اجتماعیمحیط زیست

در دستورکار بودن رویکرد نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه رویکرد نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه در دستور کار ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار دارد، تصریح کرد: بخشی از این رویکرد نرم افزاری مدیریت مصرف آب در مناطق مختلف به ویژه در زمینه کشاورزی است که در این زمینه برنامه ریزی های لازم انجام شده است.

با مجموعه اخبار اجتماعی مجله خبری ایتوک همراه و همگام باشبد.

محمدصادق معتدیان با اشاره به اهمیت توجه به اصلاح الگوی کشت در حوضه دریاچه ارومیه گفت: تغییر الگوی کشت و توجه به کاشت محصولات کم آب در حوضه دریاچه با توجه به معیشت مردم ضروری است.

وی با تاکید بر ضرورت تغییر الگوی کشت، خاطرنشان کرد: سه نوع محصول کشاورزی شامل سیب، چغندرقند و یونجه بخش قابل توجهی از آب کشاورزی استان را مصرف می کند، بنابراین تغییر الگوی کشت توسط کشاورزان محصولات کم آب برای جایگزینی این محصولات ضروری است.

استاندار آذربایجان غربی همچنین به نهادینه سازی تغییر الگوی کشت و اقناع مردم اشاره کرد و افزود: برای آگاه سازی مردم باید بحث های ترویجی توسط سازمان جهاد کشاورزی و کشاورزان استان با ابعاد مختلف و اهمیت تغییر الگوی کشت در راستای احیای دریاچه ارومیه بیشتر بدانیم. معتمدیان همچنین با بیان اینکه از نظر فرهنگی باید مردم را با برنامه های احیای دریاچه ارومیه همراهی کرد، یادآور شد: در این زمینه باید به کشاورزان اهمیت تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات کم آب با افزوده یادآوری شود.

وی در ادامه به فعالیت چاه های غیرمجاز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: متاسفانه وجود چاه های غیرمجاز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه باعث ایجاد مشکل در تامین حق آبه دریاچه ارومیه شده و ضروری است. برای متولیان حوزه برخورد و پر شدن این چاه ها باید بیشتر فعال شود.

معتمدیان همچنین بر اجرای برنامه های امیدآفرینی در خصوص روند احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد و افزود: جشنواره های مختلف از جمله عکاسی از روند احیای دریاچه ارومیه و اشتیاق مردم به قایق سواری جنبه امیدبخشی دارد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند جشنواره باشد. رویدادهای مختلف با موضوعاتی همچون احیای تالاب های اقماری دریاچه ارومیه به عنوان فراخوان ملی ارائه می شود و پس از پایان مراسم از عکس ها و گزارش های برتر تجلیل خواهد شد.

وی ادامه داد: 50 درصد از 28 هزار هکتار باغات سیب استان قدمت بیش از 30 سال دارد. در قالب تغییر الگوی کشت، محصولات کم آبی مانند گردو می تواند جایگزین باغ های قدیمی سیب شود و جهاد کشاورزی می تواند چند باغ را نجات دهد. نمونه گردو به صورت آزمایشی جایگزین باغات سیب می شود تا کشاورزان از نزدیک با ارزش افزوده این محصول آشنا شوند. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری آذربایجان غربی، معتمدیان همچنین با اشاره به اینکه فاز سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه به زودی به اتمام می رسد، افزود: تا چند ماه آینده پرونده پروژه های سخت افزاری که آخرین آن پروژه کانال بادین آباد است، به اتمام خواهد رسید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی