اقتصادی

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی:مناطق ویژه اقتصادی ایران بهشت سرمایه‌گذاری هستند

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند جز بهترین نقاط دنیا برای سرمایه‌گذاری هستند.

به گزارش مجله خبری تحلیلی ایتوک، حجت‌الله عبدالملکی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سفر خود به منطقه آزاد ماکو در مصاحبه با خبرنگار مرزداران گفت: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران بهشت سرمایه‌گذاری بوده و جز بهترین نقاط دنیا برای سرمایه‌گذاری هستند.

 

وی با بیان اینکه مناطق آزاد به جهت داشتن پنج خصوصیت ویژه به طور هم‌زمان، بهترین نقاط دنیا برای سرمایه‌گذاری هستند افزود: نخست، خصوصیت پایین‌بودن هزینه تولید، دوم زیرساخت‌های خوب، سوم دسترسی خوب به بازارها، چهارم شاخص سهولت کسب‌وکار در این مناطق و پنجم معافیت‌های مالیاتی گمرکی این پنج خصوصیت هستند.

 

عبدالملکی تصریح کرد: در داخل و خارج از کشور ظرفیت‌های مناطق آزاد برای سرمایه‌گذاران تشریح می‌شود و این پروژه از ابتدای امسال باقدرت شروع و یک اثر بسیار فزاینده روی سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ویژه اقتصادی گذاشته است.

 

وی اذعان کرد: در ۶ماهه نخست امسال، ۴۳۰ هزار میلیارد تومان تقاضای سرمایه‌گذاری برای مناطق اتفاق افتاده و این روزبه‌روز در حال افزایش است.

 

مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه در طول دوره دولت سیزدهم، سرعت رشد سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد دوبرابر شده است اضافه کرد: در حال حاضر شاهد به‌نتیجه‌رسیدن این سرمایه‌گذاری‌ها هستیم.

 

وی با اشاره به افتتاح گام اول باغ مدرن پسته شرکت یاراکشت آذر ماکو اظهار کرد: تقریباً ۲۰ ماه قبل کار و سرمایه‌گذاری این طرح شروع و یک باغ ۳۴۰ هکتاری که بزرگ‌ترین باغ پسته یکپارچه و هوشمند کشور است احداث شده است.

 

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح کرد: این طرح منطقه آزاد ماکو که در گام اول آن ۱۵۰ هکتار کاشت نهال صورت‌گرفته و بیش از ۴۰ هزار اصله نهال پسته اصلاح شده  در این منطقه کشت شده و با سیستم‌های هوشمند آبیاری، تغذیه و کوددهی انجام می‌گیرد.

 

عبدالملکی در تشریح این طرح گفت: این منطقه قبل از آغاز پروژه، بیابان بود و هیچ کشت و زرعی در اینجا وجود نداشت؛ امروز این پروژه در واقع به ثمر نشسته و سرمایه‌گذاری روی زمین نتیجه داده است.

 

وی با بیان اینکه که مناطق آزاد جزو مناطق تجاری و صنعتی محسوب می‌شوند، افزود: در بعضی مناطق مثل ماکو اراضی کشاورزی خوبی وجود دارد ولیکن طرح‌های کشاورزی که در مناطق آزاد اتفاق می‌افتد نوعاً طرح‌های دانش‌بنیان، طرح‌های باارزش افزوده بسیار بالا و طرح‌هایی که جز بزرگ‌ترین‌ها و بهترین‌ها هستند، می‌باشند.

 

مشاور رئیس‌جمهور ادامه داد: بعضی از طرح‌های کشاورزی ارائه شده در مناطق آزاد در کشور، رتبه‌های منطقه‌ای و بعضاً رتبه‌های جهانی دارند و از این طریق بخش کشاورزی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به‌عنوان برند کشاورزی جمهوری اسلامی به دنیا معرفی می‌شود.

 

عبدالملکی تأکید کرد: مناطق آزاد در حوزه کشاورزی هرجا ورود می‌کنند یک نوآوری جدید و یک ارزش‌افزوده بسیار فوق‌العاده را ایجاد می‌کنند که هم برای کشور الگوسازی و هم در سطح جهانی توانمندی‌های کشاورزی جمهوری اسلامی به‌صورت ویژه‌تر معرفی می‌شود.

 

وی با اشاره به سایر پروژه‌های کشاورزی در منطقه آزاد ماکو اظهار کرد: در منطقه آزاد ماکو پروژه دیگری در حال اجرا می‌باشد که یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های گردوی جهان در حال احداث است و به مرحله کشت نهال رسیده است.

 

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد با بیان اینکه پروسه‌ای که برای احداث این باغ‌ها اجرا می‌شود یک پروسه بسیار پیچیده علمی است گفت: این پروسه، سرمایه بر می‌باشد و تا بهره‌برداری هر هکتار، حدود یک و نیم میلیارد تومان هزینه صرف شده است.

 

وی در  پایان گفت: منطقه آزاد ماکو یکی از بزرگ‌ترین منطقه آزاد کشور است امیدواریم بتوانیم کارهای بزرگ‌ و اقتصادی‌تری را در این مناطق انجام دهیم.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی