کشاورزی و دامداری

یک دل سیر گلایه/ شیرینی تولید انگور کشاورزان آذربایجان غربی در کام دلالان

سود تاکداران ارومیه‌ای در جیب دلالان‌

به گزارش پایگاه خبری حرف رک، آذربایجان غربی پتانسیلی ویژه در حوزه کشاورزی دارد و محصولات کشاورزی این استان به دلیل شرایط جوی عموماً از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، محصولاتی که از نوع دیم و هم از نوع آبی یافت می‌شوند و این ویژگی آذربایجان غربی را منحصربه‌فرد کرده است.

متأسفانه عدم حمایت مسئولان استانی و کشوری باعث شده است که دیگر کشاورزان به دلیل نبود سود حاصل از برداشت محصول بی‌انگیزه شوند.

باتوجه‌به اینکه کشت و پرورش انگور در این استان از سابقه دیرینه‌ای برخوردار است و از گذشته‌های دور یکی از مهم‌ترین مناطق تولید انگور برای مصارف تازه‌خوری و تولید کشمش محسوب می‌شد، اما متاسفانه به دلیل کمبود صنایع تبدیلی، سرمازدگی، کم‌آبی و دست‌درازی دلالان به بازار موجب شده تا کشاورزان دیگر رغبتی برای پرورش این محصول نداشته باشند.

نبود زیرساخت‌های صنایع تبدیلی باعث شده تا دسترنج تاک‌داران به یغما برود

جمعی از تاک‌داران این استان خواستار اقدام مسئولان جهاد کشاورزی در تثبیت قیمت این محصول در بازار شده و اظهار کردند: وجود دلالان باعث شده تا کشاورزان محصولات خود را با قیمت بسیار کم به آن‌ها بفروشند؛ اما همان محصول در بازار به قیمت گزافی به فروش می‌رسد.

سجاد علیزاده از تاک‌داران ارومیه‌ای در گفتگو با خبرنگار مجله خبری ایتوک، گفت: برخی از باغات انگور در ارومیه به دلیل سنتی بودن و عدم زیرساخت‌های صنایع تبدیلی، باعث شده است تا دسترنج تاک‌داران به یغما رفته و چیزی جز هزینه‌کردن عاید این باغداران نشود.

وی نبود سموم استاندارد را یکی دیگر از چالش‌های اصلی تاک‌داران عنوان کرد و گفت: تاک‌داران نسبت به سموم تقلبی انتقاد دارند که این‌گونه موارد نیز باید در دستور کار مسئولان مرتبط قرار گیرد.

علیزاده با بیان اینکه، سرمازدگی دیگر مشکل تاک‌داران است که در چند سال اخیر با آن مواجه هستند، عنوان کرد: سرما در دو سال اخیر به جان باغ‌های انگور افتاده است و پس از خشکسالی‌های پی‌درپی، آفت باغ‌ها، کمبود یا گرانی سموم کشاورزی، سرمازدگی هم دفتر رنج باغداران را خاکستری کرده و امید آنان را ناامید کرده است.

علیزاده کم‌آبی را دیگر مشکل باغداران دانست و گفت: عدم ساماندهی چاه‌های غیرمجاز بلای جان باغداران شده و این موضوع باعث شده است که تکلیف برخی باغ‌داران روشن نباشد و در این بحران کم‌آبی به مشکلات آن‌ها افزوده شود.

وی ضمن اشاره به پدیده ریشه‌خواری جیرجیرک انگور، عنوان کرد: ریشه‌خواری باعث شده که اکثر تاک‌داران با چالش خشک‌شدن زمین‌های خود روبه‌رو شوند.

نرگس علی‌پور دیگر باغدار ارومیه‌ای در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ایتوک، گفت: خشک‌کردن انگور دیگر معضل تاک‌داران در این شهر است، هنوز هم برخی از کشاورزان از روش سنتی خشک‌کردن و تیزاب زدن انگور بر روی کاهگل و در فضای باز برای این محصول استفاده می‌کنند.

این باغدار ارومیه‌ای مشکل دیگر تاک‌داران را نبود صنایع تبدیلی دانست و عنوان کرد: تولیدنکردن گسترده فرآورده‌های مختلف انگور مانند شیره، باسلق، آبغوره و سرکه از دیگر مشکلات باغداران ارومیه‌ای است.

آذربایجان غربی رتبه چهارم کشوری در تولید انگور را به خود اختصاص داده است

خسرو شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه، ۲۲۷ هزار تُن انگور از سطح تاکستان‌ها برداشت می‌شود، اظهار کرد: سطح زیر کشت باغات انگور استان شامل سطح غیر بارور حدود ششصد و پنجاه هکتار اعم از آبی و دیم است.

وی عنوان کرد: سطح زیر کشت بارور هم حدود ۲۱ هزار و پانصد هکتار شامل ۱۶ هزار هکتار آبی و شش هزار و ۱۰۰ هکتار دیم است و شهرستان ارومیه رتبه اول را از نظر سطح زیر کشت این محصول دارد.

شهبازی ادامه داد: از مجموع بیش از ۲۲۷ هزار تُن انگور تولیدی در استان، ۱۹۲ هزار تُن به‌صورت آبی و بقیه به‌صورت دیم برداشت می‌شود.

وی تصریح کرد: انگور دومین محصول باغی استان بوده و بیش از ۳۰ هزار بهره‌بردار به طور مستقیم و ۳۰ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم در امر داشت و برداشت، بسته‌بندی و حمل‌ونقل انگور فعالیت کرده و از این راه امرارمعاش می‌کنند.

شهبازی گفت: سالانه بیش از ۴۱۰ تُن آب‌غوره توسط سه واحد آب‌غوره گیری به‌صورت صنعتی در سطح استان استحصال می‌شود، غوره در مصارف خانگی و تهیه سالادها و چاشنی غذاها بکار می‌رود و بخش عمده‌ای از آبغوره نیز در استان نیز به روش سنتی خانگی تهیه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه بخشی از انگور تولیدی استان سالانه به کشورهای همسایه صادر می‌شود، یادآور شد: از کل محصول تولیدی ۶۰ درصد به‌صورت تازه‌خوری در استان و سایر نقاط کشور مصرف شده، مقداری نیز صادر شده و بقیه در صنایع تبدیلی به‌صورت آب‌میوه، کشمش و شیره انگور فراوری می‌شود.

انتهای خبر /

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی