار رفته در تهیه این غذا کنگر، گوشت، نعنا، جعفری، پیاز داغ، رب‌ گوجه، لیموی خشک و غوره است.
6.آش کلم
آش کلم که به نام‌های محلی یرتخلی آش یا تورشلی آش نیز شهرت دارد یکی از غذاهای خوشمزه ارومیه است که با کلم، پیاز، برنج، بلغور، رب گوجه‌فزنگی و نعناع خشک پخته می‌شود و در انتها به آن آبغوره یا سماق اضافه می‌کنند که باعث طعم ترش و دلپذیر آن می‌شود.
7.آش دوغ یا آیران آشی
آش دوغ، یکی از غذاهای معروف آذری‌ها است و کم‌تر پیش می‌آید که کسی به آذربایجان سفر کرده‌باشد و آش دوغ را امتحان نکرده باشد. این غذا که در ارومیه هم طرفداران بسیاری دارد از دوغ، نخود، برنج، سبزی‌های معطری مانند جعفری، شوید و تره آماده می‌شود و در انتهای پخت، برای طعم و مزه بهتر، به آن سیر اضافه می‌کنند.
8.باستیخ (لوزانک)
باستیخ یکی از دسرهای سنتی خوشمزه ارومیه است که با استفاده از نشاسته، شیره‌ی انگور، پودر هل، گلاب و گردو آماده می‌شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد رستوران‌های ارومیه به بلاگ مراجعه کنید.

بازار تاریخی ارومیه
بازار ارومیه در یکی از محله‌های قدیمی ارومیه، نزدیک به میدان اصلی و کنار مسجد جامع ارومیه واقع شده‌است. این بازار که در دوره صفویه ساخته شد، یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی و از جاذبه‌های مهم شهر ارومیه به شمار می‌رود. بازار ارومیه در ابتدای ساخت، به وسعت امروزه نبود و در دوران زندیه و قاجار به بخش‌های آن اضافه شد.
در زمان ساخت بازار ارومیه، روستاهای اطراف برای عرضه محصولات خود به آن مراجعه می‌کردند. وجود مسجد و حمام در کنار بازار تاریخی ارومیه نشان‌ می‌دهد که این نقطه از شهر، در زمان خود، در حوزه فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و… پویایی خاصی داشته‌است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به بلاگ بازار ارومیه مراجعه کنید.

معماری بازار ارومیه
بازار ارومیه ۱۰۰ متر طول و ۳۰۰ متر عرض دارد و به شکل مستطیل ساخته شده‌است. بنای این بازار متشکل از آجرهای قرمزرنگ است و سبک معماری آن گنبدی‌شکل و با طاق‌های بلند است. با وجود آن که بازار تاریخی ارومیه که در عصر صفویه بنا شده، ساده و با کمترین جزییات اضافی است، شکل سنتی آن باعث شده که علاقمندان بسیاری از آن دیدن کنند.
ورودی این بازار به عنوان نماد اصالت و تاریخ ارومیه، متشکل از یک طاق بزرگ و چندین طاق کوچک دیگر است. در معماری داخلی آن از المان‌هایی مانند سنگ‌فرش، دیوارهای زیبای آجری سنتی و سقف‌های گنبدی با شکوه استفاده شده‌است. هر کدام از این گنبدهای زیبا، به یک طاق متصل هستند و مانند دیگر آثار ساخته شده در دوران صفویه، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند. طی سالیان گذشته، قسمت‌هایی از این بازار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته، ولی شکل سنتی و معماری آن حفظ شده است. نکته جالبی که در معماری بنای بازار ارومیه به چشم می‌آید، ساده بودن سبک معماری است و تکنیک‌های هنری مثل گچ‌کاری، سنگ‌کاری، کاشی‌کاری و درب‌های قدیمی دیده نمی‌شود.
دیگر اجزای بازار تاریخی ارومیه
بازار تاریخی ارومیه وسعتی در حدود ۶۰ هزار مترمربع دارد و هزار مغازه را در دل خود جای داده است که به عرضه محصولات متنوعی می‌پردازند. در این بازار همچنین، پنج حمام قدیمی، هفت تیمچه (کاروانسرای کوچک) نیز وجود دارد.
فروشندگان مختلف در این بازار، از دوران صفویه تا کنون، محصولات و کالاهایی از قبیل کالاهای سنتی، فرش، بلور، طلا، ادویه جات و محصولات دیگر را به مردم عرضه می‌کنند. از جمله کسب‌وکارهای دیگر شاغل در این بازار می‌توان به مس‌گری، کفاشی، چاقوسازی، بذرفروشی، بزازی و عطاری اشاره کرد.
راسته مسگران
راسته مسگرها یکی از پربازدیدترین و محبوب‌ترین جاذبه های تاریخی ارومیه
است که مسافران در سفر خود به شهر ارومیه و بازدید از بازار تاریخی آن حتما سری به آن می‌زنند و از آن دیدن می‌کنند. در این راسته انواع ظرف‌های زیبا و خوش‌رنگ ساخته شده از مس در شکل و اندازه‌های گوناگون توسط مسگر‌های هنرمند شهر ارومیه ساخته شده و به فروش می‌رسند.
از دیگر بخش های این بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: راسته لبنیات‌فروشی،راسته عطاران، راسته کفش‌فروشی از بازار ارومیه، راسته بلورفروشی، راسته چاقوفروشان بازار ارومیه، راسته زرگرها، راسته فرش‌فروشان و راسته پارچه‌فروشان
تیمچه ها
تیمچه‌ها کارانسرواهایی کوچک هستند که در قدیم در بازارها ساخته می‌شدند تا بازرگانان در طی سفر خود، در آن‌ها به استراحت بپردازند. در بازار ارومیه نیز محل‌هایی برای اتراق و استراحت مسافران در نظر گرفته شده‌بود که متاسفانه امروزه کاربردی ندارند و تنها خبر خوب این است که تصمیم به بازسازی آن‌ها گرفته شده تا از زیبایی‌های معماری آن برای جذب گردشگران علاقمند استفاده شود.
موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی ارومیه
در ادامه معرفی شهر ارومیه باید به موزه هنرهای سنتی ارومیه که نشان دهنده سیر تاریخی صنعت ارومیه است، اشاره کنیم. ساختمان این موزه در دو طبقه ساخته شده است و صنایع دستی دوره‌های مختلف را برای بازدید علاقمندان و گردشگران به نمایش می‌گذارد. در این موزه آثار فرهنگی بسیاری مانند: آثار منبت کاری، ریزه کاری که هنر خاص شهر ارومیه است، معرق چوب، پیکره‌های چوبی و صنعت سراجی یا چرم استان، سفال و بعضی از مشهورترین صنایع دستی ایران مانند فرش، میناکاری، تابلوهای مینیاتور، خاتم‌کاری و قلم زنی دیده می‌شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازار‌های ارومیه به این بلاگ مراجعه کنید.

معرفی شهر ارومیه

برای معرفی شهر ارومیه باید گفت این منطقه یکی از شهرهای بزرگ و تاریخی ایران است.

ارومیه دارای تاریخی بسیار غنی و کهن است و بنابر شواهد باستان‌شناسی، قدمت آن به هزاره اول پیش از میلاد برمی‌گردد. این شهر در دوران باستان مرکزی مهم در منطقه آذربایجان به حساب می‌آمده‌است. شهرداري اروميه تا به امروز تلاش بسیار برای حفظ محله ها و جاهاي ديدني اروميه داشته است.

جاذبه‌های تاریخی و گردشگری متعددی در ارومیه وجود دارد. از جمله جاهاي ديدني آن می‌توان به بازار تاریخی و قديمي اروميه، برج ساعت، مسجد جامع، کلیسای مریم مقدس، دریاچه ارومیه و پارک‌های سرسبز اشاره کرد.

معرفی شهر ارومیه 2

جایگاه ارومیه در نقشه ایران

در تقسيمات كشوري، شهر ارومیه در شمال غربی ایران و در استان آذربایجان غربی قرار دارد. این شهر مرکز استان آذربایجان غربی بوده و یکی از شهرهای مهم در شمال غرب کشور محسوب می‌شود. به همین دلیل غالبا مردم ارومیه ترک یا کرد هستند.

زبان مردم ارومیه

از نظر زبان، مردم ارومیه به زبان ترکی آذری صحبت می‌کنند. زبان ترکی آذری یکی از گویش‌های زبان ترکی است که در منطقه آذربایجان ایران رایج است. این زبان شباهت‌های زیادی به زبان ترکی استانبولی دارد، اما تفاوت‌هایی نیز با آن دارد.

اگر علاقمند هستید مقاله گردشگری ارومیه را بخوانید.

معرفی سوغات ارومیه

برخی از سوغاتی‌های قديمي اروميه عبارتند از:

  • کلوچه ارومیه – کلوچه‌ای شیرین و خوشمزه که با روغن زیتون تهیه می‌شود.
  • شیرینی ترش – یک نوع شیرینی ترد و ترش مزه که با پودر شیره انگور درست می‌شود.
  • عسل ارومیه – عسلی طبیعی و با کیفیت که از زنبورداری‌های اطراف ارومیه تهیه می‌شود.
  • پشمک شیرین – حلوایی سنتی و خوشمزه از پودر پشمک و شکر.
  • سنجد ارومیه – سنجدی لذیذ و مرغوب که بومی منطقه ارومیه است.

ارومیه پاریس ایران زمین

دلیل اصلی اینکه چرا به ارومیه پاریس ایران میگویند، زیبایی و جاذبه‌های گردشگری این شهر است. وجود دریاچه زیبای ارومیه، پارک‌ها و فضای سبز فراوان، مناظر طبیعی بکر و آب و هوای معتدل، ارومیه را شبیه به شهر پاریس کرده است. همچنین فرهنگ و معماری غنی تاریخی ارومیه، این شهر را مقصدی جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی ساخته است.

سفر در ارومیه

شهرها و روستاهای اطراف ارومیه که می‌توانند مقاصد جذابی برای سفر و گردش باشند عبارتند از:

  • شهرهای نقده، مهاباد، پیرانشهر، سلماس و شاهین‌دژ که هرکدام جاذبه‌های تاریخی و طبیعی خاص خود را دارند.
  • روستاهای اطراف درياچه اروميه مثل باراندوز، صومعه سرا و درزی که مناظر زیبایی دارند.
  • جزیره آشوراده و شهرک صنعتی شهید سلیمی در درياچه اروميه.
  • مناطق تفریحی و گردشگری اطراف ارومیه مانند دریاچه زریوار، روستاهای گردشگرپذیر ماکو و قطور و غار شاه‌جهان.
  • مناطق طبیعی زیبا مثل کوهستان قره‌داغ و دره زیبای نظیر.

معرفی دانشگاه ارومیه

دانشگاه ارومیه یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های ایران است که در سال ۱۳۱۳ تأسیس شده‌ است. این دانشگاه در شهر ارومیه واقع شده و دارای چندین دانشکده و رشته تحصیلی است.

دانشگاه ارومیه دارای بیش از 20 هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است. رشته‌های مختلفی از جمله مهندسی، علوم پایه، کشاورزی، هنر و معماری، علوم انسانی و علوم پزشکی در این دانشگاه ارائه می‌شود.

معرفی شهر ارومیه با مجله ایتوک

شهر ارومیه، با تاریخچه‌ی فرهنگی و طبیعتی بی‌نظیر، یک مقصد بی‌بدیل برای گردشگری در غرب ایران به حساب می‌آید. در صفحات مجله ایتوک، ما شما را به سفری زیبا به ارومیه دعوت می‌کنیم. هر زاویه‌ای از این شهر چهره‌های جدیدی از زندگی را به ما نشان می‌دهد. ما در مجله ایتوک به معرفی شهر ارومیه و جاذبه‌های آن، از مساجد تاریخی تا موزه‌های فرهنگی می‌پردازیم تا بتوانید با استفاده از این اطلاعات، سفری خاطره‌انگیز به این شهر داشته‌باشید.

جمع بندی

در مطلبی که درباره معرفی شهر ارومیه خواندید ویژگی‌ها، جاذبه‌ها و تاریخچه‌ آن ارائه شد. ارومیه شهری با طبیعت بی‌نظیر از دریاچه ارومیه تا آثار تاریخی و فرهنگی متنوع است که یک مقصد گردشگری منحصر به فرد در غرب ایران به شمار می‌آید. آرامش آبهای دریاچه، جذابیت معماری تاریخی، و فرهنگ پویا، همگی از جاذبه‌های این شهر است. در معرفی شهر ارومیه باید گفت این شهر، یک ترکیب جذاب از طبیعت، تاریخ و فرهنگ را در خود جای داده است که هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.

سوالات پر تکرار

ارومیه در کدام استان است؟

پاسخ؛ ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی و یکی از شهرهای مهم در شمال غرب کشور است.

جمعیت ارومیه ۱۴۰۲ چقدر است؟

پاسخ؛ بر اساس سرشماری سال ۱۴۰۰، جمعیت شهر ارومیه حدود ۶۷۵ هزار نفر برآورد شده است. ارومیه دومین شهر پرجمعیت استان آذربایجان غربی پس از تبریز محسوب می‌شود.

مهم‌ترین جاذبه‌های تفریحی ارومیه کدامند؟
از مهم‌ترین مکان های گردشگری ارومیه می‌توان به دریاچه ارومیه، دریاچه مارمیشو، بازار تاریخی ارومیه و کلیسای ننه مریم اشاره کرد.
فاصله تهران تا ارومیه چقدر است؟
فاصله این دو شهر حدودا 750 کیلومتر است که پیمودن آن به طور میانگین 10 ساعت طول می‌کشد.
راه های سفر به ارومیه چیست؟
برای سفر به شهر ارومیه، باید از اتوبان تهران کرج به سمت شه قزوین بروید و از ابهر و زنجان عبور کنید. سپس به تبریز و در نهایت به ارومیه می‌رسید. اتوبوس: از طریق اتوبوس های بین شهری نیز می توانید به این شهر سفر کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی