اجتماعیشهری

سد چپرآباد مهر ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد

سد چپرآباد

مجید رستگاری در گفتگو با خبرنگار مجله خبری ایتوک؛ با اشاره به بهره‌برداری از سد چپرآباد اشنویه در روزهای آتی اظهار کرد: سد چپر آباد در 10 کیلومتری شهرستان اشنویه از نوع خاکی با هسته رسی بوده، در مهرماه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: این سد با ظرفیت ۴۶ میلیون مترمکعب برای مصارف آشامیدن، کشاورزی و زیست‌محیطی و باهدف تأمین آب کشاورزان پایاب رودخانه «کانی‌ساز» به میزان یک هزار و ۵۳ هکتار استفاده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با بیان اینکه سد چپر آباد پس از پایان مطالعه‌ای ۱۰ساله، نخستین کلنگ احداث آن در سال 1382 بر زمین زده شد، بیان کرد: طول تاج سد 488 و عرض تاج 10 متر و ارتفاع از پی 34 متر و مساحت مخزن 550 هکتار است.

وی گفت: سالانه 27 میلیون مترمکعب از آب‌های روان رودخانه کانی، رش در مسیری 12 کیلومتری و 51.46 میلیون مترمکعب از آب سد سیلوه  پیرانشهر به مخزن سد چپر آباد هدایت می‌شود.

رستگاری با بیان اینکه مخزن آبی با حجم 38.44 میلیون و حجم تنظیمی 71.46 میلیون مترمکعب است گفت: تأمین بخشی از نیاز زیست‌محیطی دریاچه ارومیه مهم‌ترین هدف از اجرای سد چپر آباد است که پیوستن آب رها شده از سد در مسیر رودخانه کانی، رش، از پیوستن به گدارچای نهایتاً به دریاچه ارومیه می‌پیوندد.

وی ادامه داد: تأمین 12.3 میلیون مترمکعب از آب شرب برای اهالی شهرها و روستاهای، اشنویه، چالوس نقده و محمدیار از دیگر اهداف مهم احداث سد چپر آباد در کنار تمام اهداف محقق شده خواهد بود.

رستگاری خاطرنشان کرد: در حاضر طرح سد چپرآباد و احداث جاده جایگزین اشنویه به پیرانشهر به طول 14 کیلومتر به اتمام رسیده و همچنین باهدف تقویت زیرساخت‌های ارتباطی پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی احداث و در کنار دیگر ثمرات اجرای این طرح رفاه و آسایش را برای یک هزار نفر از اهالی روستاهای بالادست سد به ارمغان آورده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی تصریح کرد: با بهره‌برداری از سد چپر آباد اشنویه آب موردنیاز اراضی کشاورزی منطقه به میزان یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار را نیز تأمین می‌کند.

انتهای خبر/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی