دانشگاه های ارومیه

دانشکده ادبیات ارومیه، تاریخ و تمدن ادبیات فارسی

یکی از دانشگاه‌های برتر غرب ایران دانشگاه ارومیه است که دانشکده‌های زیادی دارد. دردانشکده های دانشگاه ارومیه، دانشجویان و اساتید کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند و سطح علمی و دانش خود را روز به روز افزایش می‌دهند. همواره ادبیات فارسی خصوصا شعر در بین مردم طرفداران بسیاری دارد. دراین مقاله سعی‌ داریم درباره دانشکده ادبیات ارومیه بیشتر بحث کنیم و اطلاعات قابل توجهی را به شما انتقال دهیم.

معرفی دانشکده ادبیات ارومیه

دانشکده ادبیات ارومیه یکی از دانشکده‌های مهم دانشگاه ارومیه است. دانشکده ادبیات با هدف رشد و تربیت نیروی متخصص درسال ۱۳۶۷ با رشته کارشناسی دبیری زبان و ادبیات، فعالیت خود را آغاز نموده‌ است و دانشجویان زیادی را جذب و تربیت کرده‌ است. پذیرش اولین دوره از دانشجویان در این دانشکده با رشته‌های دبیری زبان و دبیری تربیت بدنی و علوم ورزشی آغاز شد. دبیری علوم ورزشی درسال ۱۳۸۹ از دانشکده ادبیات جدا شد و در دانشکده دیگر از دانشگاه ارومیه به فعالیت خود ادامه داد. رشته حقوق اسلامی هم از دانشکده ادبیات جدا شده است وهم‌اکنون به طور مستقل در دانشکده دیگر فعالیت می‌کند.

هسته اولیه دانشکده ادبیات ابتدا درگروه علوم تربیتی در سال ۵۶ شکل گرفت و به مرور زمان به نام فعلی یعنی دانشکده ادبیات تبدیل شد. گروه‌ها و رشته‌های غیرمرتبط از دانشکده ادبیات جدا شدند تا این دانشکده به صورت کاملا تخصصی ادبیات فارسی و زبان فارسی را به دانشجویان خود آموزش دهند.

دانشکده ادبیات ارومیه کجاست

در زمان احداث دانشکده ادبیات شهر ارومیه در سال ۱۳۶۷ با توجه به کمبود مکان در این دانشکده واقع در خیابان شهید بهشتی، به مکان فعلی این دانشکده یعنی بلوار والفجر، خیابان صداوسیما، روبروی صداوسیما سابق ارومیه انتقال پیدا کرده‌ است. مکان فعلی دانشکده ادبیات ازنظر وسعت و امکانات بهتر و بزرگتر از مکان قبلی این دانشکده می‌باشد. مکان فعلی دانشکده ادبیات، تمام نیازهای اساتید و دانشجویان را فراهم و برطرف کرده است. پردیس اصلی دانشگاه ارومیه درجنوب روستای نازلو واقع شده است. دانشکده ادبیات هم‌ اکنون در بلوار والفجر ارومیه قراردارد و در حال فعالیت هستند.

دانشکده ادبیات دانشگاه ارومیه
دانشکده ادبیات واقع در شهر ارومیه می‌باشد.

اساتید دانشکده ادبیات ارومیه

اساتید دانشکده ادبیات ارومیه، بیشتر از اساتید بومی استان آذربایجان غربی هستند، که سابقه بالای تدریس و تجربه را در رشته و حوزه‌های فعالیت‌ خود دارند. این اساتید مجرب و کار آزموده برای رشد علمی و تربیتی دانشجویان، تمام تلاش خود را می‌کنند تا سطح علمی و رتبه‌بندی دانشگاه ارومیه را افزایش دهند و دانشجویان را به قله‌های موفقیت برسانند.

آمار دانشکده ادبیات ارومیه

دانشکده ادبیات شهر ارومیه شامل ده‌ گروه آموزشی است، این دانشکده در سه مقطع تحصیلی دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی دانشجو می‌پذیرد. اعضای هیات علمی دانشکده ادبیات ۶۷ نفر می‌باشند که شامل ۱۱ استاد ، ۱۷ دانشیار، ۳۴ استادیار، ۵ مربی و ۲۵ کادر اداری و خدماتی است که در راستای ارتقای دانشکده ادبیات تلاش‌های بی‌وقفه ای دارند.

در حال حاضر مدیریت دانشکده ارومیه به عهده اقای دکتر بهمن نزهت عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سراسري ارومیه می‌باشد.

دانشکده ادبیات
دانشکده ادبیات ارومیه واقع در خیابان صدا و سیما ارومیه است

رئیس دانشکده ادبیات ارومیه

رئیس دانشگاه ارومیه جناب آقای دکتر احمد علیجانپور طی حکمی آقای دکتر بهمن نزهت را به سمت ریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه منصوب کرد.

متن قسمتی از این حکم به این شرح است. «انتظار است با رعایت اصول قانون ‌مداری، صداقت و حفظ بیت المال و بهره‌مندی از توانایی‌ها و تجربیات مفید اساتید، محققان و کارشناسان این مجموعه درانجام وظایف محوله نهایت کوشش واهتمام خویش را مبذول نمایید.»

دکتراحمد علیجانپور، طی نامه‌ای از زحمات دکتر کبیری ریاست سابق دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه تقدیر و تشکر نمود و برای ایشان آرزوی سلامتی و موفقیت روز افزون نیز داشت.

برای اطلاعات بیشتر از دانشگاه های ارومیه مقاله دانشگاه آذرآبادگان را بخوانید.

رشته ادبیات فارسی

ادبیات فارسی یکی از رشته‌های علوم انسانی است که به مطالعه و تحقیق در زبان فارسی می‌پردازد .

برای رسیدن به رشته ادبیات فارسی کافی است در کنکور انسانی شرکت کنید و رتبه قبولی لازم را به دست آورید.

بهترین دانشگاه‌های ادبیات فارسی به شرح زیر می‌باشد.

  1. دانشگاه تهران
  2. دانشگاه علامه طباطبایی
  3. دانشگاه دولتی اصفهان
  4. داانشگاه شهید بهشتی

تحصیل در دانشگاه‌های برتر ایران، نیازمند رتبه کنکور خوب و قابل قبول می‌باشد. برای تحصیل در دانشگاه‌های آزاد می‌توانید بدون کنکور هم ثبت نام کنید.

مهاجرت با رشته ادبیات فارسی تقریبا سخت و غیر ممکن است. افرادی که سعی دارند مهاجرت کنند بهتر است در رشته ادبیات فارسی تحصیل نکنند و وارد رشته‌های مورد نیاز مهاجرت شوند و تحصیل کنند.

گرایش‌های رشته ادبیات

رشته ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی ارشد شامل گراش‌های زیر است:

  1. کودک و نوجوان
  2. نظریه ادبی
  3. ادبیات فارسی
  4. نگارش و ویرایش
  5. معاصر
  6. ادبیات پایداری
  7. تطبیقی
  8. ادبیات عامه
  9. ادبیات روایی

در واقع این رشته‌ها گرایش‌های متعددی دارد که به بعضی از این گرایش‌ها در مقطع کارشناسی ارشد اشاره شد.

معایب رشته ادبیات

رشته ادبیات فارسی دارای معایبی است که وارد شدن به این رشته را از قبل سخت‌تر و غیرقابل تحمل‌تر کرده است. معایب رشته ادبیات می‌توان به درآمد محدود و فرصت همکاری‌های محدود اشاره کرد.

شغل‌های مرتبط به رشته ادبیات فارسی مثل نویسندگی، شاعری و… درآمد‌های پایینی دارند و افراد مشغول در این حوزه‌ها معمولا به دنبال شغل دوم هستند تا زندگی راحت‌تری برای خود داشته باشند.

تعامل در رشته ادبیات فارسی با سایر حوزه‌های کاری بسیار پایین است و عموما شغل‌ها و حوزه‌های تحصیلی فرصت همکاری و تعامل زیادی با این رشته ندارند.

شغل‌های ادبیات فارسی

شغل‌های ادبیات فارسی بسیار جذاب و هیجان انگیز هستند. عموما شغل‌های رشته ادبیات فارسی، نیاز به خلاقیت و تفکرخلاقانه دارد تا آثار جذاب و دلنشینی را خلق کنند.

بعضی از شغل‌های رشته ادبیات فارسی به شرح زیر است:

  1. نویسندگی
  2. استاد دانشگاه ادبیات فارسی
  3. معلم ادبیات فارسی
  4. مترجم زبان فارسی
  5. کارشناس امور فرهنگی
  6. ویراستار
  7. منتقد ادبی
  8. روزنامه نگار
  9. ناظر ادبی
  10. گویندگی

این تنها بعضی  از شغل‌های رشته ادبیات فارسی است که به آن اشاره شد. با اینکه شغل‌های دیگری در حوزه ادبیات وجود دارد ولی بیکاری در این حوزه تحصیلی و شغلی بسیار زیاد است.

نویسندگی

نویسندگی یکی از شغل‌های کاملا خلاقانه و زیبای رشته ادبیات فارسی است. نویسندگان خوب با خلق آثارهای زیبا می‌توانند در ذهن انسان‌ها باقی بمانند.

بازار کار رشته ادبیات فارسی مخصوصا نویسندگی معمولا خوب نیست. نویسندگان به صورت مستقل یا به صورت همکاری با ناشران کتاب‌هایشان را به بازار عرضه می‌کنند.

بزرگترین چالش‌های نویسندگی می‌توان به رقابت بالا و درآمد پایین اشاره کرد. هم اکنون با وجود دنیای دیجیتال نویسندگان می‌توانند آثار خود را در این فضای اشتراکی قرار دهند یا به فروش برسانند.

نویسندگان با چالش‌هایی مثل رقابت بالا، درآمد پایین و عدم معروفیت رو به‌ رو هستند و در راه رسیدن به موفقیت‌هایشان بارها و بارها تلاش می‌کنند تا به آرزوهای خود برسند. برای رسیدن به موفقیت‌ در رشته ادبیات فارسی مخصوصا نویسندگی نیازمند استعداد ایده پردازی، استعداد نوشتن و مهارت‌های فنی و تخصصی است.

ادبیات ارومیه
نمای بیرونی دانشکده ادبیات ارومیه

معلم ادبیات فارسی

یکی از شغل‌های رشته ادبیات فارسی می‌توان به معلمی ادبیات فارسی اشاره کرد. معمولا معلمی ادبیات، به دلیل کار با دانش آموزان نیازمند روحیه بالا و مهارت‌های زیادی هستند.

معلم‌های ادبیات نقش بسیار بزرگی در حفظ ادبیات فارسی ایران دارند، این معلم‌ها با آموزش‌هایی که به دانش آموزان می‌دهند سطح علمی آن‌ها را در حوزه ادبیات بالا می‌برند و معمولا دانش آموزان را به تفکر خلاقانه و یادگیری زبان فارسی تشویق می‌کنند.

بازار کار معلمان ادبیات به سه طریق است:

  1. تدریس در مدارس عادی
  2. تدریس در مدارس غیر دولتی
  3. تدریس خصوصی

در مدارس دولتی و خصوصی، معمولا معلمان با پرکردن ساعات اداری حقوق خود را دریافت می‌کنند. اما معلمانی که تدریس خصوصی دارند به صورت تکی و گروهی دانش آموزان را تربیت و تعلیم می‌دهند.

آدرس دانشکده ادبیات ارومیه

آدرس و موقعیت دانشکده ادبیات شهر ارومیه به شرح زیراست:

آذربایجان غربی، ارومیه، بلوار والفجر، خیابان صداوسیما، روبروی صداوسیما سابق ارومیه

موقعیت مکانی دانشکده ادبیات  Urmia را در نقشه ببینید.

https://maps.app.goo.gl/ccZnmXZuUXt6fAsn9

شماره دانشکده ادبیات ارومیه

شماره تماس و راه‌های ارتباطی با دانشکده ادبیات شهر ارومیه به شرح زیر است:

شماره تلفن : 04433364500

کدپستی : 48375-57198

صندوق پستی : 165

پست الکترونیکی : info@urmia.ac.ir

ایتوک

مجله ایتوک منبعی کامل برای آخرین اخبار و رویدادهای مهم ایران به‌ویژه شهر ارومیه است. مجله ایتوک با ارائه خبرهای کامل، منصفانه و قابل اعتماد، به خوانندگان خود اجازه می‌دهد تا به دنبال وقایع، مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشور ایران بپردازند.

در ایتوک، ما به دنبال ارائه تحلیل‌های درست و اخباری به‌روز هستیم که تاثیرات و ابعاد واقعی موضوعات را برای خوانندگان خبر روشن کنند. با دسترسی آسان و سریع به اطلاعات، ما اعتقاد داریم که می‌توانیم مردم را بهتر از همیشه از رویدادهای مهم و ویژه مطلع کنیم و درک عمیق‌تری از مسائل فعلی را فراهم کنیم.

با تیمی از خبرنگاران حرفه‌ای و باتجربه، ایتوک به دنبال پوشش کامل و گسترده‌ از همه جوانب زندگی در ایران به ویژه در ارومیه است. از اخبار سیاسی تا مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، ما همیشه در حال تلاش برای ارائه بهترین و جامع‌ترین پوشش‌های ممکن هستیم.

جمعبندی

دانشکده ادبیات شهر ارومیه واقع در استان آذربایجان غربی از دانشکده‌های دانشگاه سراسری این شهر است. دانشکده ادبیات واقع در بلوار والفجر، خیابان صداوسیما است و جزء بهترین دانشکده‌های ارومیه محسوب می‌شود. درحال حاضر دانشکده ادبیات با مدیریت دکتر بهمن نزهت درحال فعالیت، تربیت و پرورش دانشجویان هستند.

سوالات متداول

  1. آدرس دانشکده ادبیات دانشگاه شهر ارومیه کجاست؟

آدرس دانشکده ادبیات شهر ارومیه واقع در آذربایجان غربی، ارومیه، بلوار والفجر، خیابان صداوسیما، روبروی صداوسیما سابق ارومیه است.

  1. مدیریت دانشکده ادبیات شهر ارومیه چه کسی است؟

مدیریت دانشکده ادبیات، جناب آقای دکتر بهمن نزهت می‌باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی