سفر و گردشگری

کوه‌های ارومیه کدامند و مشخصات هر کدام چیست؟

معرفی کوه‌های ارومیه

علاوه بر جزایر، کوه‌های معروف و دیدنی زیادی در نزدیک این دریاچه واقع شده است که از جابه های گردشگری ارومیه می باشد در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد. با خبرگزاری ایتوک همراه باشید.  قسمتهای غربی حومه ارومیه پوشیده از کوه‌های سرحدی می باشد  و مهم‌ترین کوه‌های ارومیه کاراشین ، قطول ، کان کبوتر ، مور شهیدان ، هلانه ، بینار و کوه دالانپراست که سرحد بین ایان و ترکیه و عراق می باشند.

از دیگر کوه‌های اطراف ارومیه می توانیم به کوه سیر ، جهودان ، ا.. .اکبر ، بزو و کوه های قوشچی اشاره کنیم. این کوه‌ها مملو از معادن متنوع و با ارزش می‌باشد که قابلیت بهره برداری از آن ها ‌دراین منطقه فراوان است .در این کوه‌ها آب‌های معدنی پاک و زلال وجود دارد. این قابلیت باعث جلب توجه گردشگران شده است.

کوه دالامپر

کوه دالامپر در ارومیه به سه کشور ایران و عراق و ترکیه تعلق دارد چرا که در نقطهٔ صفر مرزی این سه کشور قرار گرفته. این کوه  دریاچه‌ای طبیعی به اسم  دالامپررا شامل می‌شود.

کوه دالامپر، که حدود 45 کیلومتری ارومیه و 35 کیلومتری اشنویه واقع شده، ۳,۵۰۰ متر ارتفاع دارد. این کوه با ویژگی‌های طبیعی فراوانی شکل گرفته است؛ از جمله وجود یخچال‌های طبیعی با هزاران سال قدمت و نیز دریاچه‌هایی همچون بنچول، دیمه، و مهم‌ترین آن‌ها که معروف به مامه شیخ یا همان دالامپر است. وجود این عناصر طبیعی به این کوه های زیبا، جذابیت دوچندانی بخشیده‌اند.

جاذبه‌های گردشگری نزدیک کوه دالامپر

از جاذبه های گردشگری نزدیک کوه دالامپر موارد زیر را می توان نام برد:

آبشار سوله دوکل

در ایام بهار، ذوب برف‌های این کوه باعث ایجاد رودخانه‌های پرآب و زیبا می‌شود که در دامنه آن به شکل آبشار بزرگ و زیبایی به نام “سوله دوکل” (که در زبان کردی به معنای آبشار مه‌آلود است) به پایین می‌ریزد و مناظری دلنشین و لذت‌بخش را در این منطقه به تصویر می‌کشد.

کوه های ارومیه

دریاچه دالامپر

دریاچه دالامپر ارومیه یکی از مقصدهای طبیعت‌گردی و دیدنی برجسته در استان آذربایجان غربی است. این دریاچه بر فراز کوهی به همین نام در منطقه جنوب غربی ارومیه و شمال غربی شهر اشنویه قرار دارد. این دریاچه نیز از مرزهای طبیعی بین ایران، عراق و ترکیه شناخته می‌شود. درباره وضعیت دریاچه ارومیه بیشتر بخوانید.

دریاچه دالامپر ارومیه یک مقصد گردشگری بسیار جذاب است، به ویژه در روزهای تابستان با هوای خنک و مناظر طبیعی زیبا. این دریاچه با ارتفاع حدود 2,700 متر از سطح دریا و قطر تقریبی 450 متر و عمق تا 50 متر، مناظری فراموش‌نشدنی از جنگل‌ها و کوه‌ها را در خود دارد. در این منطقه می‌توانید به آسمان آبی و صاف که با لکه‌های سفید ابرها تزئین شده نگاهی بیاندازید و در کنار دریاچه، مراتعی با گل‌های رنگارنگ را بیابید. دریاچه دالامپر ارومیه به عنوان یک جواهر طبیعی ایران با زیبایی منحصر به فردش شناخته می‌شود که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

 کوه شهیدان (کوه چهل مر)

این کوه در فاصله ۳۸ کیلومتری جنوب غربی ارومیه قرار گرفته که هم مرز با ترکیه  است.

کوه‌های ارومیه

 کوه سیر یا سیر داغی

این کوه که به معنای کوه اسرا می‌باشد در دو کیلومتری جنوب غربی ارومیه واقع شده است. کوه سیر به خاطر نزدیک بودن به شهر ارومیه و داشتن شیب مناسب برای کوهنوردی بسیار مناسب می‌باشد و همین امر منجر شده که همه روزه مخصوصا در روز های تعطیل شاهد افزایش تعداد کوهنوردان به این کوه باشیم. کلیسای مارسرگیز در دامنه این کوه واقع شده است.

کوه علی ایمان

کوه علی ایمان داغی  با ارتفاع ۱۶۶۳ متر در جنوب شرقی ارومیه قرار گرفته است.

کوه‌های قیزممسی (کوه قیز قلعه)

این کوه در فاصله شش  کیلومتری ارومیه قرار دارد.

کوه کمال

این کوه در فاصله ۳۸ کیلومتری جنوب غربی ارومیه و در مرز ایران با ترکیه واقع شده است.

قله کمال، که به نام “قوچ‌گلی داغی” نیز شناخته می‌شود، با ارتفاع ۳,۷۰۷ متر، بلندترین قله در رشته کوه سهند و همچنین مرتفع‌ترین نقطهٔ استان آذربایجان شرقی است. این قله در نزدیکی شهرستان بستان آباد قرار دارد و منطقه‌ای زیبا و منحصر به فرد برای کوهنوردان و علاقه‌مندان به گردش در طبیعت است. در دامنه‌های شمالی، قوچ گلی، با شیب ملايم به وسیله کوههای “یانوق داغ” به جلگه تبریز منتهی می‌شود. این منطقه به عنوان یک مقصد طبیعت‌گردی و کوهنوردی محبوب برای افرادی است که به دنبال تجربه‌ای ماجراجویانه در دل کوهستان هستند.

کوه زنبیل (زنبیل داغی)

این کوه در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی ارومیه قرار گرفته و دارای یک چشمه به نام چشمه کوه زنبیل می‌باشد‌.

چشمه کوه زنبیل

چشمه کوه زنبیل، یک چشمه طبیعی شگفت‌انگیز است که از دامنه‌های شرقی کوه زنبیل جاری می‌شود و در شمال شرقی شهر ارومیه واقع شده است. این چشمه به فاصله حدود ۳۰ کیلومتری از ارومیه واقع شده و همواره گردشگران و بومیان منطقه را به سوی خود جذب می‌کند. حوضچهٔ آب این چشمه شکل دایره دارد و عمقی تقریباً ۲۵ سانتیمتر دارد. آب از کف این حوض به بیرون جاری می‌شود و همیشه گازهایی از آن خارج می‌شود. محلی آرامش‌بخش و زیبا که با سنگ‌کاری‌های محلی تزئین شده است تا باعث شود استفاده از آب این چشمه برای مردم محلی آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر شود.

آب این چشمه شامل مواد معدنی مفیدی مانند بی‌کربنات کلسیم، منیزیم و آهن و سولفات است، که به عنوان یک منبع آب معدنی مفید برای سلامتی بسیار ارزشمند می‌باشد و برای درمان برخی از بیماری‌های مفصلی و پوستی نیز به کار می‌رود.

کوه های ارومیه

کوه بوزسینا

کوه بوزسینا یکی از بلند‌ترین کوهها و جاذبه‌های طبیعی است که در منطقه اشنویه و ارومیه واقع شده است. این کوه با ارتفاع حدود 3480 متر از سطح دریا، در منطقه‌ای شگفت‌آور واقع شده و به عنوان یکی از نمادهای زیبایی طبیعت در آذربایجان غربی شناخته می‌شود. این کوه در جنوب غربی این استان، حدود 60 کیلومتری شهر ارومیه و شمال شهر اشنویه قرار دارد.

نام “بوزسینا” از زبان کرمانجی به معنای “رنگ خاکستری” گرفته شده و به نظر می‌رسد که به رنگ خاکسار کوه اشاره دارد. این کوهها در گذشته محل زندگی اقوام و قبایلی از مردم کرد بوده و سینه نام داشته‌اند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد جزایر دریاچه ارومیه به بلاگ زیر مراجعه کنید.

صعود به بوزسینا

برای دسترسی به این منطقه طبیعی زیبا، چند مسیر مختلف وجود دارد، اما بهتر است از راهنمایان بومی منطقه کمک بگیرید تا بتوانید بهترین مسیرها را انتخاب کرده و زیبایی‌های فراموش‌نشدنی این منطقه را تجربه کنید. بوزسینا با تمامی طبیعت و مناظر خیره‌کننده‌اش، یک مقصد بسیار محبوب برای علاقه‌مندان به کوهنوردی و گردشگری در منطقه آذربایجان غربی و ایران به حساب می‌آید.

کوه های ارومیه

مهمترین کوه های ارومیه کدام اند؟

استان آذربایجان غربی و اطراف شهر ارومیه دارای کوه‌ها و ارتفاعات متعددی در طبیعت خود است که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • کوه سهند: بلندترین قله استان با ارتفاع بیش از 3700 متر که در شهرستان میاندوآب واقع شده است.
  • کوه آتشگاه: این کوه با ارتفاع حدود 3200 متر در مرز ایران و ترکیه و در شهرستان ماکو قرار دارد.
  • کوه شاه جهان: ارتفاع این کوه حدود 3000 متر است و در جنوب غربی ارومیه قرار گرفته است.
  • کوه برده رش: این کوه با ارتفاع حدود 2700 متر در شمال شرقی ارومیه واقع شده‌ است.
  • کوه‌های میشو: رشته کوه میشو با بلندترین قله 3550 متر در شمال ارومیه کشیده شده‌اند.
  • کوه زرین‌گبر: ارتفاع این کوه در شمال غربی ارومیه به بیش از 3000 متر می‌رسد.
  • کوه قره‌داغ: این ارتفاعات در جنوب ارومیه با قللی بالای 2500 متر قرار گرفته‌اند.

در ادامه در مورد کوه های ارومیه همچون كوه دالامپر یا دالانپر می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • رشته کوه عون بن علی در شمال غربی ارومیه واقع شده است. بلندترین قله این منطقه کوهستانی، کوه آق داغ با ارتفاع حدود 3200 متر است.
  • کوه بیله سوار یکی دیگر از کوه‌های مرتفع اطراف ارومیه به ارتفاع تقریبی 2500 متر است.
  • دامنه‌های شمال غربی کوه سهند در 30 کیلومتری جنوب شرقی ارومیه واقع شده‌اند.
  • رشته کوه قره‌داغ با قللی همچون کمربند ،کلاه قاضی و کوه نازلی در جنوب ارومیه کشیده شده است.
  • در شمال خاوری ارومیه، رشته کوه میشو با قللی چون آتشکده و شاه‌جهان وجود دارد.
  • دشت ارومیه در میان کوه‌هایی همچون سهند، شاه جهان، بزقوش و سولدوز قرار گرفته است.

بلندترین قله ارومیه چه نام دارد؟

بلندترین قله کوهی که در استان آذربایجان غربی و نزدیکی شهر ارومیه واقع شده است، قله سهند می‌باشد.

این قله در شهرستان میاندوآب و در فاصله حدود 90 کیلومتری جنوب غربی شهر ارومیه قرار گرفته است و جاهاي ديدني زیادی دارد.

قله سهند بلندترین کوه ارومیه دارای پوشش برف دائمی است و هر ساله کوهنوردان و صعودکنندگان زیادی برای فتح این قله بلند به این منطقه سفر می‌کنند.

درباره هتل های ارومیه بیشتر بخوانید.

قله سهند دارای چندین پیک یا قله فرعی است که بلندترین آنها قله شمالی سهند با ارتفاع حدود 3711 متر می‌باشد.

پس از قله سهند، بلندترین قله‌های اطراف ارومیه عبارتند از: قله آتشگاه با 3200 متر ارتفاع، قله شاه جهان 3000 متر و قله آق داغ در رشته کوه عون بن علی به ارتفاع 3189 متر.

قله سهند دارای یخچال طبیعی است و پوشیده از برف و یخ می‌باشد. صعود به این قله نیازمند تجهیزات کوهنوردی و تجربه است.

مسیرهای متعددی برای صعود به قله سهند از جمله از طرف روستای چایلق، دره آبشار و دره گرماب وجود دارد.

قله سهند به دلیل ارتفاع و موقعیت خاص خود، دید بسیار زیبا و دیدنی به مناطق اطراف از جمله دریاچه دالآمپر ارومیه دارد.

پوشش گیاهی کوه های اطراف ارومیه

کوه های ارومیه به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای متنوع، دارای پوشش گیاهی متنوع و غنی‌ای هستند. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های پوشش گیاهی کوه های ارومیه عبارتند از:

  • وجود انواع گونه‌های درختی مانند بلوط، ممرز، افرا، زالزالک، زرشک وحشی و گردو.
  • رویش انواع گیاهان بوته‌ای و دارویی از جمله آویشن، کلپوره، گل گاوزبان، بومادران و خارشتر.
  • وجود مراتع غنی با گونه‌هایی مانند یونجه، شبدر قرمز، گاوپنبه و درمنه.
  • وجود گل‌ها و گیاهان زینتی کوهستانی مانند شقایق، گل زرد، لاله وحشی و زنبق.
  • رویش انواع قارچهای خوراکی مانند قارچ سفید، قارچ صدفی و قارچ زردک در فصل بهار.
  • وجود درختان میوه وحشی مانند الوچه، تمشک وحشی و سیب وحشی در دامنه کوه‌ها.
  • رویش گونه‌های نادر و در خطر انقراض مانند سرخس چوبی.

صعود به کوه‌های ارومیه با مجله خبری ایتوک

مجله خبری ایتوک یک منبع چند منظوره و جامع برای علاقه‌مندان به موضوعات مختلف است. این مجله به عنوان یک منبع اطلاعاتی منتشر کننده اخبار و مقالات متنوع در زمینه‌های ورزش، جغرافیا، فرهنگ، و سایر موضوعات جذاب شناخته می‌شود. این مجله توسط تیمی متخصص و نویسندگان با تجربه اداره می‌شود و برای مخاطبان خود امکان دستیابی به اطلاعات باکیفیت را فراهم می‌کند. اگر به دنبال یک منبع چند منظوره برای اطلاعات متنوع هستید، ایتوک می تواند یک گزینه بسیار مناسب برای شما  باشد.

جمع بندی

مجموعه کوه‌های ارومیه، شامل کوه دالامپر، کوه شهیدان، کوه علی ایمان، کوه سیر داغی، کوه کمال، کوه زنبیل و کوه قیز قلعه، مجموعه‌ای از مناظر طبیعی فرسایشی و کوهستانی است که در استان آذربایجان غربی ایران واقع شده‌اند. این کوه‌ها با تنوع در زیبایی‌های طبیعی از جمله دریاچه‌ها، آبشارها، و یخچال‌های طبیعی هزاران ساله، گردشگران و علاقه‌مندان به گردش در طبیعت را به خود جذب می‌کنند. هر کوه با تاریخچه و جذابیت خود، به تنهایی داستان‌هایی از زیبایی و جلال طبیعت را در این منطقه بازگو می کند و گردشگران را به دنیایی از زیبایی‌ها و ماجراجویی در کوهستان می‌برد.

سؤالات متداول

پوشش گیاهی کوه دالامپر چیست؟

پوشش گیاهی کوه دالامپر یک ترکیب زیبا از گون، بادام کوهی و آلبالوی وحشی را در این منطقه شکل می‌دهد که به شدت به پوشش گیاهی رشته کوه زاگرس شباهت دارد. این گیاهان در فصل بهار با گلهای زیبایی تزئین می‌شوند و مناظری رنگارنگ را به وجود می‌آورند. انواع جانوران نیز در این منطقه زیست‌ می‌کنند که شامل روباه، شغال، عقاب، بز کوهی، مار و خرگوش هستند . این حیوانات با تنوع و فراوانی طبیعی، این کوهستان را به یک زیستگاه برای پرورش جانوران وحشی تبدیل کرده‌اند و تجربه‌ای منحصر به فرد از زیستگاه‌های طبیعی در ایران ارائه می‌دهند.

مهم‌ترین کوه‌های ارومیه کدامند؟

مهم‌ترین کوه‌های ارومیه به عنوان بخشی از مناظر زیبای این منطقه به شناخته می‌شوند. کوه دالامپر با ارتفاع ۳,۵۰۰ متری و وجود یخچال‌های طبیعی با هزاران سال قدمت و دریاچه‌هایی چون بنچول و دیمه به عنوان جاذبه‌های طبیعی اصلی این منطقه شناخته می‌شود. همچنین، کوه علی ایمان با زیبایی خود و کوه سیر داغی با گذر از مسیرهایی پر از مراتع سرسبز و زیبا آدمی را به خود جذب می‌کنند. کوه کمال و کوه زنبیل نیز از دیگر کوه‌هایی هستند که با مناظر خیره‌کننده خود مسافران را به تجربه‌ای منحصر به فرد در دل طبیعت کوهستانی دعوت می‌کنند. این کوه‌ها با تنوع و زیبایی‌های طبیعی خود، مناطقی برای گردشگری و کوه‌نوردی فراهم می‌کنند و به عنوان جواهری در طبیعت ارومیه به حساب می‌آیند.

 آیا امکان صعود به قله سهند برای عموم مردم وجود دارد؟

با توجه به ارتفاع زیاد قله سهند و وجود یخچال‌های طبیعی، صعود به این قله نیازمند تجهیزات و مهارت‌های لازم کوهنوردی است و امکان‌پذیر نیست. اما مسیرهایی برای صعود کوهنوردان با تجربه وجود دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی