اجتماعیسلامتشهریمشکلات مردم

ضعف مسئولان ارومیه در ساماندهی ضایعات‌فروشان

وجود مراکز ضایعات‌فروشی در سطح شهر ارومیه دغدغه‌ای برای شهروندان محسوب می‌شود و متاسفانه برخلاف قولهایی که مسئولان داده اند تاکنون هیچ برنامه ای برای ساماندهی آنها تدوین و اجرا نشده است. 

به گزارش مجله خبری تحلیلی ایتوک، حضور ضایعات‌فروشان در دل بافت‌های مسکونی ارومیه به یک معضل اساسی برای مردم این شهر شده است، چندین سال قبل اگر می‌خواستیم از خیابان‌ها و کوچه‌ها گذری داشته باشیم با زباله‌های منازل، مغازه‌ها و سایر مکان‌ها روبه‌رو می‌شدیم که نمای زشت و آلوده‌ای را به سیمای شهری داده بود، نمایی که رغبت پیاده‌روی و گذر از خیابان‌ها را سلب کرده و ذهن را به سمت مسببان این ناهنجاری اجتماعی می‌کشاند.

در حال حاضر دیگر، از زباله‌های شهری و خانگی خبری نیست و جای خود را به ضایعات‌فروشان آن هم در دل مناطق مسکونی و ورودی‌های شهر داده است.

ورودی هر شهر می‌تواند نقش مهم و اثرگذاری بالایی در معرفی صحیح آن شهر، جاذبه‌های گردشگری و شناسایی مفاخر و مشاهیر آن و هم چنین خیرمقدم به مسافرین و رهگذران داشته باشد، اما وجود ضایعات‌فروشان در این مناطق، زیبایی را کاهش داده و تأثیرات منفی بر ارتباطات اجتماعی و اقتصادی دارد.

اهمیت ورودی‌های شهر به‌قدری مهم است که هر ورودی با نماد و ویژگی‌های خاص خود می‌تواند ایجاد حس تعلق و هویت در میان ساکنان و گردشگران به شهر را ایجاد کند که متأسفانه ورودی‌های این شهر در قرق ضایعات فروشان است که صدا و گلایه مردم را درآورده است.

مردم از دولت و مسئولان شهری انتظار دارند که اقدامات لازم را برای رفع این مشکلات انجام دهند و بهبود وضعیت ورودی‌ها را تضمین کنند. برای حل این مشکل، لازم است که دولت و مسئولان شهری به‌طورجدی و مؤثر اقداماتی را انجام دهند. این اقدامات می‌تواند شامل نظارت فعال بر فروشندگان ضایعات، اعمال قوانین و مقررات مربوط به نظم و زیبایی شهر، آموزش در خصوص اهمیت حفظ نظم و تمیزی شهر باشد.

همچنین، تشویق به ایجاد فضاهایی زیبا و سازنده در ورودی‌های شهر و توسعه فضاهای سبز و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در این مناطق می‌تواند به بهبود وضعیت کمک کند. این تدابیر، علاوه بر افزایش زیبایی و تمیزی شهر، به تقویت احساس ملی و افزایش رضایت مردم از محیط زندگی‌شان نیز کمک خواهد کرد.

مسئولان برنامه‌ای برای ساماندهی ضایعات‌فروشان ندارند

محبوبی، یکی از شهروندان اهل ارومیه درخصوص جمع‎‌آوری ضایعات‌فروشان از کمربندی ارومیه که محل سکونتشان نیز است، اظهار کرد: وجود مراکز ضایعات‌فروشی در سطح شهری ارومیه دغدغه‌ای برای شهروندان ارومیه‌ای محسوب می‌شود که همه ساله مدیران شهری قول ساماندهی آن را می‌دهند اما متاسفانه تاکنون هیچ برنامه‌ای جهت ساماندهی آن‌ها تدوین و اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه، انتقال ضایعات‌فروشان به خارج از شهر یکی از چالش‌های اساسی شهر ارومیه است؛ عنوان کرد: اکثریت شهروندان ارومیه‌ای از وجود این مشاغل کاذب در داخل شهر و مزاحمت‌‎هایی که برایشان ایجاد می‌شود، گلایه‌مند هستند؛ تکثیر حشرات و جانورانی همانند موش یا بوی نامطبوع حاصل از انبار ضایعات از جمله مشکلاتی است که همواره گریبانگیر ساکنین خیابان خرمشهر، پرورش و مناطق حاشیه‌نشین ارومیه شده است.

محبوبی تصریح کرد: بر اساس قانون نباید هیچ ضایعات‌فروشی در محدوده شهر وجود داشته باشد اما اینک شاهد هستیم که این مراکز با وجود آلودگی‌های بصری، محیط ‌زیستی و به خطر انداختن سلامت شهروندان همچنان در داخل محیط شهری به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی در ادامه بیان کرد: سالهاست با وجود انتقادات شهروندان هنوز اقدام عملی برای انتقال ضایعات‌فروشان به خارج از محدوده شهری در کلانشهر ارومیه صورت نگرفته است و این مسئله بارها توسط مسئولین شهری ارومیه مطرح شده و جلساتی در این راستا برگزار شده است که متاسفانه تاکنون هیچ‌کدام از وعده‌های آنان عملی نشده و صرفا در حد یک سخن باقی مانده است.

خیابان خرمشهر ارومیه در قُرُق ضایعات‌فروشان است

حامد بیاتی یکی از ساکنین خیابان خرمشهر در گفتگو با خبرنگار حرف رک اظهار کرد: متاسفانه وضعیت ورودی‌های شهری ارومیه به هیچ وجه مناسب نیست و تاکنون علی‌رغم پیگیری‌های این پایگاه خبری مبنی بر ساماندهی و انتقال ضایعات فروشان به خارج از محدوده شهری، اما باز هم شاهد بی‌توجهی مسئولان شهری و نواقصات بسیاری در این زمینه هستیم که گلامندی شهروندان را به دنبال دارد.

وی بیان کرد: اگر گذری از خیابان خرمشهر ارومیه داشته باشید خواهید دید که سرتاسر خیابان در قرق ضایعات‌فروشان بوده که با وجود انتقادات ساکنین آن منطقه هنوز اقدام عملی برای انتقال ضایعات‌فروشان به خارج از محدوده شهر ارومیه صورت نگرفته است.

این شهروند در ادامه بیان کرد: صدای خرد کردن آهن، پلاستیک و دیگر فلزات به نوایی گوش خراش تبدیل شده است که تاکنون مسئول یا سازمانی در جهت ساماندهی این مشکل اقدامی نکرده است.

بیاتی تصریح کرد: امیدوارم مسئولان به این مسئله توجه ویژه‌تری داشته باشند و برای حل آن اقدام کنند

وی افزود: باید به این نکته توجه کنیم که زیبایی و آرامش شهر بر اساس چهرهٔ آن شکل می‌گیرد. یک شهر زیبا با یک چهره مناسب و دلپذیر ترازوی پیشرفت و رفاه اجتماعی است که مسئولان شهری و استانی ما از آن غافل هستند.

ضایعات‌فروشان در ارومیه درآمد بالایی دارند

همچنین شهروند دیگری افزود: در نظرگرفتن مکانی به دور از محدوده شهری برای چنین مشاغلی یکی از راه حل‌هایی می‌باشد که هرچند وقت یکبار توسط رسانه‌ها مطرح می‌شود و هربار مسئولان مربوطه کمبود بودجه را بهانه کرده و از زیربار مسئولیت فرار می‌کنند.

وی بیان کرد: از سوی دیگر ضایعات فروشان به دنبال موضوع فوق‌الذکر اظهار می‌کنند که متاسفانه ما شغلی غیر از این سراغ نداریم و از این راه امرار معاش می‌کنیم و اگر قرار باشد این کار را ادامه ندهیم به طور قطع بیکار خواهیم شد.

این شهروند تصریح کرد: بیشتر این ضایعات‌فروشان درآمد بالایی داشته و در بهترین نقطه شهر زندگی می‌کنند.

ضایعات‌فروشان کمربندی و خیابان خرمشهر ساماندهی می‌شوند

گلشن نوروزی رئیس کمیسیون نظارت و شفافیت شورای اسلامی شهر ارومیه در خصوص جمع‌آوری ضایعات‌فروشان در شهر ارومیه اظهار کرد: با پیگیری کمیسیون نظارت و شفافیت شورای اسلامی شهر و تعامل مجموعه مدیریت شهری با اداره راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی و مساعدت‌های معاون دادستانی شهرستان ارومیه ضایعات‌فروشان کمربندی خاتم‌الانبیاء (ص)، خیابان خرمشهر و دیگر نواحی تعیین تکلیف و ساماندهی می‌شوند.

وی افزود: این طرح توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی انجام می‌شود و تمام ضایعات‌فروشان سطح شهر ارومیه حداکثر تا یک سال آینده به محل تعیین شده انتقال پیدا خواهند کرد.

رئیس کمیسیون نظارت و شفافیت شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: ساماندهی و انتقال تمام اصناف ضایعات‌فروش حداکثر تا یک سال آینده به خارج از شهر و محل از قبل پیش‌بینی و آماده شده برای این صنف میسر شده است و آن‌ها به فعالیت و کسب‌وکار خود ادامه خواهند داد.

نوروزی با اشاره به اینکه یکی از رسالت‌های اصلی شورای شهر، ساماندهی مشاغل مزاحم سطح شهر است، خاطرنشان کرد: با همکاری و هم‌افزایی‌های بین دستگاه‌های ذی‌ربط و تلاش‌های معاونت خدمات شهری شهرداری پس از چندین سال شاهد ساماندهی ضایعات‌ فروشان در سطح شهر خواهیم بود و چهره بصری شهر به‌ویژه در ورودی شهر برای استقبال مسافران مناسب‌تر خواهد شد.

قول‌هایی که در حد شعار باقی مانده است

پیش‌تر از این حجت‌الاسلام سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی دستور جمع‌آوری ضایعات فروشان در منطقه خرمشهر را داده بود اما هنوز مشکل همچنان به قوت خود باقی مانده است.

ذاکر در گفتگو با خبرنگاران گفته بود: مردم به دلیل ایجاد ترافیک و مشکلات بهداشتی ایجاد شده در منطقه خرمشهر و کمربندی خاتم الانبیا به دلیل فعالیت ضایعات فروشان گلایه مند هستند و انتظار می‌رود مسئولان با جدیت این مشکل مردم را حل کنند و سریعتر ضایعات فروشان ارومیه ساماندهی و مدیریت شده و از شهر خارج شوند.

وی در ادامه عنوان کرده بود: باید با افزایش خدمات ،کاهش آسیب‌های اجتماعی و رفع مشکلات مردم رضایت‌مندی مردم را افزایش داد.

 

انتهای خبر/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی