فرهنگی

یارما شورباسی ارومیه چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

یارما شورباسی ارومیه یکی از غذاهای محلی و سنتی منطقه آذربایجان غربی در ایران است که به عنوان یک نماد فرهنگی و آشپزی این منطقه شناخته می‌شود. با ریشه‌هایی عمیق در تاریخ و فرهنگ ارومیه، یارما شورباسی نه تنها یک غذای خوشمزه و مغذی است، بلکه نمادی از هنر و تخصص آشپزی محلی است. با طعم و اصالت خود، یارما شورباسی توانسته است جایگاهی ویژه در قلب مردم ارومیه و همچنین در دل مسافران و گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند، پیدا کند. این غذای محلی با طبیعت گرم و دل‌چسب خود به گردشگران احساس خوشایندی و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم محلی را القا می‌کند. در ادامه مقاله با ایتوک همراه باشید تا با این غذای محلی و نحوه تهيه اش آشنا شوید.

اگر خواستید درباره‌ی ارومیه و جاذبه های آن بیشتر بدونین مقاله گردشگری ارومیه را بخوانید.

طرز تهیه یارما شورباسی ارومیه یک سوپ مقوی برای فصول سرد

یارما شورباسی، آش بلغور گندم مخصوص ارومیه، یک غذای خوشمزه است که بیشتر در فصل پاییز و زمستان در منطقه ارومیه پخته می‌شود. یارما آشی ساده است که با استفاده از سبزیجات تازه در تابستان و سبزیجات خشک در زمستان تهیه می‌شود. طعم و عطر این غذا بسیار لذیذ است و مورد توجه بسیاری از افراد قرار می‌گیرد. با ترکیب منحصر به فرد بلغور و سبزیجات، یارما شورباسی یک غذای متفاوت و خوشمزه را به شما ارائه می‌دهد. این غذا با تنوع مواد اولیه و ادویه‌های مورد استفاده، یک تجربه مطبوع از طعم و عطر منحصر به فرد را به شما می‌دهد.

مواد مورد نیاز

مواد مورد نیاز برای تهیه یارما شورباسی شامل بلغور گندم (۳/۲ لیوان)، نخود (۱ لیوان)، لوبیا (۱ لیوان)، سیب زمینی (۲ عدد)، بادمجان (۲ عدد)، گوجه فرنگی (۳ عدد)، گوجه سبز یا غوره (نصف پیمانه)، پیاز (۲ عدد)، کشک (۱ پیمانه)، ماست (۴/۱ پیمانه)، سبزی آش (نیم کیلو)، لوبیا سبز (مطابق سلیقه)، فلفل سبز (به میزان لازم)، نعناع خشک (به میزان لازم)، رب گوجه فرنگی (۳ قاشق غذاخوری)، روغن (به میزان لازم)، نمک (به میزان لازم)، فلفل سیاه (به میزان لازم) و زردچوبه (به میزان لازم) می‌باشد. با استفاده از این مواد و با رعایت ترتیب و دستور تهیه، می‌توانید یارما شورباسی خوشمزه و محبوب را به سادگی پخته و لذت ببرید. لازم به ذکر است این حجم از مواد اولیه برای تهیه یارما شورباسی ارومیه برای شش نفر می‌باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازار ارومیه به این بلاگ مراجعه کنید.

یارما شورباسی ارومیه

طرز تهيه يارما

آش خوشمزه و مخصوص یارما شورباسی را با انجام این مراحل آماده کنید. برای شروع، بلغور را پاک کرده و بشویید. سپس نخود را به مقدار مورد نیاز برای آش (۱ لیوان) در ظرفی قرار دهید و آن را چند ساعت (معمولاً حداقل ۴ تا ۶ ساعت) بخیسانید لازم به ذکر است که برای از بین رفتن کامل نفخ نخود بهتر است چندین بار آب نخود را عوض کنید. بعد از خیساندن نخود، آن را در ظرفی قرار داده و همراه با لوبیا و بلغور گندم و مقدار لازم آب بپزید.

بعد از انجام مراحل قبل، ظرف را برروی حرارت کم قرار داده و بین ۱ تا ۲ ساعت صبر می‌کنیم تا کاملاً پخته شود و لعاب بیندازد. در طول این زمان، بلغور باید به آرامی و با حرارت کم پخته شود.

پیاز را شسته و پوست آن را بگیرید و بعد از آن را  خرد کنید تا به اندازه‌ای که می‌خواهید خرد شود. می‌توانید پیاز را به صورت خرد شده یا رنده‌شده استفاده کنید، به انتخاب خودتان بستگی دارد.

یک تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید و پیاز خرد شده را در آن تفت دهید. با استفاده از روغن، پیاز را تفت داده تا رنگ طلایی بگیرد. این مرحله به پیاز طعم و طراوت بیشتری می‌بخشد و به عطر و طعم آش یارما شورباسی ارومیه اضافه می‌کند.

سپس گوجه سبز یا غوره را خرد کرده و به تابه پیاز اضافه کنید. دقت کنید که تمامی محتویات تابه باید به خوبی مخلوط شوند. در ادامه به مخلوط مواد ادویه‌های لازم یعنی کمی نمک، فلفل، زردچوبه و رب اضافه کنید. میزان مواد اضافه شده بستگی به سلیقه شما دارد. این افزودنی‌ها به طعم و رنگ غذا اضافه می‌کنند و آن را متنوع‌تر می‌کنند. سپس، محتویات داخل تابه را به درون قابلمه بریزید.

وقتی که محتویات داخل قابلمه به خوبی با هم مخلوط شدند و چند جوش دیکر خوردند زمان اضافه کردن سیب زمینی و بادمجان فرا می‌رسد، ابتدا بادمجان و سیب زمینی را پوست‌گرفته و به صورت نگینی ریز خرد کنید و سپس به محتویات داخل اضافه کنید.

مرحله بعدی وابسته به سلیقه شما دارد می‌توانید این مرحله را نادیده بگیرید، در این مرحله لوبیا سبز را به صورت خرد شده به یارما شورباسی ارومیه اضافه می‌کنیم و بعد از آن به مدت 45 دقیقه دیگر به غذا زمان می‌دهیم.

در مرحله آخر سبزی یارما شورباسی را به صورت خرد شده را به آن اضافه می‌کنیم که به غذا عطر و طعم خاص می‌بخشد. شما می‌توانید با اضافه کردن قلم به این آش طعم آن را بهبود ببخشید.

درباره سوجوق ارومیه بیشتر بخوانید

طرز تهیه یارما شورباسی ارومیه به روش اصلی

در روش تهیه سوپ بلغور به روش اصلی و سنتی به مواد اولیه زیر نیاز داریم.

مواد مورد نیاز

در این روش به یک عدد پیاز، چند عدد بامیه، لوبیا سبز پخته به صورت خرد شده، چهار قاشق غذاخوری لپه، دو عدد سیب زمینی سایز متوسط، یک عدد بادمجان، دوعدد فلفل سبز، یک لیوان بلغور گندم، سه عدد گوجه فرنگی و نصف لیوان مرزه و تره خورد شده برای پخت یارما شورباسی ارومیه احتیاج داریم.

دستور پخت یارما شورباسی غذای محلی ارومیه

در ابتدا اقدام به داغ کردن پیاز می‌کنیم و سپس گوجه‌ها را رنده کرده و به پیاز داغ اضافه می‌کنیم مدت زمانی صبر ‌می‌کنیم تا کمی آب گوجه‌ها کم شده و به حالت سس برسند، سپس رب و ادویه را اضافه می‌کنیم.

بعد از انجام مراحل بالا لپه و بلغور گندمی که از نیم ساعت پیش خیسانده شده اند

بعد از آن لپه و بلغور را که نیم ساعت قبل خیسانده بودیم، به آش اضافه می‌کنیم. اگر بامیه داشتیم، آن را نیز به آش اضافه می‌کنیم و سپس با دو سه لیوان آب جوش، آش را برای جوشیدن روی حرارت قرار می‌دهیم.

پس از نیم ساعت، لوبیا سبز و سیب زمینی و بادمجان را که خرد کرده بودیم، به آش اضافه می‌کنیم. سپس با شعله ملایم، آش را به مدت یک ساعت می‌پزیم تا مواد به‌طور کامل پخته شوند و طعم‌ها به هم تلفیق شوند.

نیم ساعت قبل از پایان پخت، به آش فلفل سبز تند اضافه می‌کنیم تا طعم تند و متفاوتی به غذا ببخشد.

این غذای خوشمزه، يارما شورباسه یا سوپ بلغور نامیده می‌شود و یک غذای محلی ارومیه است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی