اجتماعیقضایی و حقوقی

بیش از ۹۵درصد اراضی ملی آذربایجان غربی سند دار شده است

مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان‌غربی از سند دار شدن بیش از ۹۵درصد اراضی ملی در استان خبر داد و‌گفت: همچنین ۵۰درصد اراضی کشاورزی آذربایجان غربی نیز سند دار شده است

به گزارش خبرنگار ایتوک،حمید شایان مهر در مراسم گرامیداشت سالروز اسناد رسمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه،۵۰ درصد دعاوی مطرح شده در دستگاههای قضایی مربوط به املاک است گفت: از این میزان ۳۰ درصد دعاوی مربوط،به اسناد عادی است که برای جلوگیری از افزایش این آمار سازمان ثبت اسناد املاک کشور موظف به طراحی سامانه ای شدند تا ظرف دو سال تمام اسناد کشور در این سامانه بارگذاری شوند.

شایان مهر افزود:بحث سنددار کردن اراضی جزو اولویت‌های سازمان است و قرار شده تا متر به متر اراضی استان صاحب سند شود.

پی لازمه این امر مهم را حمایت همه جانبه همه دستگاهها عنوان کرد و‌گفت: در قرارگاه حدنگاری یاریگر اصلی ما اداره کل دادگستری و دادستانی بوده مه در همین راستا۵۰ درصد از اراضی کشاورزی و بیش از ۹۵درصد از اراضی منابع طبیعی استان سنددار شده است.

شایان مهر ادامه داد:امروز شاهد هستیم اکثر معاملات در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌گیرد و در سامانه شمیم در ده ثانیه پاسخ لازم استعلامات اخذ می شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان، به مشکلات دفاتر اسناد رسمی اشاره مرد و گفت: در قانون ثبت مشخص شده که برای هر ۱۵ هزار نفر یک دفتر اسناد رسمی لازم است امسال در استان ۲۵۷ سردفتر جدید در آزمون قبول شده اند و از این تعداد و تا امروز ۹۰ نفر آزمون علمی و اختبار آنها طی شده و ۳۰ نفر بدون کارآموزی شروع بکار کردند و ۶۰ نفر نیز در حال طی کردن دوره کارآموزی هستند.

شایان مهر تصریح کرد:اقداماتی جهت برگزاری آزمون بعدی سردفتران در دستور کار است که با توجه به پیچیدگی این کار لازم است تا افرادی به این سمت منصوب شوند که صلاحیت علمی و تخصصی لازم راداشته باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی