اقتصادیکسب و کار

کارگران چه زمانی عیدی دریافت می‌کنند ؟

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با اشاره به اینکه حداقل عیدی کارگران 10 میلیون و 600 هزار تومان و حداکثر عیدی کارگران 15 میلیون و 900 هزار تومان است. کلیه کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون کار موظفند به هر یک از کارگران خود آخرین حقوق معادل شصت روز کار یک سال را به عنوان عیدی و پاداش پرداخت کنند. مبلغ پرداختی به هر یک از کارکنان نباید از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

تبصره-۱ : مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده اند بر اساس شصت روز دستمزد و به نسبت روزهای کار در سال محاسبه شود. مبلغ پرداختی در این خصوص برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده در موضوع ماده واحده این قانون تجاوز کند.

تبصره-۲: در کارگاه هایی که طبق روال جاری کارگاه بیش از مبالغ فوق پرداخت کنند عرف کارگاه معتبر خواهد بود. اما یکی از سوالات مکرر کارگران این است که عید کارگران چه زمانی است؟

فتح الله بیات رئیس اتحادیه کارگران پیمانی و پیمانی درباره عیدی و پاداش پایان سال کارگران گفت: کارفرمایانی که نقدینگی دارند و توانایی پرداخت عیدی کارگران خود را دارند باید به کارگران خود عیدی و پاداش پایان سال را با حقوق بهمن ماه پرداخت کنند. بیات بیان کرد: عیدی 1403 کارگری که در بهمن یا اسفند 1402 دریافت می کنند، بر اساس مصوبه امسال شورای عالی کار، حداقل و حداکثر عیدی کارگران در سال 1402 به ترتیب 106 میلیون و 165 هزار و 680 ریال و 159 میلیون و 248 هزار و 520 ریال است.

همچنین مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده اند بر اساس 60 روز دستمزد و متناسب با تعداد روزهای کار در سال محاسبه و مبلغ پرداختی در این خصوص برای هر ماه باید محاسبه شود و همچنین مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده در فوق بیشتر باشد. رئیس اتحادیه کارگران پیمانی و پیمانی گفت: معمولاً پاداش عیدی و پایان سال کارگران در اسفند ماه بر اساس قراردادهای کار پرداخت می شود.

به این ترتیب با احتساب تعطیلی بانک ها و شروع تعطیلات عید و انجام برخی حسابرسی ها، وجوه عیدی تا 29 اسفند به حساب کارگران مشمول قانون کار و مستمری بگیران تامین اجتماعی واریز می شود، اما برخی کارفرمایان به روزهای پایانی سال موکول نمی کنند و با حقوق بهمن ماه واریز می‌کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی