اخبار داغ روزمحیط زیست

وضعیت مطلوب سدهای آذربایجان‌غربی در آغاز پاییز 1403

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی از وضعیت بسیار مناسب سدهای استان در آغاز پاییز امسال خبر داد. طبق آخرین پایش‌ها، سدهای آذربایجان‌غربی ۷۵۳ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مجله خبری ایتوک، مجید رستگاری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی اظهار داشت: “در آغاز فصل پاییز امسال، سدهای استان با ۷۵۳ میلیون مترمکعب ذخیره آب، وضعیت مطلوبی را تجربه می‌کنند. این میزان ذخیره آب نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. در همین زمان در سال گذشته، حجم آب ذخیره‌شده در سدهای استان ۵۸۷ میلیون مترمکعب بود که امسال شاهد افزایش ۱۶۶ میلیون مترمکعبی هستیم.”

سدهای بزرگ جنوب استان: پیشتاز در ذخیره‌سازی آب

رستگاری با اشاره به سهم سدهای بزرگ استان در ذخیره‌سازی آب توضیح داد: “حدود ۷۶ درصد از کل حجم آب ذخیره‌شده در سدهای استان، معادل ۵۷۵ میلیون مترمکعب، به سه سد بزرگ و مهم واقع در جنوب استان تعلق دارد.” وی افزود: “سد شهید کاظمی بوکان با ۲۵۰ میلیون مترمکعب بیشترین سهم را از این ذخیره آبی به خود اختصاص داده است. پس از آن، سد سردشت با ۱۹۰ میلیون مترمکعب و سد کانی سیب پیرانشهر با ۱۳۵ میلیون مترمکعب، به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.”

نقش بارش‌ها در افزایش ذخایر آبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی** درباره تأثیر بارش‌های پاییزی و افزایش حجم آب سدها اظهار امیدواری کرد و گفت: “با شروع بارش‌های پاییزی، انتظار داریم حجم آب سدهای استان بیشتر شود و ذخایر آبی ما در فصل پاییز بهبود یابد.” وی افزود که بخشی از آب سدها طی ماه‌های گذشته برای احیای دریاچه ارومیه و بخشی دیگر برای تأمین آب شرب و کشاورزی اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد که تأمین آب شرب و کشاورزی از اولویت‌های شرکت آب منطقه‌ای است و با توجه به افزایش ذخایر آبی، وضعیت منابع آبی استان در مقایسه با سال گذشته بهبود یافته است. “برنامه‌های مدیریتی آب استان به‌گونه‌ای تنظیم شده‌اند که آب مورد نیاز برای کشاورزی و تأمین آب شرب با حفظ ذخایر دریاچه ارومیه به شکل پایدار تأمین شود.”

تأثیر افزایش ذخایر آبی بر محیط زیست و اقتصاد استان

رستگاری در ادامه افزود که این افزایش در ذخایر آبی می‌تواند اثرات مثبتی بر محیط زیست و وضعیت اقتصادی استان داشته باشد. “با ازدیادآب سدها نه تنها به افزایش منابع آبی استان کمک می‌کند، بلکه باعث احیای دریاچه ارومیه و همچنین بهبود کشاورزی منطقه نیز خواهد شد. این ذخایر آبی، پایه‌ای مهم برای توسعه پایدار کشاورزی، تأمین آب شرب و حفظ محیط زیست استان خواهند بود.”

با توجه به نیاز حیاتی استان به منابع آبی برای بخش‌های مختلف کشاورزی و محیط زیست، وضعیت مطلوب سدهای آذربایجان‌غربی در آغاز پاییز امسال نشان‌دهنده مدیریت مناسب منابع آب و تاثیر مثبت بارش‌های اخیر بر ذخایر آبی استان است. انتظار می‌رود با ادامه بارش‌ها و مدیریت بهینه منابع، وضعیت آب استان در طول فصل پاییز همچنان بهبود یابد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی