محیط زیست

کاهش بارندگی و رسیدن به مرز هشدار / ذخایر آبی آذربایجان‌غربی آب رفت

مجید رستگاری در گفتگو با خبرنگار مجله خبری ایتوک، با اشاره به میزان بارش‌ها در حوضه ارس، دریاچه ارومیه و مرز غرب زاب در یک‌ماهه گذشته، اظهار کرد: در این مدت، میزان بارش‌ها در سه حوضه ارس، دریاچه ارومیه و زاب به ترتیب ۳۶.۵، ۱۴.۷ و ۲۰.۱ میلی‌متر ثبت شده است.

وی تصریح کرد: میزان بارندگی‌ها در مهرماه سال گذشته نیز در حوزه آبریز دریاچه ارومیه 0/02، ارس ۴.۳۸ و مرز غرب زاب صفر درصد بوده که میزان بارش‌ها نسبت به مشابه سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

رستگاری بیان کرد: میزان بارش‌ها در سال آبی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در حوضه دریاچه ارومیه، زاب و ارس به ترتیب ۳۳۳، ۶۸۷ و ۲۶۵ میلی‌متر ثبت شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی افزود: سال آبی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ میزان بارش در آذربایجان‌غربی ۲۹۵ میلی‌متر بود که این رقم در سال آبی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ به ۳۳۸ میلی‌متر افزایش یافت.

وی اضافه کرد: البته باتوجه‌به آمار، میزان متوسط بارش بلندمدت در آذربایجان غربی ۳۵۷ میلی‌متر است که در سال آبی گذشته (۱۴۰۱ – ۱۴۰۲) ۱۹ میلی‌متر معادل پنج درصد بارندگی کمتری نسبت به بلندمدت داشتیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی تصریح کرد: باتوجه‌به این آمار، میزان بارش در حوضه دریاچه ارومیه ۱۲ درصد، حوضه زاب ۶ درصد و در حوضه ارس ۲۷ درصد نسبت به سال آبی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ افزایش داشت.

وی افزود: البته باتوجه‌به بررسی‌های آماری، میزان بارش در سال آبی گذشته نسبت به متوسط بلندمدت در حوضه زاب ۶ درصد بیشتر شده؛ اما در حوضه دریاچه ارومیه ۶ درصد و در حوضه ارس پنج درصد کاهش‌یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی عنوان کرد: باید توجه داشت که طی سه سال آبی، این استان با میزان بارش‌های کمتر از ۳۰۰ میلی‌متر روبرو بود و امسال نیز کمی بیشتر از ۳۰۰ میلی‌متر بارش داشتیم و نیاز آبخوان‌های استان بسیار بالاتر است و نیازمند بارش‌های بیشتری به‌ویژه در بارش برف هستیم.

رستگاری گفت: در سال آبی گذشته، میزان بارش برف کم شده بود و حجم قابل‌توجه بارش‌ها را باران‌های بهاری تشکیل می‌داد که این امر، به ذخایر آبی استان مشکلات جدی وارد کرده است.

انتهای خبر/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی