اخبار داغ روزسینما و تئاترفرهنگی

مهاباد شهری که در عصر ارتباطات سینما ندارد

شهرستان مهاباد سینما ندارد

به گزارش مجله خبری ایتوک، سینما به‌عنوان ابزاری قدرتمند برای انتقال فرهنگ اصیل اسلامی کشور می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند. و شهرستان مهاباد سینما ندارد .

نبود سینما جبهه فرهنگی ایجاد میکند سینما هنر بزرگی است که به‌تمامی جوانب هنری و انسانی می‌پردازد و می‌تواند با تأثیرگذاری بر روی لایه‌های مختلف جامعه، سهم قابل‌توجهی در پرورش ارزش‌های دینی، اسلامی و انسان‌محور در جامعه و کشور داشته باشد.

سینما یکی از جذاب‌ترین و کامل‌ترین هنرهاست، سینما بدون درنظرگرفتن سیر تاریخی و زبانی پیام انسانی را منتقل می‌کند و این پیام‌آور صلح و دوستی در بین جوامع است.

اگر تا دیروز سینما به یک ابزار برای ترویج‌کردن فرهنگ بود اما امروز باتوجه‌به حملات تبلیغاتی دشمنان در زمینه هدف قراردادن فرهنگ جامعه ما در شبکه‌های ماهواره‌ای، سینما یک نیاز فرهنگی است و جوامع شهری باید برای خروج از محیط خانه‌ها بهانه خوبی داشته باشند.

زمانی سینما در میان مردم مهاباد بسیار محبوب بود، در آن دوران نه‌چندان دور، سه سالن سینما در شهر وجود داشت و علاقه‌مندان به فیلم در آنجا جمع می‌شدن و جدیدترین فیلم‌ها به نمایش داده می‌شد

اکنون بیش از ۲۰ سال است که پرده نقره‌ای سینما در مهاباد فرورفته و گردوغبار تعطیلی و سردی نبود تماشاگران بر روی صندلی‌های سینما نشسته است، اما علاقه‌مندان به سینما در این شهر فرهنگی همچنان پایدار است و جوانان چشم‌انتظار این هستند که یک روز سینما دوباره دایر و بازگشت شور و هیجان دوباره به این مکان فرهنگی هستند.

در میان تلاش‌های انجام شده برای بازگشایی و تجهیزات لازم برای راه‌اندازی سینما در مهاباد و حتی بحث‌هایی در زمینه راه‌اندازی سالن سینما جدید با عنوان پردیس سینمای امید و حتی سالن سینما متحرک هم به میان آمده است اما هیچ‌کدام از این طرح‌ها تاکنون اجرایی نشده است و مهاباد همچنان بدون سینماست.

راه‌انداری پردیس سینمای امید در مهاباد اجرائی نشد برای حل مشکل سینما در مهاباد قرار شد پردیس سینمای امید در این شهر اجرائی شود و به همین منظور در ۳۰ مهر ۱۳۹۹ قرارداد و همکاری بین سازمان سینمایی کشور و شورای شهر این شهر امضا شد.

این قرارداد به‌منظور راه‌اندازی پردیس سینمایی امید با ۳۶۵ صندلی سینمایی در قالب سه سالن کوچک، متوسط و بزرگ بین «رمضان علی حیدری خلیلی» معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و «کریم محمد نژاد» شهردار وقت مهاباد امضا شد.

بر اساس این قرار داد قرار شد پردیس سینمای امید مهاباد پس از واگذاری به پیمانکار ظرف مدت ۶ ماه ساخته شود و برای ساخت آن هفت میلیارد ریال از سوی سازمان سینمایی کشور و پنج میلیارد ریال از سوی سازمان شهرداری‌ها تخصیص داده شود.

راه‌اندازی پردیس سینمای امید که مکان آن هم از قبل در پارک خانواده این شهر تعیین شده بود، متأسفانه به دلیل مشکلات بودجه شهرداری این طرح اجرائی نشد.

پیش‌بینی می‌شد این سینما در اوایل سال (۱۴۰۰) افتتاح شود و روزانه قابلیت نمایش سه تا ۶ فیلم سینمایی را داشته باشد.

این قصه پر غصه این روزهای مهاباد است که شاید وضعیت اقتصادی باعث محرومیت‌های فرهنگی شده و محلی که فضای فرهنگی بوده امروز فراموش شده و چاره‌ای هم اندیشیده نشده است.

آخرین نمایش فیلم در سینما تربیت مهاباد به سال ۱۳۸۲ برمی‌گردد و از آن به بعد نمایش فیلم در این سینما انجام نشد در حالیکه علاقه‌مندان فیلم در این شهر تصور نمی‌کردند این تعطیلی ۲۰ سال طول بکشد‌.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی