سیاسی

دیپلماسی ایرانی در ریاض به سبک ایران

به گزارش گروه سیاست خارجی ایتوک، نشست سران کشورهای عربی و اسلامی همانطور که انتظار می رفت با صدور بیانیه ای در محکومیت رژیم صهیونیستی از سوی این کشورها به پایان رسید.

وجه تمایز اجلاس ریاض اما به حضور ایران و ریاست جمهوری کشورمان برمی گردد. نکته ویژه نشست روز گذشته که تحلیلگران و رسانه های منطقه دست روی آن گذاشته اند، حضور مقتدرانه ایران و بیان صریح مواضع کشورمان و راهکارهای عملی تهران برای حل جنگ فاجعه بار غزه است.

ایران و دیپلماسی فلسطین

اگر دیروز هیئت ایرانی به ریاست آیت الله رئیسی در میان 57 کشور عربی و اسلامی موضوع اصلی این اجلاس از سوی رسانه ها و کارشناسان منطقه ای و فرامنطقه ای شد و در کانون توجه قرار گرفت، به این دلیل است که «دیپلماسی فلسطینی» به هیچ وجه نیست. کشور و کنشگری جز ایران وجود ندارد.

جمهوری اسلامی ایران در سه دهه گذشته در حمایت همه جانبه از فلسطین ایستاد، زیرا این جغرافیای فراموش شده بیش از پیش مسلح شد و از سوژه منفعل فاصله گرفت که فقط می تواند بمیرد اما حق دفاع از خود را ندارد، هزینه دفاع. آن نیز افزایش یافت. انجام داد

تهران در روزهایی که فلسطین اهمیت خود را برای دولت های عربی و سیاست بین الملل از دست داده بود، در کنار فلسطینی ها ایستاد تا این موضوع تاریخی و انسانی فراموش نشود. در سال هایی که آرمان فلسطین در حال فراموشی بود، جمهوری اسلامی ایران در یک سیاست شرافتمندانه از فراموشی این موضوع جلوگیری کرد.

اکنون که فلسطین بیش از 10 یا 20 سال پیش مطرح شده و زمان پیروزی فرا رسیده است، صحت سیاست خارجی و دیپلماسی ایران در معرض دید جهانیان قرار گرفته است. بر این اساس است که برخی از شخصیت ها و رهبران منطقه مانند رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، تلاش زیادی برای مصادره مسئله فلسطین دارند، اما موفق نمی شوند. شاید همه متوجه شده باشند که اگر غنیمتی باشد فقط به ایران می رسد.

هنر بازیگری ایران در منطقه

در مورد جنگ سوریه هم همین اتفاق افتاد. در روزهایی که دولت‌های عربی برای سرنگونی دولت بشار اسد به اجماع رسیدند و بر خلاف فلسطین، اقدامات عملی برای سرنگونی دولت سوریه انجام دادند، باز هم ایران بود در آن روزهای ملتهب که بسیاری از مردم در داخل کشورمان قادر به سرنگونی دولت سوریه نبودند. موقعیت را به درستی تحلیل کنید نداشت، از سوریه حمایت کرد و پس از چند سال دمشق برنده میدان نبرد با محور غربی-عربی و عبری معرفی شد.

تصویر غالب یک سال گذشته در منطقه غرب آسیا صف آرایی رهبران عرب برای دیدار با بشار اسد و عادی سازی و احیای روابط دولت های خود با سوریه بود و حضور رئیس جمهور سوریه در نشست دیروز ریاض همچنان یک موضوع است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی