اجتماعیغذاهای محلی

لبو خوشمزه ای زمستانه که کام رهگذران خیابان های ارومیه را شیرین می کند

این روزهای زمستانی در بیشتر خیابان‌های ارومیه بساط فروش لبوهای خوشمزه و داغ بر چرخ‌های دستی پهن است بخار حاصل از پخت لبو و جلزوولزی که در شیره آنها به راه افتاده است، هوش از سر هر بیننده می‌برد و او را به خرید این چاشنی سنتی ترغیب می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایتوک،در این روزهای سرد زمستان با گذر از خیابان پرتردد امام و خیام ارومیه چرخ دستی هایی را مشاهده می‌کنیم که میهمان همیشگی فصول سرد سال در این خیابان ها هستند که با پخت و فروش لبوی داغ، کام رهگذران را شیرین می‌کنند.

لبو یکی از بهترین چاشنی های فصل سرد زمستان در ارومیه است که مشتریانی  پیر و جوان دارد که  به هنگام ملاقات با دوست و آشنا و یا چرخی در خیابان‌های شهر از دست لبوفروشان شهر، لبوی داغ می‌خرند و کامشان را شیرین می کنند.
در اکثر خیابان‌های ارومیه لبو فروشان بساط لبوی خود را کنار خیابان پهن کرده و شهد قرمز رنگ لبو را بر روی لبوهایی که مانند مهره‌های چرتکه بر روی هم قرار گرفته‌اند می‌ریزند و چنان صحنه هوس برانگیزی را به وجود می‌آورد که محال است در این هوا کسی میل به خوردن لبو نداشته باشد.

این چاشنی به دلیل داشتن انرژی زیاد و سرتونین و انواع ویتامین و آهن  برای مصرف ورزشکاران و افراد افسرده، کم خونی دختران، رشد ستون فقرات جنین، مقابله با سرطان، جلوگیری از پوکی استخوان تقویت سیستم ایمنی، رفع مشکلات پوستی  و بسیاری از موارد دیگر سودمند است.

فروش لبوی داغ در روزهای سرد  حال و هوای خاصی به شهر می‌دهد و مردم نیز همچنان از آن  استقبال می‌کنند.

نمیدانم دلیلش چیست که پختن لبو در خانه به شیرینی پختن آن در کنار خیابان ها نیست و چه چیزی باعث افزون شدن طعم شیرین آن در دستان لبوفروشان می شود؟

خبرنگار؛ بیتا اختیاری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی