اقتصادی

بیش از ۱۲ هزار تن عسل از زنبورستان‌های خوی برداشت می‌شود

تولید عسل

علی‌اصغر امینی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ایتوک؛ با تشریح فعالیت‌های زنبورستان‌ها در فرآیند تولید عسل اظهار کرد: شهرستان خوی با داشتن سه هزار زنبوردار و تولید ۱۳ درصد عسل زنبورستان‌های کشور، قطب اول تولید این محصول در ایران است.

وی تصریح کرد: در شهرستان خوی ۴۵۰ هزار کلنی زنبورعسل وجود دارد که ۱۰ هزار کلنی آن بومی و بقیه مدرن هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوی با بیان اینکه مشکل بسته‌بندی و سهم ناچیز در صادرات از مهم‌ترین مشکلات زنبورداران شهرستان است افزود: امسال با وجود خشکسالی و در پایان فصل برداشت عسل با تلاش زنبورداران شهرستان خوی پیش‌بینی می‌شود از زنبورستان‌های این شهرستان بیش از ۱۲ هزار تن عسل مرغوب برداشت و به بازار عرضه شود.

امینی میزان برداشت میانگین عسل از هر کندو در کشور را ۱۱ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: این میزان برداشت از هر کندو در خوی به دوبرابر می‌رسد و همچنین امسال علاوه بر تولید عسل، زنبورداران خوی ۶۰۰ کیلوگرم ژل رویال، ۶۵ تن موم و ۲۵ تن گرده و ۱۰ تن بره‌موم تولید کرده‌اند.

وی با اشاره به علت مرغوب بودن عسل این شهرستان تصریح کرد: تنوع بالای گیاهان شهد زا و مؤثر در تولید عسل که اغلب گیاهان دارویی و معطر هستند باعث تولید عسل باکیفیت کم‌نظیر نسبت به دیگر شهرستان‌ها در سطح کشور می‌شود.

امینی نگاه نو زنبورداران این شهرستان به صنعت زنبورداری در سال‌های اخیر را موجب توسعه و اختصاص تولید بیشتر عسل در خوی عنوان کرد و گفت: ایستگاه تحقیقات زنبورعسل شمال غرب کشور در خوی با مشارکت بخش خصوصی برای تولید ملکه و تکمیل زنجیره تولید در صنعت زنبورداری برپا و فعال گردیده که صنعت زنبورداری شهرستان را در ادامه مسیر توسعه یاری خواهد کرد و چشم‌اندازی نو برای  زنبورداران خویی در راستای ارتقای رتبه خود در تولید عسل را ترسیم می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوی با دعوت از سرمایه‌گذاران پیشنهاد کرد تا با سرمایه‌گذاری در این صنعت پر سود به رفع مشکلات پیش  روی زنبورداران در تولید و عرضه این محصول اقدام نمایند.

انتهای خبر/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی