پزشکی

تشدید ام اس را می‌توان دو سال قبل از وقوع آن پیش بینی کرد

تحقیقات جدید پزشکی نشان داده که افزایش یک نشانگر زیستی آسیب عصبی به نام زنجیره سبک نوروفیلامنت (NfL ) بدتر شدن ناتوانی ناشی از مولتیپل اسکلروزیسMS))  را تا دو سال قبل از وقوع آن پیش بینی می‌کند.

این نشانگر زیستی یک چارچوب زمانی ارائه می‌کند که در آن می‌توان مداخلاتی را برای پیشگیری یا کاهش ناتوانی ناشی از MS اجرا کرد.

تصور بر این است که مولتیپل اسکلروزیس یک اختلال خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی میلین را که از اعصاب محافظت می‌کند، تخریب می‌کند. ام اس با علائم زیادی ظاهر می‌شود که می‌توانند متغیر و غیرقابل پیش‌بینی باشند. آنها ممکن است یک بار اتفاق بیفتند، کوتاه و زودگذر باشند، یا در طول زمان شدت آنها تغییر کند.

اکنون محققان دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو UCSF)) کشف کرده‌اند که سطوح بالای یک نشانگر زیستی آسیب عصبی به نام NfL می‌تواند تشدید علائم ام اس را تا دو سال قبل از وقوع آنها پیش‌بینی کند. این اولین مطالعه‌ای است که یک پنجره زمانی را قبل از بدتر شدن ناتوانی ام اس فراهم می‌کند. عبدالحق، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: “افزایش NfL تا دو سال قبل از بدتر شدن علائم ناتوانی، پنجره‌ای را نشان می‌دهد که مداخلات به موقع می‌تواند از بدتر شدن آن جلوگیری کند.” محققان، با همکاری دانشگاه بازل در سوئیس، به بررسی بروز بدتر شدن ناتوانی پرداختند، که به عنوان شش ماه یا بیشتر افزایش ناتوانی تعریف شده است که با نمره بالاتر در مقیاس وضعیت ناتوانی گسترده منعکس می‌شود.

آنها بین بدتر شدن ناتوانی با عود، که شامل علائم باقیمانده یا بازگشت علائم قدیمی پس از عود ام اس و بهبود تدریجی علائم بدون عود است، تمایز قائل شدند. آنها داده‌های 10 ساله دو مطالعه را که در مجموع 1899 بیمار را شامل می‌شد، مطالعه کردند. از میان آنها، 570 نفر با ناتوانی ام اس شناسایی شدند که وضعیت آنها همچنان رو به وخامت بود و اکثریت بدون عود بودند.

افزایش سطح NfL با 91 درصد خطر بدتر شدن ناتوانی همراه با عود تقریباً یک سال بعد و 49 درصد خطر بدتر شدن ناتوانی تقریباً دو سال بعد همراه بود. عبدالحق با اشاره به اینکه پیشرفت آهسته بیماری می‌تواند به ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی اجازه مداخله را بدهد، گفت: “ما فکر می‌کنیم که افزایش سطح NfL قبل از بدتر شدن ناتوانی و بدون عود رخ می‌دهد.” این مطالعه اهمیت استفاده از NfL را به عنوان نشانگر اولیه آسیب عصبی نشان می‌دهد.

به گفته ینس کوله، نویسنده دیگر این مطالعه، علاوه بر یافته‌های پیشگامانه در مورد رابطه زمانی بین افزایش NfL و پیشرفت بیماری MS پیشرونده، این مطالعه از نقش مهم NfL به عنوان یک نشانگر اولیه آسیب عصبی پشتیبانی می‌کند. وی افزود: پایش سطوح NfL ممکن است بتواند فعالیت بیماری را با حساسیت بالاتری نسبت به معاینه بالینی یا تصویربرداری معمولی تشخیص دهد. پژوهش‌گران می‌گویند برای بررسی درمان‌هایی که ممکن است پیشرفت ام اس را در این دوره افزایش NfL متوقف کند، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

این مطالعه در JAMA Neurology منتشر شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی