شهریمحیط زیست

لایروبی گسترده رودخانه‌های آذربایجان‌غربی برای مقابله با سیلاب‌ها

مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی اعلام کرد که در راستای کاهش خطرات ناشی از سیلاب، بیش از ۱۵ کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیل‌های استان طی سال جاری لایروبی شده است.
به گزارش خبرنگار مجله خبری ایتوک حسن آقاجانی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: این اقدامات به منظور پیشگیری از خسارت‌های سیلاب در شهرستان‌های مختلف استان انجام شده است.

وی با اشاره به رودخانه‌ها و مسیل‌هایی که تحت عملیات لایروبی قرار گرفته‌اند، گفت: “لایروبی رودخانه‌های شهرستان خوی شامل رودخانه قطور و مسیل‌های الند، گوهران و قودوغ بوغان، شهرستان ماکو شامل رودخانه آواجیق چای، پلدشت شامل رودخانه زنگمار و شهرستان چالدران شامل مسیل‌های دره درمانی، شادلو، نبی کندی و همچنین شوط شامل رودخانه زنگمار و مسیل سنیخ، از جمله اقداماتی است که برای جلوگیری از بروز سیلاب‌های احتمالی انجام شده است.”

آقاجانی همچنین اظهار داشت که این پروژه‌ها از محل اعتبارات ملی، استانی و جاری تامین اعتبار شده و علاوه بر لایروبی، آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌های این مناطق به میزان ۳.۱ هکتار نیز انجام شده است. همچنین مطالعات تعیین حریم و بستر رودخانه‌ها به طول ۴۵ کیلومتر از دیگر اقدامات انجام شده در شمال آذربایجان‌غربی است.

مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با تأکید بر اهمیت بازدیدهای میدانی و تهیه گزارشات کارشناسی از نقاط حادثه‌خیز گفت: “این اقدامات به همت همکاران مستقر در ادارات منابع آب شمال استان و مدیریت ما انجام شده و منجر به اولویت‌بندی و اقدامات پدافندی جهت جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از سیلاب‌های سال جاری شده است.”

آقاجانی تأکید کرد که مأموریت اصلی بخش حفاظت رودخانه‌ها و سواحل، تثبیت رودخانه‌ها و آزادسازی حریم آنها به منظور عبور ایمن سیلاب‌ها و جلوگیری از خسارت به مردم است. وی همچنین بر اهمیت فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی از طریق رسانه‌های عمومی و مجامع محلی تأکید کرد و افزود: “ایجاد باور و اعتقاد عمیق به اجرای صحیح قانون توزیع عادلانه آب در میان عموم مردم می‌تواند کمک بزرگی به دستیابی به این هدف مهم باشد.”

شمال آذربایجان‌غربی با تراکم بالای رودخانه‌ها، یکی از مناطق حساس به وقوع سیلاب در کشور محسوب می‌شود و این اقدامات می‌تواند نقش مهمی در کاهش خسارات ناشی از سیلاب‌ها در این منطقه داشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی