سفرسفر و گردشگری

معرفی سوغات ارومیه و خوراکی های خوشمزه این شهر

حتما تا کنون در مورد سوغاتی­های لذیذ و مختلف استانهای دیدنی ایران شنیده­ اید. ارومیه یکی از شهرها است که با سفر به آن می­توانید از این لذت به یاد ماندنی بهره­ مند شوید.

مجله خبری ارومیه هر آنچه را که باید قبل از سفر به این شهر زیبا و مهمان­ نواز بدانید در اختیار شما قرار می­دهد تا بعد از داشتن سفری خوش و ایمن با دست پر به شهر خود برگردید. در ادامه این مقاله به معرفی سوغات ارومیه می‌پردازیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد قلعه شادی تورک مال ارومیه به این بلاگ مراجعه کنید.

سوغات-ارومیه

مهمترین سوغاتی های ارومیه کدام اند

در شهر ارومیه علاوه بر مکان های دیدنی و خاطره ­انگیز می­ توانید کام خود و عزیزان خود را با سوغاتی­های لذیذ و خوشمزه این شهر شیرین کنید. در این قسمت از مجله خبری ارومیه به معرفی سوغات ارومیه می­پردازیم. سوغات ارومیه حلوا در طعم­های مختلف، نقل در رنگ­ها و عطرهای مختلف.

با ما در معرفی معروف ترین سوغات ارومیه همراه باشید.

همچنین فرودگاه ارومیه با پروازهای داخلی متعدد بهترین و اسانترین انتخاب برای سفر باشد. برای اطلاعات بیشتر بخوانید.

برای اینکه از فرهنگ و آداب و رسوم هر منطقه مطلع شوید، لازم است به عوامل متعددی توجه کنید. از جمله، سوغات هر شهر که موجب رونق اقتصادی و شناخته‌تر شدن هنر و فرهنگ آن منطقه نسبت به سایر مناطق می‌شود. مردم ما از دیرباز به خریدن سوغاتی و هدیه دادن آن به نزدیکان عادت داشتند تا بخشی از لذت سفرهای خود را به آنها منتقل کنند.

همچنین برای آشنایی با غذاهای خوشمزه این شهر، مطلب غذاهای سنتی ارومیه را  در سایت ما بخوانید.

معرفی سوغاتی های ارومیه

شهر ارومیه از جمله شهرهای دیدنی و زیبای ایران است. ارومیه با آثار تاریخی و مکان‌های گردشگری، سوغاتی‌های زیبا، منحصر به فرد و خوشمزه‌ هر ساله پذیرای بسیاری از گردشگران چه در داخل کشور و چه از سراسر دنیا است. سوغاتی‌های معروف این شهر زیبا و گردشگرپسند بیشتر شامل خوراکی و صنایع دستی است. چنانچه این شهر سرسبز و زیبا را در برنامه سفرهای خود قرار دادید، با ما در مجله خبری ارومیه همراه باشید تا شما را با انواع صنایع دستی و سوغاتی‌های مخصوص این شهر آشنا کنیم. ما در مجله خبری ارومیه گرد هم آمدیم تا اطلاعات مفیدی را در مورد شهر ارومیه – بویژه محبوب‌ترین و معروف‌ترین سوغات ارومیه – در اختیار شما قرار دهیم.

امیدوارم تا این قسمت از مقاله تا حدودی با سوغات ارومیه آشنا شده باشید. در این قسمت با جزئیات بیشتری به این سوال، « سوغات ارومیه چیست » پاسخ می­دهیم.

در کنار هیجاناتی که از بازدید از مکانهای جدید و تاریخی نصیبمان می­شود، یک بخش جالب و جذاب آن، خرید سوغاتی است. وقتی شهر زیبای ارومیه را به عنوان مقصد بعدی سفر خود انتخاب می­کنید، دست تان برای انتخاب سوغاتی‌های بی­‌شمار این شهر باز است. پس با خیال راحت برای هر سلیقه­ ای از خانواده خود خرید کنید.

با ما در مجله خبری ارومیه همراه باشید تا بدانید « سوغات ارومیه چیه »، در ادامه چند مورد از خوراکی‌های لذیذ این شهر را برایتان نام می­‌بریم. درباره هتل های ارومیه و همچنین رستوران های ارومیه بخوانید.

سوغات-ارومیه

سوغات ارومیه نقل

ارومیه معروف به داشتن سوغاتی‌های خوشمزه و محبوب و انواع خوراکی‌های متنوع است. نقل ارومیه با شکل و طعم‌های مختلف از مهم‌ترین سوغات این شهر است که کمتر کسی پیدا می‌شود به این شهر سفر کرده باشد بدون اینکه از این نقل‌ها امتحان کند. این نقل­ها را می­توانید در طعم­های مختلف مانند نقل زعفرانی، نقل بیدمشک، نقل گل محمدی و غیره با مغز خلال بادام، پسته و گردو ببینید. در کنار آن، انواع شیرینی­جات، حلوا و عرقیات سنتی را هم می­توانیم نام ببریم.

در این میان، نقل بیدمشک طرفداران زیادی دارد که به خاطر داشتن ظاهر سفید به آن نقل ابریشمی هم می­گویند که از گیاه بیدمشک تهیه می‌شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سد نازلو چای ارومیه به این بلاگ مراجعه کنید.

طرز تهیه انواع نقلهای سوغات ارومیه

بیدمشک نوعی درخت بید است که از گل‌های آن عرق بیدمشک به  دست می­آید. در روش سنتی، برای تهیه نقل، آب و شکر را با هم مخلوط کرده و روی حرارت قرار می‌دهند‌ تا ذوب شود. سپس برخی مغزهای خشکبار مثل خلال بادام را به همراه اسانس بیدمشک را برای طعم دار کردن این نقل به آن اضافه می‌کنند. اما امروزه این کارها را به وسیله دستگاه انجام می­دهند. روش تهیه نقل زعفرانی هم مانند نقل بیدمشک است. با این تفاوت که در این نقل، از مغز گردویی و از زعفران به ‌جای بیدمشک استفاده می‌کنند. نقل ارومیه به دلیل داشتن عطر، طعم و رایحه دلپذیر و آرامش­بخش زعفران مورد علاقه بسیاری از مردم است.

درباره ابشار شلماش یکی از جذابترین دیدنی های ارومیه بیشتر بدانید.

نقل بعدی که در این قسمت به شما معرفی می­کنیم نقل گل محمدی است که از گل محمدی تهیه می­شود.  گلِ محمدی یکی از انواع گل‌های رز هست که در تهیه گلاب، عطر و اسانس بکار می­رود. طرز تهیه نقل اروميه هم مانند نقل­های زعفرانی و بیدمشک است. برای طعم ­دادن و زیباکردن ظاهر نقل به آن از اسانس و گل‌های خشک شده این گیاه اضافه می­کنند.

سوغات-ارومیه

سوغات ارومیه حلوا

در این قسمت به سراغ یکی دیگر از لذایذ سفر به ارومیه یعنی انواع حلوا ارومیه می­رویم. انواع حلوا از جمله سوغاتی‌هایی هستند که در شهرهای مختلف رایج‌ هستند و هر شهر حلوای مخصوص به خود را با دستور پخت متفاوت عرضه می­کند. در شهر ارومیه هم انواع مختلفی از این حلواها را با طعم‌های مختلف می­بینیم، که از جمله معروف‌ترین آنها عبارتند از: حلوای ارومیه، حلوای گردویی ارومیه و حلواي هويج . از آنجایی که این حلوا ها مانند حلوا گردويي اروميه طبع گرمی دارند، پس اغلب در شب‌های زیبای زمستان تهیه و مصرف می‌شوند. این حلوا ها ازجمله حلوا هويج اروميه نه تنها در میان مردم ارومیه، بلکه در سایر نقاط کشور هم محبوبیت دارد و به عنوان یک سوغات لذیذ بسیار مورد توجه و مورد پسند مردم است.

اگر علاقمند هستید مقاله گردشگری ارومیه را هم بخوانید.

طرز تهیه سوغات ارومیه حلوا

یک از لذیذترین و خوشمزه‌ترین خوراکی‌های شهر ارومیه، حلوا گردویی است که دارای طعم شیرین و رنگ قهوه‌ای تیره است. برای تهیه حلواي گردو ابتدا گلوکز و شیره انگور را روی حرارت قرار می­دهند و صبر می­کنند تا به جوش بیاید و سپس گیاه چوبک را به آن اضافه می‌کنند و به مدت سه ساعت آن را هم می‌زنند تا سفت شود. در نهایت، مغز گردو و پسته را به آن اضافه می‌کنند.

حلوا هویج ارومیه نوع دیگری از حلواهای بسیار محبوب در ارومیه است که برای تهیه آن از شیره انگور، گردو و هویج استفاده می­شود. از این حلوای خوش طعم و شیرین با طعم هویج و گردو اغلب برای تزیین سفره در شبهای افطار و یلدا – و حلوای سادات برای مجالس – استفاده می­کنند. بد نیست شما هم در سفرتان به این شهر از حلواي گردويي بی­نظیر امتحان کنید و آن را به عنوان سوغاتی برای عزیزانتان ببرید.

سوغات-ارومیه

شیرینی‌های سنتی سوغات ارومیه

برای معرفی سوغات این شهر نباید از شیرینی‌های سنتی لذیذ و خوشمزه آن با طعمهای  فوق‌العاده‌ غافل شد. این شیرینی‌ها به دلیل داشتن عطر و طعمی خوش، به عنوان سوغاتی به شهرها و مناطق مختلف کشور برده می‌شوند. این شیرین­ها بسیار متنوع بوده و از جمله معروف­ترین آنها، لوزانک، تنور شیرینی سی و سوجوق هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد  به این بلاگ مراجعه کنید.

طرز تهیه باستوخ شیرینی خوش­ طعم سوغات ارومیه

باستوخ یا همان مسقطی که محلی‌ها به آن باستخ هم می‌گویند، از شیره انگور، گلاب، نشاسته و آب تهیه و با گردو و پسته تزیین می­شود.

سوغات-ارومیه

طرز تهیه سوجوق از شیرینی ­های سنتی ارومیه

سوجوق هم یکی دیگر از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های ارومیه است که از زمان‌های گذشته تا به امروز طرفداران خود ر حفظ کرده است. سوجوق را هم از شیره انگور، نشاسته، هل، گلاب و گردو تهیه و داخل آن را با مغز گردو پر می­کنند. در آخر هم با گل محمدی و یا پودر نارگیل تزیین می‌شود. با این شیرینی سنتی می­توانید در روزهای سرد سال یا ایام نوروز از مهمانان خود پذیرایی کنید.

طرز تهیه تنور شیرینی سی سوغات ارومیه یکی دیگر از شیرینی­های معطر ارومیه

این شیرینی سنتی از ماست، آرد و شکر تهیه می‌شود و به دلیل داشتن عطر و طعم وصف‌ناپذیرش به همراه بافت ترد و لذیذ از محبوبیت بسیار زیادی در میان مردم این شهر و مناطق دیگر ایران برخوردار است.

عرقیات شفابخش سوغات ارومیه

شهر ارومیه به دلیل داشتن آب و هوای معتدل و مساعد از پوشش گیاهی و باغات زیاد برخوردار است. بنابراین محل پرورش گیاهان دارویی بسیاری می­باشد و انواع عرقیات درمانی از این گیاهان دارویی تهیه می­شوند. تنوع این عرقیات بسیار زیاد است، از جمله: عرق بیدمشک، عرق بادرنجبویه، عرق بهار نارنج، عرق بابونه، عرق برگ گردو، عرق پونه و گلاب.

از میان این عرقیجات ارومیه، عرق بیدمشک دارای خواص دارویی از جمله تقویت کننده قلب، درمان کم خونی و سرگیجه، برطرف کننده درد و خستگی است و با عطر و طعم بی‌نظیری که دارد از مهم­ترین و محبوب‌ترین سوغات این شهر به شمار می­رود.

عرق دارویی دیگر عرق بادرنجبویه است که از قدیم برای درمان اضطراب، استرس، قند خون و تقویت سیستم گوارشی بدن استفاده می­شد. چنانچه این عرق به صورت دست و اصولی و بدون افراط مصرف شود، سلامتی و سیستم ایمنی بدن را تضمین می­کند.

سوغات-ارومیه

سوغات ارومیه از کجا بخریم سوغات ارومیه در کرج

اگر فرصت مسافرت به شهر زیبای ارومیه را ندارید، لااقل لذت تجربه کردن سوغاتیهای آن را از دست ندهید، از جمله شهرهایی که می­توانید این سوغاتی ها را سفارش دهید و تهیه کنید، کرج و تهران هستند.

سوغات خوشمزه ارومیه را می­توانید از استان و شهرهای مختلف به صورت حضوری یا خرید آنلاین تهیه کنید. از جمله این محصولات که یکی از اصلی­ترین سوغات شهر ارومیه است نقل ارومیه می­باشد. به دلیل نرم بودن آن نسبت به قند طرفداران بسیار زیادی دارد و در کرج یکی از پرفروش ترین محصولات در بازار است. از مزایای این نقل­ها این است که در طعم­های عالی و متنوعی هستند و در تهیه آنها از رنگ و طعم دهنده مصنوعی استفاده نمی­کنند.

از آنجایی که نقل های ارومیه بر خلاف قند دارای بافت نرم و شیرین تری هستند و عطر فوق العاده­ای هم دارند، از زمانهای گذشته طرفداران زیادی داشت و از این محصول در عروسی ها استفاده می­کردند و به نشانه شادی و نشاط بر سر عروس و داماد ها می ریختند.

این محصولات در بسته بندی 500، 900 و 1200 گرمی عرضه می­شوند و سرشار از مواد مغذی پتاسیم، فسفر و کلسیم هستند.

سوغات-ارومیه

هنر دست مردمان شریف ارومیه از جمله دیگر سوغات ارومیه

یکی دیگر از نشانه ­های فرهنگ و هویت یک منطقه، علاه بر مواردی که تاکنون ذکر کردیم، صنایع دستی . هنر مردان دست منطقه مذکور است. اگر شهر زیبا و پر از جاذبه توریستی ارومیه را برای سفر انتخاب کردید، حتما سری به بازارهای بزرگ آن برای دیدن هنر دست مردان زحمتکش آن بزنید. از جمله معروف‌ترین صنایع دستی ارومیه عبارتند از فرش دستباف، سفالگری، ظریف کاری، پیکرتراشی، رنگرزی پارچه، منجوق‌دوزی و غیره.

برای تهیه هریک از این سوغاتی‌های جذاب و دیدنی فقط کافی است سری به بازارهای محلی و قدیمی ارومیه بزنید. بازار بزرگ ارومیه از جمله بازارهای قدیم و تاریخی این شهر و از یادگاری­های دوران صفویه است. این بازار مابین خیابان امام و بعثت قرار دارد و هر آنچه را از نسل­های گذشته بخواهید –فرش دستباف و خوراکی­های مهم و معرف شهر – می­توانید از این مکان قدیمی و غنی تهیه کنید: تمامی محصولات و صنایع دستی از جمله فرش دستباف و خوراکی‌های مهم شهر.

سوغات-ارومیه

معرفی مهمترین سوغاتی ارومیه و محل خرید آن‌ها

در بازار ارومیه فروشگاه­های مختلفی آماده هستند تا انواع سوغاتی­ها، اهم از سوغاتی­های خوراکی مانند نقل­ها با طعم و عطر و رنگهای مختلف و انواع حلوا گردويي و حلواي اروميه و همچنین نانهای سنتی خوشمزه و متنوعی که در بالا دستور تهیه­شان را به شما توضیح دادیم، به همراه انواع عرقیجات دارویی و درمانی را به شما عرضه کنند، در کنار آنها می­توانید از صنایع دستی زیبای این شهر هم بهره­مند شوید. در این قسمت چند نمونه از فروشگاههای معروف را به شما معرفی می­کنیم. فروشگاه نقل و حلوای فافا در خیابان مدرس، فروشگاه نقل و حلوا قاسمی در خیابان شهید بیابانی و نقل و حلوای ممتاز واقع در خیابان آهندوست. فروشگاه‌های مختلف صنایع دستی، از جمله فروشگاه مسکاری واقع در خیابان برق، فروشگاه تولیدی تخته نرد در بلوار نبوت و فروشگاه صنایع دستی زاگرس واقع در شهرک ولیعصر.

سوغات ارومیه چیه؛ یادگارهای ماندگار این شهر را با خود ببرید

ارومیه یکی از شهرهای بسیار زیبا و دیدنی کشور عزیزمان ایران است و به واسطه داشتن دریاچه معروف نمک محبوبیت زیادی در میان گردشگران ایرانی دارد. اما تنها جاذبه‌های گردشگری آن نیستند که بازدیدکنندگان زیادی را به این شهر می­کشانند، بلکه سوغاتی های معروف ارومیه هم نقش به سزایی در این امر دارند.

بزرگترین هدف ما در مجله خبری ایتوک ارومیه این است که به شما کمک کنیم خاطرات خوشی را در سفرهای­تان برای خود و خانواده رقم بزنید، ما حتی از شیرین کردن کامتان هم غافل نمی­شویم و در این مقاله سعی کردیم بهترینها را به شما معرفی کنیم.

سوغات-ارومیه

صنایع دستی و سوغات ارومیه

 

در ارومیه صنایع دستی متنوعی وجود دارد که بسیار زیبا و از هنرهاي ارومیه و سوغات ارومیه هستند. صنایع دستی ارومیه، معرق کاری ارومیه، فرش دستبافت، سفالگری، جاجیم، منجوق دوزی، رودوزي، رنگرزی، منبت کاری و … است. در ادامه دو تا از زیباترین صنایع دستی ارومیه را به طور مفصل معرفی می‌کنیم:

ممکن است مقاله رستوران های ارومیه به آن علاقمند باشید.

رنگرزی و چاپ های سنتی

 

رنگرزی و چاپ های سنتی، فرآیندهایی هستند که از قدمت بسیاری برخوردارند و هنرمندان به وسیله آن‌ها قادر به ایجاد طرح‌ها و نقوش زیبا بر روی الیاف و پارچه‌ها هستند. رنگرزی به عملیات رنگ کردن الیاف یا کلاف نخ با استفاده از روش‌های سنتی گفته می‌شود. این هنر از صنایع دستی و سوغات ارومیه است.

در مورد چاپ سنتی، از قلم مو، مهر و ابزارهای دیگری برای ایجاد نقوش و طرح‌ها بر روی پارچه استفاده می‌شود. در این روش، هنرمندان به‌وسیله ابزارهای مختلف، طرح مورد نظر را روی پارچه تکرار می‌کنند. چاپ دندانی، چاپ پارچه قلمکار و چاپ کلاقه‌ای از جمله نمونه‌های معروف چاپ سنتی هستند.

استفاده از رنگ‌ها در صنایع نساجی و تزیینی تاریخچه‌ای طولانی دارد و از زمان‌های قدیمی به عنوان یک عنصر زیبایی و تزئینی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. رنگ‌ها توانایی دارند تا بر روح و روان انسان‌ها تأثیر بگذارند و از طریق استفاده از رنگ‌های زنده و زیبا در کارهای صنایع دستی، احساسات مثبت و شادی را در افراد به ارمغان بیاورند.

منبت‌کاری

 

منبت کاری با چوب در ارومیه یکی از هنر های شهر ارومیه است که با استفاده از چوب گردو و دیگر چوب‌های باکیفیت، طرح‌های زیبا را بر روی سطح چوب پیاده می‌کند. صنایع دستی چوبی ارومیه به این صورت است که هنرمندان منبت کاری ارومیه با استفاده از ابزارهای خاص و تکنیک‌ای حرفه‌ای، قطعات چوبی را حکاکی و منحوت می‌کنند تا طرح‌های جزئی و دقیقی را به وجود آورند.

چوب گردو به دلیل خواص و زیبایی طبیعی خود، برای ایجاد طرح‌های منبت کاری بسیار مناسب استفاده می‌شود. چوب گردو دارای رنگ تیره و خوشبو است و با حکاکی روی آن طرح‌هایی با جزئیات دقیق و عمق زیبا به وجود می‌آید. این چوب به دلیل مقاومت و استحکام خود نیز برای منبت کاری بسیار مناسب است.

طرح‌های منبت کاری ارومیه بسیار گوناگون هستند و شامل الگوها و نقوش مختلفی می‌شوند. از طرح‌های معمول می‌توان به نقوش گل و بته، شکل‌های هندسی، مجسمه‌ها و تصاویر مذهبی اشاره کرد. هنرمندان منبت کاری با استفاده از تجربه و ذوق خود، طرح‌های منحصر به فرد و زیبا را بر روی چوب خلق می‌کنند و این اثرات هنری باعث شگفتی و تحسین بینندگان می‌شود.

منبت کاری با چوب گردو در ارومیه نمونه‌های زیبا و بی‌نظیری از هنر و صنعت بومی این منطقه است که توانسته است با حفظ روحیه و زیبایی هنر سنتی، به عنوان یک هنر مدرن تشویق و توجه بسیاری را به خود جلب کند.

ممکن است مقاله بازار ارومیه به آن علاقمند باشید.

کلام آخر

ارومیه شهر گردشگر پسند ما  دارای انواع مختلفی از سوغاتی‌ها است که در دو بخش خوراکی و صنایع دستی دسته­بندی می­شوند. این خوراکی‌های خوشمزه و رنگارنگ – انواع نقل و حلوا ، عرقیجات و نانهای سنتی – به همراه صنایع دستی ساخت دستان هنرمند اهالی ارومیه می­توانند بهترین یادگاری و هدیه برای هر فرد با هر سلیقه‌ای باشند.

 

سوالات متداول

  1. معروف­ترین سوغات شهر ارومیه کدامند؟

انواع نقل­ها با عطر و طعم متفاوت وخوشمزه، انواع حلوا های گردویی و هویجی و نانهای سنتی لوزانک و سوجوق.

  1. آیا شهر ارومیه صنایع دستی معروفی هم دارد؟

بله، انواع فرش دستباف، سفالگری، ظریف کاری، پیکرتراشی، رنگرزی پارچه، منجوق‌دوزی و غیره از هنرهای دست هنرمندان عزیز این شهر هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. ارومیه قلب آذربایجان ????????❤
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان خوش آمدید ❤
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ❤

    یاشاسین ایران ❤
    یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین اورمیه

    URMİA ❤AZERBAYCAN

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی