اقتصادی

افزایش وام ازدواج قطعی شد

موافقت شورای نگهبان با رشد 65 درصدی «وام ازدواج» در سال 1403، مبلغ این وام را برای دختران زیر 23 سال و پسران زیر 25 سال به 350 میلیون تومان افزایش داد، در حالی که میزان وام مذکور برای سایر زوج‌ها مشمولان نیز 300 میلیون تومان تعیین شد. نمایندگان شورای اسلامی در راستای حمایت از خانواده ها و بحث فرزندآوری در سال آینده 300 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ازدواج، فرزندآوری، سپرده گذاری یا خرید یا ساخت مسکن اختصاص دادند که به تصویب شورای نگهبان رسید. این در حالی است که واگذاری «زمین رایگان» به خانواده های دارای چهار فرزند و بیشتر در راستای حمایت از فرزندآوری به تصویب شورای نگهبان رسیده است.

با اخبار اقتصادی ایتوک همراه و همگام باشید.

هادی طحان نظیف، وکیل دادگستری و سخنگوی شورای نگهبان در این خصوص با اشاره به تبصره 13 لایحه بودجه سال 1403 که مربوط به حوزه فرهنگ است، گفت: 300 حماسه برای تسهیل ازدواج، فرزندآوری و… سپرده گذاری، خرید یا ساخت مسکن که مصوبه شورای نگهبان است، البته در مورد کفایت منابع و اولویت بندی پرونده ها و همچنین ترتیب اعطای تسهیلات، تردیدهایی وجود داشت. وام ازدواج برای زوج زیر 25 سال و زوجه زیر 23 سال به مبلغ 350 میلیون تومان و برای سایر افراد نیز 300 میلیون تومان خلاف قانون اساسی تشخیص داده نشد. بیش از 4 کودک و اکثراً زیر 20 سال خلاف شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشد. همچنین حکم اعطای زمین رایگان به خانواده های بالای 4 فرزند و اکثراً زیر 20 سال خلاف شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشد.

بر اساس قانون بودجه امسال، مبلغ وام ازدواج در سال جاری (1402) برای دختران زیر 23 سال و پسران زیر 25 سال 220 میلیون تومان و برای سایر زوج ها 180 میلیون تومان است. زیر 23 سال و پسران زیر 25 سال به 350 میلیون تومان و سایر زوج های واجد شرایط نیز به 300 میلیون تومان افزایش می یابد.

این تسهیلات به کلیه زوجینی که تاریخ ازدواج آنها بعد از  ۱/۱ /۱۳۹۸  بوده و مدت بازپرداخت آن 10 سال می باشد تعلق می گیرد.

لازم به ذکر است که مجلس برای امسال 200 میلیارد تومان برای ازدواج و تسهیلات فرزندآوری پیش بینی کرد که بر این اساس مبلغ وام فرزند اول 30 میلیون تومان و فرزند دوم 60 میلیون است. فرزند سوم 90 میلیون تومان، فرزند چهارم 120 میلیون تومان و فرزند پنجم و بعداً 150 میلیون تومان هزینه دارد، اما بودجه تعیین شده که کمتر از حد نیاز بود، سبب طولانی شدن صف وام ازدواج شد و قدرت کاهش صف وام ازدواج را نداشت؛ از سوی دیگر پایین بودن سقف پرداخت تسهیلات بانک‌ها برای وام ازدواج و فرزندآوری از جمله مشکلات دریافت این وام در طی سال جاری محسوب می‌شود.

در همین راستا نمایندگان مجلس سقف وام ازدواج، فرزندآوری و سپرده گذاری یا خرید یا ساخت مسکن را به 300 هزار میلیارد تومان افزایش دادند، مبلغ وام فرزندآوری در سال آینده برای فرزند اول 40 میلیون تومان و 80 میلیون تومان برای فرزند دوم. ، برای فرزند سوم 120 میلیون تومان، فرزند چهارم 150 میلیون تومان و فرزند پنجم به بعد 200 میلیون تومان افزایش یافته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی