دانشگاه های ارومیهفرهنگی

دانشگاه پیام نور ارومیه

دانشگاه پیام نور یکی از دانشگا‌های دولتی به شمار می‌آید که در سال ۱۳۶۷ خورشیدی با تجمیع دو دانشگاه ابوریحان بیرونی و دانشگاه آزاد ایران ایجاد شد. این دانشگاه تنها دانشگاه کشور به شمار می‌رود که دانشجویان آن می‌توانند به صورت آموزش باز و از راه دور به تحصیل بپردازند. دانشگاه پیام نور هویتی ایرانی‌اسلامی دارد، گسترش همگانی‌کردن آموزش عالی و رشد و ارتقای سطح علمی و فرهنگی جامعه در سطح کشور از اهداف این دانشگاه است.

دانشگاه پیام نور ارومیه نیز به این دلیل که این همانند دیگر واحدها زیر نظر وزارت علوم است، مدرک آن جهت اشتغال و ادامه تحصیل در خارج نیز معتبر است.

علاقه‌مندان به تحصیل در این دانشگاه علاوه بر امکان پذیرش با آزمون سراسری سازمان سنجش، می‌توانند به واسطه‌ی دوره‌های فراگیر پیام ‌نور به این دانشگاه راه یابند.

شروع به کار دانشگاه پیام نور با پذیرش دانشجو تنها در ۵ رشته و ۲۸ مرکز رقم خورد. پس از آن و در طی سالهای متمادی واحدهای این دانشگاه تا ۴۹۵ مرکز و در ۳۱ استان کشور توسعه یافت. دانشگاه پیام نور اکنون در حدود ۳۸۰۰ عضو هیأت علمی و بالغ بر ۸۵۰ هزار نفر دانشجو در رشته‌های مختلف دارد.

به طور کلی دانشگاه‌های پیام نور از جمله واحد ارومیه تنها در رشته‌های بدون کنکور مقطع کارشناسی پیوسته یا همان لیسانس دانشجو می‌پذیرند.  ثبت نام بدون کنکور و پذیرش دانشجو در دانشگاه پیام نور ارومیه 1۴۰۲ در مقطع کاردانی پیوسته یا ناپیوسته و کارشناسی ناپیوسته (کاردانی به کارشناسی) صورت نمی‌گیرد. همچنین اگر علاقمند بودید به این مقاله، مقاله دانشگاه آزاد ارومیه را بخوانید.

دانشگاه پیام نور ارومیه

معرفی دانشگاه پیام نور ارومیه

دانشگاه پیام نور ارومیه از جمله واحدهای فعال این مجموعه است که در استان آذربایجان غربی به ارائه خدمات آموزشی در سطح آموزش عالی می‌پردازد.

ثبت نام و آغاز تحصیل در این دانشگاه در دو نیمسال مهر و بهمن امکان‌پذیر است. برای ورود به این دانشگاه می‌توان یکی از دو گزینه‌ی شرکت در کنکور سراسری و یا نام‌نویسی در رشته‌های بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی‌ را برگزید.

دانشجویان پیام نور امکان بهره‌برداری از خوابگاه را ندارند چرا که دانشگاه نیمه‌متمرکز پیام نور برای دانشجویان خود خوابگاه ارائه نمی‌دهد؛ اما میزان شهریه لازم به پرداخت، در مقایسه با سایر دانشگاه‌های شهریه‌ای کمتر است. دانشگاه پیام نور برقراری زمینه مساعد برای ارتقای دائمی و به‌روز‌کردن سطح دانش نیروهای کارآمد جامعه را از اهداف خود می‌داند. این مهم در تمامی واحدها و مراکز آموزشی آن نیز به اجرا در می‌آید.

اگر درباره رشته‌های دانشگاه آزاد به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، رشته های بدون کنکور دانشگاه ازاد ارومیه می‌تواند برای شما مفید باشد.

دانشگاه پیام نور ارومیه همچون دیگر واحدها و مراکز این دانشگاه برای جذب و پرورش استعدادهای بومی این استان، هر ساله در تلاش است تا در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، برای پذیرش دانشجو ظرفیت مناسب را فراهم آورد.

تدریس در این دانشگاه به‌صورت نیمه‌حضوری و آموزش از راه دور است؛ پس بهترین گزینه برای شاغلین و مادران خانه‌داری است که علاقه‌مند به ادامه تحصیل هستند. از دیگر مزایای دانشگاه پیام نور ارائه رشته‌های بدون کنکور و ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی است. دانشگاه نیمه‌متمرکز پیام نور خوابگاه برای دانشجویان ندارد و خوابگاه‌های خودگردان نیز زیر نظر دانشگاه نیست.

همچنین اگر علاقمند بودید به این مقاله، مقاله رشته های بدون کنکور دانشگاه ازاد ارومیه را بخوانید.

شهریه پیام نور ارومیه

شهریه این دانشگاه در دو بخش ثابت و متغیر قابل پرداخت است. شهریه‌ی ثابت آن با توجه به سال ورود به دانشگاه و نوع رشته تحصیلی تعیین می‌گردد و شهریه‌ی متغیر آن بر حسب تعداد و نوع واحد در هر ترم تعیین می‌گردد.

میزان شهریه در دانشگاه پیام نور برای هر سال تحصیلی حدود 10 الی 15 درصد افزایش می‌یابد؛ البته دانشگاه پیام نور شرایط دریافت وام‌ تحصیلی با درصد سود پایین و امکان تقسیط شهریه قابل پرداخت را برای دانشجویان مقدور نموده است.

رشته های دانشگاه پیام نور ارومیه در گروه تجربی

پیام نور ارومیه در گروه تجربی تنها رشته‌های علوم پایه و گروه کشاورزی را پوشش می‌دهد. به طور کلی دانشگاه پیام‌نور چه از راه کنکور سراسری و چه از راه پذیرش دانشو بدون آزمون، مجوز جذب دانشجو در رشته‌های گروه پزشکی و پیراپزشکی را ندارد. بدین ترتیب رشته‌های دندان پزشکی، پزشکی، دامپزشکی، داروسازی، مامایی، پرستاری و … در دانشگاه پیام نور ارائه نمی‌گردد.

از مهم‌ترین رشته‌هایی که بدون کنکور در پیام نور ارومیه امکان پذیرش دانشجو دارد، عبارتند از:

شیمی کاربردی، شیمی محض، ترویج و آموزش کشاورزی پایدار میکروبیولوژی، زیست شناسی سلولی و مولکولی، علوم و مهندسی صنایع غذایی، علوم دامی، اقتصاد کشاورزی، علوم و مهندسی صنایع غذایی (کشاورزی)، زمین شناسی، علوم و مهندسی محیط زیست، زیست شناسی گیاهی

شهر ارومیه دانشگاه‌های متعددی دارد، با دانشگاه های ارومیه بیشتر آشنا شوید.

رشته های دانشگاه پیام نور ارومیه در گروه ریاضی

علاقه‌مندان به تحصیل در رشته‌های فنی و مهندسی در دانشگاه پیام نور می‌توانند هم با شرکت در آزمون سراسری و هم به صورت بدون کنکور برای تحصیل در رشته‌ی دلخواه خود به این دانشگاه راه یابند. مهم‌ترین این رشته‌ها در دانشگاه پیام نور ارومیه عبارتند از :

مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی معماری، مهندسی مواد و متالورژی،  مهندسی شیمی، مهندسی پلیمر، مهندسی صنایع، مهندسی کامپیوتر، مهندسی پزشکی، علوم و مهندسی آب، علوم کامپیوتر، ریاضیات و کاربردها، فیزیک، مهندسی پزشکی، آمار، مهندسی راه آهن، مهندسی مکانیزاسیون کشاورزی، مهندسی شهرسازی، مهندسی مدیریت پروژه، مهندسی نقشه برداری، مهندسی نفت

رشته های دانشگاه پیام نور در گروه علوم انسانی

داوطلبان که قصد ادامه تحصیل در رشته‌های شاخه علوم انسانی را دارند بیشتر از داوطلبان دیگر رشته‌ها شانس ورود بدون کنکور را دارند.

پر مخاطب‌ترین رشته‌های دانشگاه پیام نور ارومیه از مجموعه علوم انسانی که به صورت بدون آزمون دانشجو می‌پذیرد، رشته‌های زیر هستند :

حسابداری، مدیریت بازرگانی، مدیریت دولتی، حقوق، روانشناسی، مشاوره، مدیریت صنعتی مدیریت مالی، اقتصاد، علوم تربیتی، علوم ورزشی، علوم سیاسی، روابط عمومی، جامعه شناسی، مددکاری اجتماعی، مشاوره، مدیریت امور بانکی، جغرافیا، روزنامه نگاری، زبان و ادبیات فارسی        علوم قرآن و حدیث، ادیان و عرفان، فقه و مبانی حقوق اسلامی، برنامه ریزی اجتماعی و تعاون، تاریخ تمدن ملل اسلامی، تاریخ     زبان و ادبیات عربی

رشته های دانشگاه پیام نور در گروه هنر

امکان پذیرش در شاخه‌ی هنر دانشگاه پیام نور ارومیه در چندین رشته‌ امکان‌پذیر است اگرچه تنوع در این رشته‌ها به نسبت دیگر رشته‌ها کمتر است. اما معمولا با ظرفیت پذیرش مناسبی ارائه می‌شوند. مهمترین این رشته‌ها در دانشگاه پیام نور ارومیه عبارتند از :

ارتباط تصویری، عکاسی، نقاشی، صنایع دستی، فرش، طراحی پارچه، طراحی صنعتی، هنر صناعی، هنر اسلامی، مرمت بناهای تاریخی، کتابت و نگارگری

دانشگاه پیام نور ارومیه

رشته های دانشگاه پیام نور در گروه زبان

در گروه زبان‌های خارجی نیز در سه رشته مترجمی زبان انگلیسی، زبان و ادبیات انگلیسی و آموزش زبان انگلیسی پذیرش دانشجو امکان‌پذیر است.

همچنین اگر علاقمند بودید به این مقاله، مقاله مشاغل ارومیه را بخوانید.

شرایط ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور ارومیه

پذیرش نهایی در دانشگاه پیام نور تنها پس از احراز شرایط متقاضیان صورت می‌پذیرد. لازم است این داوطلبان در رشته محل انتخابی باید تمامی شرایط لازم از جمله شرایط عمومی ثبت نام را داشته باشند؛

مهمترین شرایط عمومی برای ثبت نام بدون کنکور از قرار زیر است :

  • اعتقاد و تدین به دین اسلام و یا یکی از ادیان رسمی قابل قبول بر طبق قانون اساسی کشور
  • عدم دشمنی و مخالفت با نظام جمهوری اسلامی
  • نداشتن سابقه عضویت و همکاری با گروه‌ها و سازمان‌های سیاسی و غیرقانونی
  • نداشتن اعتیاد
  • عدم احراز فساد اخلاقی
  • نداشتن منع نظام وظیفه

نشانی و آدرس دانشگاه پیام نور

در پاسخ به این پرسش که دانشگاه پیام نور ارومیه کجاست ؟ دانشگاه پیام نور ارومیه در خیابان عارف، حد فاصل بلوار فرهنگیان و بلوار شهید خراسانی در شهرک کوثر واقع شده است.

شماره تماس دانشگاه پیام نور ارومیه : برای تماس با واحد ارومیه دانشگاه پیام نور می‌توان با شماره تلفن ۰۴۴۳۳۸۲۴۵۱۰ تماس حاصل کرد. همچنین با شماره 0۴۴338۶091۶ می‌توان در صورت نیاز با مرکز آموزش این واحد تماس گرفت.

سوالات متداول

رشته‌های دانشگاه پیام نور ارومیه در گروه زبان‌های خارجی کدام است ؟

مترجمی زبان انگلیسی، زبان و ادبیات انگلیسی و آموزش زبان انگلیسی

پیام نور ارومیه در چه زمانی از داوطلبان ثبت‌نام به عمل می‌آورد ؟

ثبت نام در رشته‌های مختلف بدون آزمون ورودی در دانشگاه پیام نور، سالی دو بار و برای ترم پائیز از آغاز مهر و همچنین برای ترم زمستان از بهمن‌ ماه صورت می‌پذیرد.

دانشگاه پیام نور ارومیه در مقطع کاردانی نیز دانشجو می‌پذیرد ؟

خیر، دانشگاه پیام نور تنها در رشته‌های مقطع کارشناسی پیوسته دانشجو می‌پذیرد.

با مجله خبری ایتوک بهترین مقالات را دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی