بازرگانی

طرح کاهش ترافیک ارزی در واردات

در سال‌های اخیر، واردکنندگان همواره با مشکلات تخصیص ارز مواجه شده‌اند و این مشکل همواره مورد اعتراض آنها قرار گرفته است.

طولانی شدن فرآیند تخصیص ارز، به همراه طولانی شدن فرآیند ترخیص کالا، هزینه اضافی را بر عهده بخش تولید قرار می‌دهد.

معاون اداره تخصیص ارز بانک مرکزی نیز در این نشست این مشکل را تأیید کرده و توضیح داده است که برای حل این مشکل، جلسات مکرری با وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شده است.

تجارت 25.1 میلیارد دلاری ایران و بریکس در 5 ماه

در پنج ماهه نخست امسال، تجارت بین ایران و عضوان فعلی و جدید بریکس به صورت زیر بوده است:

  • مجموع کالاهای مبادله شده بین ایران و بریکس به تراز 37 میلیون تن با ارزش 25.1 میلیارد دلار بوده است.
  • در کل، بیش از 70.3 میلیون تن کالای غیرنفتی با ارزش 43.5 میلیارد دلار بین ایران و کشورهای جهان تجارت شده است.
  • از این مقدار، 36.8 میلیون تن کالا با ارزش 25 میلیارد و 109 میلیون دلار بین ایران و 10 کشور عضو فعلی و جدید بریکس مبادله شده است که نسبت وزنی آن 52.4 درصد و نسبت ارزشی آن 57.7 درصد کل تجارت ایران را تشکیل می‌دهد.
  • از کل صادرات ایران به 10 کشور عضو فعلی و جدید بریکس، 27.7 میلیون تن کالای غیرنفتی با ارزش 9.123 میلیارد دلار به این کشورها صادر شده است. این مقدار 50 درصد وزنی و 47 درصد ارزشی کل صادرات ایران به دیگر کشورها را شامل می‌شود.
  • پنج مقصد اصلی صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به کشورهای عضو بریکس در پنج ماهه نخست امسال عبارتند از: چین، امارات، هند، روسیه و آفریقای جنوبی. در حالی که برزیل، مصر، اتیوپی، عربستان و آرژانتین به ترتیب مقاصد ششم تا دهم صادرات کالاهای ایرانی به عضوان بریکس بوده‌اند.
  • از کل واردات ایران از عضوان فعلی و جدید بریکس، 14.5 میلیون تن کالا با ارزش 24.2 میلیارد دلار، از این کشورها خریداری شده است.
  • امارات، چین، هند، روسیه و برزیل پنج کشور اصلی از حیث حجم خرید ایران از آنها هستند. سپس برزیل، آفریقای جنوبی، اتیوپی، آرژانتین، مصر و عربستان به ترتیب کشورهایی هستند که بیشترین کالاهای مورد نیاز ایران را تأمین کرده‌اند.

مسیر جدید واردات خودرو؛ ارز کشاورزی به وارداتی‌ها رسید

دولت برای تسریع روند واردات خودروها، مسیر جدیدی را ایجاد کرده است. طبق این مسیر جدید، ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی قابل استفاده برای واردات خودروها و قطعات آنها می‌باشد. این تصمیم به منظور حل یکی از مشکلات عمده واردات خودروها در گمرکات و تسهیل فرآیند ترخیص آنها اتخاذ شده است.

علاوه بر این، دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت اعلام کرده است که واردکنندگان تلفن همراه از ارز حاصل از صادرات دیگران نیز می‌توانند برای واردات موبایل استفاده کنند. این تدابیر سبب تسریع روند واردات تلفن‌های همراه با ارز بالای ۶۰۰ دلار خواهد شد. در گذشته نیز خبرها از امکان واردات تلفن‌های همراه با ارز حاصل از دیگران به غیر از صادرات اعلام شده بود. در هر صورت، باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا مسیر جدید برای تامین ارز واردات خودرو به عمل خواهد آمد یا خیر.

این تصمیم به منظور فراهم کردن زمینه‌ای برای بازگشت ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی، صنایع دستی، صنایع دانش بنیان، خدمات فنی، مهندسی و صنایع خلاق اتخاذ شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی