فرهنگ و هنرفرهنگی

کتاب «نگاهی به زندگی و آثار علی نصیریان»

نویسنده کتاب «نگاهی به زندگی و آثار علی نصیریان» در آستانه رونمایی از این کتاب می گوید: در مورد آقای نصیریان این شانس را داشتم که گنجینه خاطره عجیبی دارد و همچنین به اهمیت نوشتن پی بردم. یک کتاب تاریخ شفاهی بود و حاضر بود تمام اطلاعات را بدهد. موارد لازم را در اختیار من قرار دهید.

با اخبار فرهنگی مجله خبری ایتوک همراه باشید.

کتاب دهه 90 علی نصیریان نوشته نگار حسینی است و این کتاب که توسط انتشارات فرهنگ مساهر منتشر شده، قرار است پنجشنبه ۱۷ اسفندماه رونمایی شود.

نگار حسینی در آستانه رونمایی از این کتاب به ارائه توضیحاتی درباره این اثر می پردازد. وی ابتدا گفت: خیلی از دوستان می گفتند نوشتن کتاب آقای نصیریان کار بسیار سختی است اما من کفش و زره آهنی پوشیدم و نوشتم.

این نویسنده با اشاره به ضعف تاریخ شفاهی در ایران خاطرنشان کرد: متأسفانه در زمینه تاریخ شفاهی بسیار ضعیف هستیم و در این زمینه کارهای زیادی داریم. بسیاری از چهره های مهم کشورمان علیرغم آثار درخشانشان در تدوین آثارشان بسیار ضعیف عمل کرده اند، زیرا خاطره نویسی و زندگی نامه نویسی در کشور ما چندان مرسوم نیست.

حسینی می افزاید: هرچند مدتی است که نگارش زندگی نامه تا حدودی رواج پیدا کرده است، اما این گونه آثار اغلب رویکرد پژوهشی ندارند و بیشتر شامل خاطرات شخصی نویسنده است. بنابراین با دانستن این نقطه ضعف شروع به کار کردم. وی ادامه می دهد: اطلاعات این کتاب مربوط به سال 90 است که در آن زمان با انتشارات فرهنگ معاصر وارد گفت و گو شده بودیم و قرار بود مجموعه آثار پژوهشی هنرمندان بزرگ کشورمان را منتشر کنیم. اما بعداً این تصمیم تغییر کرد.

حسینی از ضعف تاریخ شفاهی در کشورمان ابراز تاسف می کند و می افزاید: زمانی که نگارش کتاب را شروع کردم متوجه شدم که چقدر در زمینه تاریخ شفاهی ضعیف بوده ایم. عموماً تاریخ شفاهی ما یا گم شده یا اصلاً سندی در آن زمینه نداریم. بنابراین باید به حافظه شخصی افراد تکیه کنیم که مشکلاتی دارد زیرا ممکن است اتفاقات را به خوبی به خاطر نداشته باشند.

وی ادامه می دهد: من این اقبال را در مورد آقای نصیریان داشتم که گنجینه حافظه عجیبی دارد و همچنین به اهمیت نگارش کتاب تاریخ شفاهی پی بردم و حاضر شدم تمام اطلاعات لازم را در اختیار من بگذارد.

حسینی با بیان اینکه رویکرد این کتاب پژوهشی است، می افزاید: این کتاب جنبه پژوهشی دارد و شامل گفتگو با خود آقای نصیریان و سایر افرادی است که با ایشان همکاری و آشنایی داشته اند. البته کتاب ما قالب روایی دارد و دیالوگ نیست. علاوه بر این سعی کرده ام تمام نقدهایی که درباره آثار او نوشته شده را جمع آوری کنم.

وی می افزاید: در این کتاب در بطن داستان زندگی آقای نصیریان، بخشی از تاریخ هنر کشورمان را مرور می کنیم، از جمله چگونگی تماشاخانه سنگلج (تالار 25 شهریور)، تالار رودکی، تلویزیون و وضعیت سینما. و غیره تاسیس شد و مخاطب خواهد خواند متوجه می شود در آن زمان در تئاتر، سینما و تلویزیون ما چه گذشت. سعی کردم جنبه های شخصی زندگی او را درج کنم و خاطرات دوران کودکی، نوجوانی و جوانی او نیز جمع آوری شده است. من معتقدم که کتاب باید جزئی‌تر از این می‌بود، اما فکر کردیم بهتر است کتابی داشته باشیم که کوتاه‌تر و راحت‌تر خوانده شود.

سینی با اشاره به شکل گیری این طرح پژوهشی در دهه 90 ادامه می دهد: همانطور که اشاره کردم در آن زمان قرار بود آثار پژوهشی درباره بزرگان فرهنگ و هنر کشورمان جمع آوری کنیم. قرار شد هر نویسنده ای به سراغ هنرمندی برود که با او حس صمیمیت و علاقه داشته باشد تا کار تدوین بهتر پیش برود. من آقای نصیریان را انتخاب کردم و دوستانم گفتند که انتخاب سختی است چون خودش نویسنده است و سخت گیر و در مسائل مختلف تخصص دارد، اما کفش آهنی و لباس رزم پوشیدم و گفتم این کتاب را خواهم نوشت.

وی با قدردانی از همکاری علی نصیریان در نگارش این کتاب می گوید: در دوران کار آقای نصیریان خیلی کمک کردند. در هر قراری که می شد، همیشه چند دقیقه زودتر از من می آمدند. در طول کار متوجه شدم که چقدر سالم زندگی کرده اند و به گفته خودشان این اصرار بر زندگی سالم به دلیل عشقشان به بازیگری است و متوجه شدم چقدر این کار را دوست دارند. به همین ترتیب سعی کردند روایت سالمی از اتفاقات داشته باشند و امیدوارم نتیجه آن مورد توجه خوانندگان قرار گیرد.

یادآور می شود، مراسم یادبود علی نصیریان و رونمایی از کتاب «نگاهی به زندگی و آثار علی نصیریان» نوشته نگار حسینی که توسط انتشارات فرهنگ مسائل در 348 صفحه در 348 صفحه منتشر شده است، پنجشنبه اسفندماه برگزار می شود. هفدهم در پردیس سینمایی گالری ملت.

در بخشی از کتاب «نگاهی به زندگی و آثار علی نصیریان» آمده است: «خیلی ها به من می گویند بیا و تجربیاتت را در عرصه بازیگری و تئاتر در میان بگذار، پس چه چیزی را منتقل کنم، بیایم. و به نسل جدید بگویید در دوران دبیرستان در گوشه ای از پارک شهر که درخت کاشته شده بود و دیوار و حصاری نبود تمرین می کردیم نسل جدید با پارامترهای امروزی می گوید خب تو دیوانه ای! اینکه بگوییم هیچکس نبود، جایی نداشتیم، یعنی نه کارگاه بود، نه جا، نه اداره تئاتر، نه مرکز هنرهای نمایشی، نه تالار رودکی، نه فلانی، نه سنگی، نه هیچ، نه و ما در این شرایط تمرین و کار کردیم.»

این ویژه برنامه روز پنجشنبه ۱۷ اسفندماه ساعت 17 با حضور استاد علی نصیریان و اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در سالن 9 پردیس سینمایی ملت برگزار می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی