تکنولوژیدانش‌های بنیادی

کلنگ دومین مجتمع تولیدی «گاز طبیعی مایع» با فناوری بومی در ارومیه زده شد

با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جمهوری و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و به همت جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف، کلنگ احداث مجتمع تولید «گاز طبیعی مایع» با هدف تامین گاز مصرفی پایگاه‌های مرزی ارتفاعات شمال غرب کشور در ارومیه به زمین زده شد.

با اخبار ایتوک در حوزه‌ی تکنولوژی همراه باشید.

این شرکت دانش بنیان پس از سال ها تلاش موفق به بومی سازی دانش تولید LNG شده و اولین مجتمع تولید LNG ایران را در تهران طراحی، ساخته و راه اندازی کرده است. سوخت مورد نیاز اولین پایگاه مرزی از مجتمع تولید LNG تهران تامین شده است. با ساخت دومین مجتمع تولید LNG مبتنی بر فناوری داخلی توسط این شرکت در شهرستان ارومیه، سوخت رسانی به سایر پایگاه های مرزی از طریق این مجتمع انجام می شود.

LNG (گاز طبیعی مایع) راه حلی جدید و ایمن برای گازرسانی به نقاط دورافتاده و صعب العبور است. گاز طبیعی در فشار یک بار و در دمای تقریبی 160- درجه سانتیگراد مایع می شود و حجم آن بیش از 600 برابر کاهش می یابد. این حامل انرژی ارزشمند به دلیل سهولت استفاده، ارزش حرارتی بالا، مقرون به صرفه بودن و انتشار بسیار کم در مقایسه با سایر انواع سوخت های فسیلی، به طور گسترده در تمام نقاط جهان مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلایل، استفاده از گاز طبیعی در سبد انرژی جهان روند رو به افزایشی دارد.

فرج الهی رئیس مرکز طرح های کلان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری طی سخنانی در این مراسم ضمن تبریک دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی و تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) از اعتماد سپاه به شرکت های دانش بنیان برای استفاده و توسعه فناوری داخلی تشکر کرد. وی با ارائه گزارشی از حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از توسعه فناوری های حوزه نفت و گاز، نسبت به آینده درخشان توسعه نیروگاه های LNG در کشور با فناوری بومی ابراز امیدواری کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی