شهری

تندباد ۱۰۱ کیلومتری آرامش میاندوآب را در هم شکست

رئیس اداره هواشناسی مهاباد گفت: سرعت وزش باد شدید در میاندوآب در جنوب آذربایجان غربی با ورود امواج ناپایدار جوی به منطقه ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت (۲۸ متر بر ثانیه) ثبت شد.

اردلان محمدپور روز سه شنبه در گفت و گویی افزود: با توجه به نفوذ امواج ناپایدار جوی به منطقه، وزش باد شدید از روز گذشته در بسیاری از مناطق جنوب آذربایجان غربی آغاز شد و سرعت وزش باد شدید در نقده 97 کیلومتر در ساعت (27 متر در ثانیه)، اشنویه 90 کیلومتر در ساعت (25 متر در ثانیه)، ارومیه 83 کیلومتر بر ساعت (23 متر بر ثانیه) و مهاباد 80 کیلومتر در ساعت (22 متر بر ثانیه) به ثبت رسیده است.

وی افزود: با خروج این امواج بارشی و ورود جریانات شمالی دمای هوا بین چهار تا پنج درجه سانتیگراد کاهش خواهد یافت و مردم در برخی مناطق دمای صفر درجه را تجربه خواهند کرد.

رئیس اداره هواشناسی مهاباد درباره بارندگی‌های ناشی از فعالیت این امواج ناپایدار گفت: در این مدت بیشترین بارندگی در سردشت با 18.4 میلی متر و بارش‌ها در پیرانشهر 13 میلی متر، اشنویه 8.6 میلی متر، مهاباد 6.5 میلی متر و بوکان 1 میلی‌متر گزارش شده است.

وی افزود: با خروج این امواج ناپایدار باران از منطقه طی چند روز آینده جوی آرام و پایدار در منطقه حاکم خواهد شد و به جز کاهش نسبی دمای هوا، پدیده خاصی برای منطقه پیش بینی نمی شود.  وی بیان کرد: شب گذشته پلدشت با بیشینه دمای 22 درجه سانتی گراد گرم‌ترین شهر و چادر با حداقل دمای منفی پنج درجه سردترین شهر آذربایجان غربی بود. در این مدت دمای هوای مهاباد بین 6 تا 14 درجه سانتیگراد در نوسان بود.

ایستگاه هواشناسی مهاباد در سال 1335 به عنوان ایستگاه باران سنجی راه‌اندازی شد و از سال 1364 به ایستگاه سینوپتیک (اصلی) ارتقا یافت و تغییرات هواشناسی در طول شبانه روز (هر ساعت یک بار) اندازه گیری و ثبت می‌شود. علاوه بر این ایستگاه هواشناسی سینوپتیک، شهرستان مهاباد دارای هفت ایستگاه باران سنجی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی