اجتماعیچهره هاسیاسیفرهنگی

آشنایی با سید مهدی قریشی امام جمعه کنونی ارومیه و نماینده ولی فقیه آذربایجان غربی

حجت الاسلام سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه و دومین امام جمعه بعد از سال ۱۳۵۷در ارومیه است. سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه و امام حمعه کنونی شهر ارومیه است. وی فرزند سید علی اکبر قریشی نماینده مجلس خبرگان رهبری است.  سید مهدی قریشی دومین نماینده ولی فقیه و امام جمعه بعد از انقلاب ۵۷ در ارومیه است. در این مقاله از مجله خبری ایتوک به گزارشی از زندگانی او می‌پردازیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید مهدی قریشی متولد ۱۳۴۲ ش، پس از اخذ دیپلم در ارومیه؛ در سال ۱۳۶۱ ش، در حوزه علمیه تبریز، شروع به تحصیل کرده، در سال ۱۳۶۳ ش، وارد حوزه علمیه بناب شده و در سال ۱۳۶۷ش، برای ادامۀ تحصیل به حوزه علمیه قم مشرف می‌شود. وی در سال ۱۳۷۷ ش، پس از گذراندن حدود ۶ سال درس خارج و استفاده از محضر آیات عظام  شیخ حواد تبریزی،جوادی آملی،فاضل لنکرانی و مکارم شیرازی و شرکت در دروس تخصصی حوزه و کسب مدرک سطح چهار حوزه به ارومیه نزد پدر بزرگوارشان حضرت آیت‌الله سیدعلی اکبر قریشی بازگشته و در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ارومیه با عنوان قائم‌مقام دفتر نهاد مشغول به خدمت می‌شود.

در شهر ارومیه نیز همچون دیگر شهرهای کشور شخصیت‌های شناخته شده و سرشناس پدیدار گشته‌اند. با برخی از اشخاص معروف در ارومیه آشنا شوید.

در سال ۱۳۷۹ ش، به‌عنوان عضو هیئت علمی در گروه معارف دانشگاه نیز تدریس دروس معارف اسلامی را آغاز می‌کند، با اخذ مجوز در ایجاد رشته فقه و حقوق اسلامی در دانشگاه ارومیه، وی نیز به‌عنوان مدیرگروهِ گروه فقه و حقوق اسلامی با رتبه استادیاری در دانشکدۀ ادبیات به فعالیت تدریس و تحقیق  ادامه می‌دهد که حاصل آن انتشار دو کتاب ارزشمند «واژگان نهج‌البلاغه» و «صحابه و حدیث غدیر» است، ‌ ارائه مقالات علمی در همایش‌ها و جشنواره‌های مختلف، کسب رتبه ۱ مقالۀ برتر جشنواره صحیفه سجادیه از دیگر فعالیت‌های علمی وی است‌.

نوشته های مشابه

از مسئولین های سید مهدی قریشی می توان  به نمایندۀ ولی‌فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه  ارومیه،
رئیس شورای فرهنگی عمومی استان
رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان،رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان،رئیس مجمع عالی بسیج استان، رئیس شورای‌عالی توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی.
نمایندۀ ولی‌فقیه در امور اهل سنت استان اشاره کرد. سید مهدی قریشی در ۲۵ دی ماه سال ۹۲ با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه ارومیه منصوب وجایگزین شیخ غلامرضا حسنی مجاهد نستوه آذربایجان غربی شد.

از دیگر ائمه جمعه شهر ارومیه، حجت الاسلام غلامرضا حسنی است که از چهره‌های فرهنگی و مذهبی شهر ارومیه به شمار می‌آید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی