تاريخفرهنگی

انهدام ۵ باند حفاری غیرمجاز و دستگیری ۱۶ نفر در آذربایجان‌غربی

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی از شناسایی و انهدام پنج باند حفاری غیرمجاز در استان طی یک ماه گذشته خبر داد. این عملیات‌ها به‌منظور مقابله با تخلفات مرتبط با حفاری‌های غیرقانونی و حفاظت از آثار تاریخی و باستانی استان صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار مجله خبری ایتوک، سرهنگ رضا مظفری، فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی، اظهار داشت که در نتیجه این عملیات‌ها، ۱۶ نفر از اعضای این باندهای حفاری غیرمجاز دستگیر شدند. ادوات و ابزارهای حفاری آنها نیز توقیف و برای انجام مراحل قانونی و قضایی به پاسگاه‌ها و کلانتری‌های مربوطه تحویل داده شدند. این اقدامات در راستای مقابله با حفاری‌های غیرمجاز که تهدیدی جدی برای آثار تاریخی و باستانی استان به شمار می‌روند، انجام شده است.

وی تأکید کرد که یکی از راهبردهای اساسی یگان حفاظت، جلب مشارکت‌های اجتماعی و اقدامات پیشگیرانه است. به همین منظور، طی یک ماه گذشته ۱۷ صورت‌جلسه مشارکت با دهیاران، شوراهای اسلامی روستاهای همجوار آثار تاریخی و همچنین معدن‌داران و عشایر مناطق مختلف استان به امضا رسیده است. این توافقات با هدف حفاظت بهتر از آثار تاریخی و جلوگیری از تخلفات صورت گرفته و نقش مؤثری در افزایش آگاهی عمومی و همکاری با جوامع محلی در این حوزه داشته است.

سرهنگ مظفری همچنین به گسترش همکاری‌های مشترک با سایر نهادهای مرتبط اشاره کرد و افزود: در این مدت، دو تفاهم‌نامه همکاری با یگان حفاظت کردستان و یگان حفاظت محیط‌زیست به امضا رسیده است. این همکاری‌ها به منظور افزایش تعاملات بین نهادهای مختلف و تقویت نظارت و حفاظت از میراث‌فرهنگی و محیط‌زیست استان انجام شده است.

نوشته های مشابه

در بخش دیگری از سخنان خود، فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی آذربایجان‌غربی به موضوع ساخت‌وسازهای غیرمجاز پرداخت و اعلام کرد که طی این مدت، ۱۱ مورد ساخت‌وساز غیرمجاز توسط عوامل یگان شناسایی و متوقف شده و برای این موارد اخطار کتبی صادر گردیده است. این اقدامات نیز بخشی از تلاش‌های این یگان برای حفظ حریم آثار تاریخی و جلوگیری از هرگونه تجاوز به این مناطق است.

سرهنگ مظفری با تقدیر از همکاری‌های مردمی در گزارش‌دهی تخلفات مرتبط با میراث‌فرهنگی، افزایش تعداد این گزارش‌ها را نشانه‌ای از رشد آگاهی عمومی در این زمینه دانست. وی خاطرنشان کرد که شماره تلفن گویای ۰۹۶۶۲ به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی درباره تخلفات مربوط به میراث‌فرهنگی و آثار تاریخی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی