دانش‌های بنیادیصنعت و معدن و تجارت

افتتاح اولین خط تولید کُک کلسینه کشور در ارومیه

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی اعلام کرد که نخستین خط تولید کُک کلسینه با خلوص ۹۸.۵ درصد، توسط شرکت دانش‌بنیان اروم ماشین صنعت پیمان گستر در ارومیه راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرنگار مجله خبری ایتوک، جواد کرمی در حاشیه افتتاح این پروژه اظهار داشت که کُک کلسینه، به عنوان ماده‌ای حیاتی برای صنایع آلومینیوم و فولاد، پیش‌تر از طریق واردات تأمین می‌شد و منجر به خروج ارز از کشور می‌گردید. اما اکنون با تلاش محققان داخلی، تولید این ماده به صورت بومی ممکن شده و نیاز کشور به واردات را برطرف می‌کند.

کرمی همچنین افزود که این پروژه با فناوری پیشرفته‌ای که برای اولین بار در خاورمیانه طراحی شده، قابلیت صرفه‌جویی ۳۰ درصدی در گاز و ۹۰ درصدی در مصرف آب دارد و به‌طور کامل اتوماسیون شده است.

وی بیان کرد که این خط تولید می‌تواند ۸۰ درصد نیاز کارخانه‌های آلومینیوم‌سازی و ۱۵ درصد نیاز کارخانه‌های فولادسازی کشور را تأمین کند. این اقدام هم‌زمان از خام‌فروشی کُک نفتی جلوگیری می‌کند، چرا که تاکنون این ماده به‌صورت خام صادر و سپس به صورت کلسینه وارد کشور می‌شد.

کرمی تاکید کرد که دستیابی به این فناوری توسط یک شرکت دانش‌بنیان، گامی در راستای تحقق سیاست‌های رهبر معظم انقلاب در جهت تقویت و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان است.

مدیرعامل این واحد تولیدی نیز اعلام کرد که این خط تولید ظرفیت تولید ۱۰ تن کُک کلسینه در روز را دارد و برای ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم فراهم کرده است. این مجموعه آماده است خطوط فرآوری مشابه را در سراسر کشور به منظور تأمین نیازهای صنعتی ایجاد کند.

بر اساس آمارهای گمرک، در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳، واردات کُک کلسینه به ارزش بیش از ۶۰۰ میلیون دلار به کشور انجام شده است. این ماده که مصرف سالانه آن در ایران بیش از ۵۰۰ هزار تن برآورد می‌شود، در صنایع تولید آند الکترولیتی، الکترود گرافیتی و سایر محصولات کربنی کاربرد گسترده‌ای دارد و نقش مهمی در صرفه‌جویی انرژی ایفا می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی