سینما و تئاترفرهنگ و هنرفرهنگی

کدام بازیگران در جشنواره فجر امسال نقش شخصیتی واقعی را بازی کردند؟

داستان زندگی شخصیت های معروف یکی از موضوعات قابل توجه برای به تصویر کشیدن است. سینمای ایران تاکنون شخصیت های مختلفی را روی پرده نمایش داده است که برخی موفق و برخی ناموفق بوده اند. برهمین اساس چهل و دومین جشنواره فیلم فجر برشی از زندگی 6 شخصیت سرشناس در عرصه های مختلف را به نمایش می گذارد که تجربه جدیدی برای جشنواره فجر به شمار می‌آید.

سه فرمانده جنگ، دو شخصیت سیاسی، یک ورزشکار و یک شاعر میهمان جشنواره چهل و دوم هستند که می توانند از جمله آثار موفق این دوره از جشنواره باشند. در ادامه مروری بر بازیگران اصلی این فیلم‌ها و شخصیتی که نقشش را ایفا کرده‌اند خواهیم داشت.

۱. فیلم مجنون با بازی سجاد بابایی در نقش شهید مهدی زین‌الدین

مجنون به کارگردانی مهدی شاه محمدی و تهیه کنندگی عباس نادران یکی از محصولات سازمان اوج است. این فیلم برشی از حماسه شهیدان مهدی و مجید زین الدین و رزمندگان لشکر 17 علی بن ابی طالب (ع) در جزیره مجنون و عملیات بزرگ خیبر را به تصویر می کشد.

سجاد بابایی : بازیگری را با کنسرت نمایش «مشق عاشقانه» آغاز کرد و با تئاتر ادامه داد. کمی بعد بازی در کارهای تلویزیونی و سینمایی را نیز تجربه کرد. بابایی با سریال «خسوف» در شبکه تلویزیونی خانگی به میدان آمد و سال گذشته توانست جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای فیلم «استاد» در چهلمین جشنواره فیلم فجر از آن خود کند. «تومان» و «مرد بازنده» از دیگر آثار بابایی در سینما هستند. او امسال با فیلم «مجنون» و نقشی متفاوت در جشنواره حضور دارد. برای قضاوت درباره موفقیت بابایی در ایفای این نقش باید منتظر دیدن «مجنون» باشیم.

۲. فیلم «پرویز خان» با بازی سعید پورصمیمی در نقش پرویز دهداری

علی ثقفی کارگردان و عطا پناهی تهیه کننده این فیلم هستند و توسط سازمان پرویزخان ساخته شده است. در خلاصه منتشر شده «پرویز خان» آمده است: ستاره و بازیکنان باتجربه تیم ملی زیر نظر پرویز دهداری از تیم ملی کناره گیری می کنند…

سعید پورصمیمی : بازیگر پیشکسوتی که فارغ التحصیل رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و اکنون در نقش پرویز دهداری ایفای نقش می کند. حضور پورصمیمی در سینما با فیلم «ناخدا خورشید» ساخته ناصر تقوایی آغاز شد و او همچنان در فیلم های زیادی حضور داشت. شیرینی بازی پورصمیمی باعث شده تقریباً در هر نقشی که حضور داشته مورد پسند او قرار بگیرد. «چهره ها»، «دوزیست»، «بوسیدن روی ماه»، «یه حبه قند» و… از جمله آثار پورصمیمی در سینما هستند. پورصمیمی تاکنون برنده سه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم فجر برای فیلم‌های «ناخدا خورشید»، «تحفه‌ها» و «پرده آخر» شده است. وی همچنین در دومین «جشنواره طنز گل آقا» به عنوان پیشکسوت سینمای کمدی تجلیل شد. پورصمیمی هنوز موفق به کسب سیمرغ نقش اول نشده است اما بعید نیست نقش پرویزخان اولین نقش اول سیمرغ این بازیگر پیشکسوت باشد.

سعید پورصمیمی

۳. فیلم «معجزه پروین» با بازی مارال بنی آدم در نقش پروین اعتصامی

«معجزه پروین» به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا محصول بنیاد فارابی و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است.

مارال بنی‌آدم : بنی آدم فعالیت هنری‌اش را با تئاتر شروع کرد و در میان کارهایش می‌توان به «شاپرک خانم»، «آنسوی آیینه» و «ترانه‌های محلی» اشاره کرد. او با فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی وارد سینما شد و در شبکه نمایش خانگی هم ایفاگر چند نقش از جمله سریال «همگناه» بوده. بنی آدم سال گذشته با فیلم «در آغوش درخت» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و برای بهترین بازیگر نقش اول زن نامزد دریافت جایزه شد. ایفاگری نقش پروین اعتصامی می‌تواند یک فرصت جدی برای دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اصلی زن برای او باشد.

۴. فیلم «آسمان غرب» با بازی میلاد کی مرام  در نقش علی‌اکبر شیرودی

محمد عسگری کارگردان و حبیب الله ولی نژاد تهیه کننده «آسمان غرب» هستند. این فیلم توسط سازمان سینمایی سوره و با همکاری فارابی ساخته شده است. «آسمان غرب» رشادت ها، غیرت و میهن پرستی خلبان شهید علی اکبر شیرودی و دیگر همرزمانش در اوایل جنگ را با نگاهی متفاوت به تصویر می کشد.

میلاد کی‌مرام : او در سریال نابرده رنج دیده شد و پس از آن در فیلم ها و سریال های مختلفی به ایفای نقش پرداخت. او در سال های اخیر با حضور در شبکه نمایش خانگی و سریال هایی چون «ممنوعه» و «سیاوش» بیشتر دیده شد. فیلم های «برف»، «ملکه»، «خط ویژه»، «ملی و راه های نرفته اش»، «امکان مینا» و… از جمله آثار او در سینما هستند که در هر کدام نقشی متفاوت داشته است. انتخاب کی مرام برای نقش شهید علی اکبر شیرودی برای او تجربه قابل توجهی به حساب می آید و باید دید چقدر در ایفای آن موفق بوده است.

۵. فیلم «احمد» با بازی تینو صالحی در نقش احمد کاظمی

امیرعباس ربیعی کارگردان و حبیب الله ولی نژاد تهیه کننده «احمد» محصول موسسه تصویر شهر و سازمان تصویری سوره است. این فیلم برای اولین بار ناگفته ای از 18 ساعت ابتدایی حادثه تلخ زلزله بم و اقدامی قهرمانانه در این ساعات پرتنش همزمان با بیستمین سالگرد این حادثه را روایت می کند و به موضوع حضور شهید احمد کاظمی در این حادثه می‌پردازد.

تینو صالحی : او کار خود را با تئاتر آغاز کرد و تجربیات زیادی در این زمینه داشته است. صالحی علاوه بر بازیگری، تجربه کارگردانی تئاتر را نیز دارد. «روز صفر»، «چپ راست» در سینما و «نهنگ آبی» و «دل» در شبکه تلویزیونی خانگی از تجربیات بازیگری اوست. با توجه به تجربه تئاتری تینو صالحی می توان انتظار موفقیت او را در ایفای نقش شهید احمد کاظمی داشت.

تینو صالحی در نقش احمد

۶. فیلم «صبح اعدام» با بازی مسعود شریف در نقش طیب حاج رضایی و ارسطو خوش رزم در نقش اسماعیل رضایی

«صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه کنندگی علی شیرمحمدی در سازمان سینمایی سوره و فارابی تولید شد. این فیلم داستان آخرین لحظات زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به اعدام محکوم شدند.

مسعود شریف : او بازیگری را با فیلم کوتاه آغاز کرد و تا کنون در سریال های مختلفی از جمله «بی همگان» بازی کرده است. شریف تاکنون نقش جدی در سینما نداشته است و با «صبح اعدام» به عنوان تجربه ای جدید، نقش شخصیتی با ویژگی های چندوجهی را ایفا کرد.

ارسطو خوش‌رزم : او بازیگری در تئاتر، تلویزیون و سینما را تجربه کرده است. سریال های «یک مشت پر عقاب» و «خانه امن» کارهای خوبی هستند. او در فیلم صبح اعدام با نقشی متفاوت حضور دارد که باید منتظر نتیجه کارش باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی