محیط زیست

دره قاسملو ارومیه کجاست ؟

ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی که در شمال غرب کشور واقع شده به مانند بسیاری از شهرهای کشورمان از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی برخوردار است. دره‌ قاسملو یکی از این جاذبه‌های زیبا و کم‌نظیر گردشگری ارومیه است. این تفرجگاه دیدنی درحالی در فاصله‌ی ۳۵ کیلومتری جنوب غرب شهر ارومیه واقع شده‌است که قریب به ۳۵ هزار هکتار وسعت دارد. این منطقه را در زبان کردی (قاسملو) و در زبان ترکی (خان دره‌ سی) می‌نامند. با این پست از خیابان خاتم النبیا همراه باشید.

خان دره سی نام ترکی این منطقه‌ی زیباست اما به دلیل وقوع درگیری بعد از انقلاب در میان نیروهای ارتش و سپاه با نیروهای حزب دموکرات و شهادت چندین تن، این دره نام دره شهدا را هم به خود گرفت. عبدالرحمان قاسملو نام رئیس حزب دموکرات است که شهرتش به دلیل درگیری‌هایی که در این منطقه ایجاد کرد، به جا مانده‌است.

سایر داسنتنی های ارومیه : خیابان باهنر ارومیه

دره قاسملو هم بستر یک رودخانه زیبا به نام باراندوز را فراهم آورده که در فراز و نشیب راه آبشاری با ارتفاع ۱۵ متر را پدیدار می‌کند و هم میزبان ارتفاعات زیبا و بلندی است که گاهی عبور از آنها بسیار دشوار و سخت است. کانی سیو با 2598 متر ارتفاع و دره دولاما با 1300 متر ارتفاع بلندترین و کوتاه‌ترین ارتفاعات این منطقه زیبا و چشم‌نواز هستند. این منطقه بخشی از جاده معروف ارومیه به اشنویه را  نیز زیبایی بخشیده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد غار سهولان به این بلاگ مراجعه کنید.

هوای مطبوع و خنک، سرسبزی و طراوت، درختان کهنسال و خمیده و رودخانه‌های کوچک و جویبارها و نهرهای متعدد سبب شده که گردشگران و طبیعت‌دوستان بی‌شماری در فصل بهار یا تابستان، دره قاسملو این جاذبه‌ی زیبای طبیعی را برای دیدن، استراحت کردن و کمپ زدن انتخاب کنند.

گونه‌های متنوع گیاهی از جمله چنار، گزنه آبی، تمشک، ترشک خاکشیر کوهی، بابونه، زردینه و … در اطراف نهرها و ارتفاعات دیده می‌شوند و درختان سیب خصوصا در فصلی که به بار می‌نشینند به زیبایی منطقه می‌افزایند.

دره قاسملو ارومیه2

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی