اقتصادی

بهرهمندی بیش از ۲هزار روستا و ۴۸ شهر آذربایجان‌غربی از آب سالم و پایدار

بیش از ۲هزار روستا و ۴۸ شهر آذربایجان‌غربی از آب سالم و پایدار بهره‌مند هستند.

۲هزار و ۱۰ روستا و ۴۸ شهر آذربایجان‌غربی از آب سالم و پایدار بهره‌مند هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی به مناسبت هفته « صرفه جویی و مدیریت صحیح مصرف آب» در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت و در رٱس آن شهید جمهور و تبریک اعیاد ولایت و امامت گفت: در حال حاضر ۴۸ شهر و ۲ هزار و ۱٠ روستا تحت پوشش خدمات شرکت آبفا می باشند.

اشرفی با تصریح اینکه تعداد روستاهای استان ۲ هزار و ۸٠٠ روستا می باشد؛ گفت: به لحاظ جمعیت صد در صد شهرها و ۸۷ درصد از جمعیت روستایی استان از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهرهمند هستند.

او افزود: مابقی روستاها به دلیل خودگردان بودن و یا زیر ۲٠ هزار خانوار بودن تحت پوشش تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب قرار نگرفتند.

مدیرعامل آبفای آذربایجان غربی با اظهار اینکه امسال در سه حوزه ارس، زاب و دریاچه ارومیه بارش‌های مطلوبی داشتیم؛ بیان کرد: از بابت تامین آب مشکلی در استان وجود ندارد ولی در زمینه توزیع و مصارف غیرمتعارف دغدغه و مشکلاتی وجود دارد. در شهرها انشعابات غیر مجاز در حاشیه ها با عناوین حاشیه نشینی و در روستاها با انشعابات غیر مجاز و یا به دلیل خارج از حریم روستا‌ها بودن و یا مصارف کشاورزی عواملی هستند که مانع از ارائه خدمات مطلوب به مصرف کنندگان می‌شود.

اشرفی با اشاره به وضعیت مطلوب سدهای بوکان، تکاب، مهاباد، سردشت، ارومیه، سلماس و ماکو نسبت به سال گذشته بعنوان منابع تامین کننده آب شهرها؛ اظهار امیدواری کرد با صرفه جویی ۱٠ درصدی توسط هر کدام از مصرف کنندگان هیچگونه تنشی از بابت توزیع آب شرب سالم در شهرها و روستاها نخواهیم داشت.

او در بخش دیگر سخنان خود به مشارکت مردم در احداث شبکه های آب اشاره کرد و گفت: توسعه مشارکت مردم در تامین و توزیع آب شرب سالم و بهداشتی جزء برنامه های سازمان آبفا می باشد تا مردم بعنوان تامین کننده بخشی از هزینه ها، در حفظ ونگهداری شبکه ها راغب تر شوند.

اشرفی با اشاره به اینکه احداث شبکه‌های آب و فاضلاب و توسعه این بخش مورد توجه مردم و سازمان آبفا است، گفت: در همین راستا مجمع خیران آب رسان با اخذ مجوز از استانداری تشکیل و ۲۳ خیر جذب آن شدند تا از این راه در کنار شرکت آبفا در توسعه شبکه های روستایی و تامین آب پایدار آنها فعالیت کنند.

او تصریح کرد: خیّران آبرسان این مجمع برای آب رسانی و پایداری آب شرب هشت شهرستان ۱۱۰ میلیارد ریال و تامین آب شرب ۱۶۶ روستا حدود ۱۱۱ میلیارد ریال هزینه کرده اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی همچنین بیان کرد: یکی از خیّران کشوری برای آبرسانی به روستا‌ها با این شرکت قرار داد ۲۸ میلیارد ریالی منعقد کرده است تا برای تامین آب پایدار ۶۷ روستا هزینه شود.

اشرفی با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته ۴۵ هزار نفر به تعداد مشترکان آب در آذربایجان غربی اضافه شده است، اظهار کرد: در هفت شهرستان با ۱٠۹ خانوار طرح های مختلف آب رسانی از قبیل احداث خطوط انتقال، شبکه های توزیع، اصلاح شبکه ها، احداث ایستگاه پمپاژ، احداث مخازن ذخیره آب اجرا شده است.

به گفته این مسئول، ۱٠۱ هزار واحد آحاد مشترکین، ۳۱۵ کیلومتر طول شبکه توزیع، ۲۵۳کیلومتر طول خطوط انتقال و ۵۶ میلیون متر مکعب حجم تولید آب در استان افزایش یافته است.
همچنین ۱۸هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب شهری و روستایی احداث و ۴۶ فقره چاه جدید در سطح استان حفاری و تجهیز و برای آب رسانی پایدار وارد مدار شد.

وی گفت: هدف گذاری امسال برجذب ۱۰ هزار مشترک است که بیش از ۳۰ هزار نفر از عواید این خدمات بهره مند می‌شوند.

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان غربی در رابطه با حوزه فاضلاب های شهری نیز اظهار کرد: در سه سال اخیر ۴۵ هزار نفر به تعداد مشترکان آب در آذربایجان غربی اضافه شده است و در حال حاضر ۶۸ درصد جمعیت شهری تحت پوشش شبکه فاضلاب و تصفیه خانه های فاضلاب هستند که این رقم از میانگین کشوری بیشتر می باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی