چهره ها

غلامرضا حسنی ؛ از چهره‌های شاخص فرهنگی و مذهبی ارومیه

شهر ارومیه یکی از شهرهای زیبا و تاریخی ایران است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این شهر با داشتن دریاچه زیبای ارومیه، باغ‌ها و مناظر طبیعی دیدنی، یکی از قطب‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود. حجت الاسلام غلامرضا حسنی امام جمعه ارومیه نیز از شخصیت‌های مذهبی و فرهنگی محبوب این شهر به شمار می‌رود. ایشان با سخنرانی‌ها و بیانات ارزشمندشان، نقش مهمی در هدایت مردم به سوی ارزش‌های اسلامی و انسانی داشته‌اند.

حضور پرشور مردم در نماز جمعه و مراسم مذهبی که با سخنرانی امام جمعه همراه است، نشان از مقبولیت ویژه ایشان در میان شهروندان دارد. به نظر می‌رسد شهر ارومیه با برخورداری از چنین امام جمعه‌ای، در مسیر درستی حرکت می‌کند. با این نوشتار از مجله خبری ایتوک همراه باشید تا با این شخصیت بیشتر آشنا شویم.

امام جمعه غلامرضا حسنی

زندگی‌نامه غلامرضا حسنی

اطلاعات درباره غلامرضا حسنی که در قالب زندگینامه امام جمعه ارومیه در دست است به شرح زیر می‌باشد؛

حجت الاسلام غلامرضا حسنی در سال 1338 در شهر ارومیه به دنیا آمدند. ایشان تحصیلات مقدماتی خود را در زادگاهشان ارومیه گذراندند و سپس جهت ادامه تحصیلات حوزوی عازم قم شدند.

حجت الاسلام حسنی مقدمات و سطوح را نزد اساتید برجسته‌ای همچون آیات عظام بروجردی، مرعشی نجفی و سید محمدرضا گلپایگانی فرا گرفتند. ایشان در درس خارج فقه و اصول نیز شاگرد آیات عظام وحید خراسانی، فاضل لنکرانی و جوادی آملی بودند.

پس از تحصیلات حوزوی، حجت الاسلام حسنی مسئولیت‌هایی چون امامت جماعت، تدریس در حوزه علمیه ارومیه و نیز نمایندگی آیت الله جوادی آملی در استان آذربایجان غربی را برعهده گرفتند.

وی سال‌ها به تدریس سطوح عالی حوزوی در شهرهای قم و ارومیه پرداخت. حجت الاسلام حسنی همچنین به مدت چندین سال عهده‌دار مسئولیت دفتر آیت الله جوادی آملی در ارومیه بودند.

ایشان از سال 1384 به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر ارومیه منصوب شدند و تاکنون با حضور فعال و سخنرانی‌های پرمغز خود در نماز جمعه، نقش بسزایی در هدایت مردم این شهر داشته‌اند.

حجت الاسلام حسنی ارومیه علاوه بر تدریس و مسئولیت‌های حوزوی، به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیز می‌پردازند. از جمله اقدامات ایشان می‌توان به تأسیس کتابخانه عمومی در ارومیه، راه‌اندازی ستاد امر به معروف و نهی از منکر و همچنین تشکیل جلسات مشاوره خانواده اشاره کرد.

ارومیه مهد بسیاری از چهره‌های سرشناس بوده است، با اشخاص معروف در ارومیه بیشتر آشنا شوید.

فعالیت‌های حجت الاسلام حسنی ارومیه

در خصوص فعالیت‌های حجت الاسلام غلامرضا حسنی قبل و بعد از انقلاب اسلامی می‌توان چنین بیان کرد؛

قبل از انقلاب؛

حجت الاسلام حسنی ارومیه پیش از انقلاب، سردفتری ازدواج و کشاورزی داشتند. ایشان از مخالفان سرسخت حکومت پهلوی به شمار می‌رفتند و به گفته خودشان، از 18 سالگی به بعد همواره اسلحه گرم به همراه داشته و به مبارزه مسلحانه علیه رژیم شاه پرداخته‌اند.

حجت الاسلام غلامرضا حسنی در ماه‌های پایانی حکومت پهلوی، یکی از عوامل موثر در بسیج و تحریک مردم برای قیام علیه حکومت به شمار می‌رفت. به گفته جمشید حق‌گو، اولین استاندار آذربایجانغربی پس از انقلاب، حجت الاسلام حسنی در یک مورد هنگام سخنرانی، به طور غافلگیرکننده یک کلاشنیکف را از زیر عبا نشان مردم داده و فریاد زده بود؛ “مردم! این یک تفنگ است، نوک مگسک آن قلب شاه است!”

برای شناخت کردهای ارومیه و اخبار افزایش آن ها در شهر به بلاگ مورد نظر مراجعه نمایید.

این اقدام حجت الاسلام حسنی موجب شعله‌ور شدن خشم و انگیزه مردم برای مقابله مسلحانه با رژیم شده بود. به طوری که پس از آن واقعه، مردم ارومیه به سرعت مسلح شده و به مبارزه با حکومت پهلوی پرداختند.

در مجموع، فعالیت‌های ضدحکومتی و تلاش‌های حجت الاسلام حسنی در دوران پیش از انقلاب، نقش بسزایی در بسیج و آماده‌سازی مردم برای سرنگونی رژیم طاغوت پهلوی داشت.

پس از انقلاب

حجت الاسلام حسنی ارومیه پس از پیروزی انقلاب، ریاست کمیته‌های انقلاب در آذربایجان غربی را برعهده گرفت. وی در عملیات‌های مقابله با گروه‌های مسلح کُرد، با لباس نظامی و به‌صورت مسلحانه حضور داشت. ایشان از معدود افرادی بود که مسلح به دیدار امام خمینی(ره) می‌رفت.

حجت الاسلام حسنی در اوایل انقلاب، محل اقامت پسرش رشید حسنی که عضو سازمان چریک‌های فدایی خلق بود را به کمیته انقلاب اطلاع داد که منجر به دستگیری و اعدام وی شد.

همچنین برخی ایشان را در کشتار قارنا در سال ۱۳۵۸ مقصر می‌دانند که البته خودش انکار می‌کند.

حجت الاسلام حسنی در دوره اول مجلس شورای اسلامی با ۷۷.۹٪ آرا به نمایندگی انتخاب شد. در سال ۱۳۹۰ نیز نشان درجه یک شجاعت دریافت کرد.

وی از منتقدان دولت خاتمی و حامیان احمدی‌نژاد بود. در سال ۱۳۹۲ بازنشسته شد اما همچنان به فعالیت‌های کشاورزی می‌پرداخت.

درباره نقش و تاثیر نماینده ارومیه در مجلس مطالعه کنید.

حجت الاسلام حسنی

درگذشت

در خصوص فوت حجت الاسلام غلامرضا حسنی، امام جمعه ارومیه، این چنین باید گفت؛

حجت الاسلام غلامرضا حسنی، پس از سال‌ها خدمت صادقانه به مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران، سرانجام در تاریخ 31 اردیبهشت ماه 1397 در سن 99 سالگی دار فانی را وداع گفت.

علت فوت ایشان، بیماری عفونت کلیه اعلام شد که متاسفانه منجر به درگذشت وی در بیمارستان شهید مطهری ارومیه گردید. خبر درگذشت حجت الاسلام حسنی ارومیه باعث تاثر عمیق مردم ارومیه و همه کسانی شد که ایشان را می‌شناختند.

حجت الاسلام حسنی بیش از چهار دهه امامت جمعه، امام جماعت و نمایندگی ولی فقیه در استان آذربایجان غربی را برعهده داشت و با سخنرانی‌ها و بیانات پرمغز خود، نقش مهمی در هدایت مردم به سوی ارزش‌های دینی و انقلابی ایفا کرده بود.

مراسم تشییع پیکر حجت الاسلام حسنی با حضور انبوه مردم و مسئولین کشوری و لشکری در روز 1 خرداد برگزار شد و پیکر ایشان در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در شهر ری به خاک سپرده شد.

درباره دکتر محسن امامی یکی از نماینده‌های ارومیه در مجلس نیز بخوانید.

ایتوک

مجله اینترنتی ایتوک یکی از بهترین مجلات آنلاین برای علاقه مندان به دنیای اخبار است.

این مجله با انتشار مقالات تحلیلی، آموزشی و خبری در حوزه‌های مختلف، مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده است.

پایان

در پایان و با توجه به مطالب ارائه شده درباره زندگی و فعالیت‌های حجت الاسلام غلامرضا حسنی، می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد؛

حجت الاسلام حسنی یکی از چهره‌های برجسته انقلابی و مذهبی در استان آذربایجان غربی به‌شمار می‌رود که نقش موثری در پیروزی انقلاب اسلامی و شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی داشت.

وی از دوران جوانی به مبارزه علیه رژیم پهلوی پرداخت و در زمره یاران نزدیک امام خمینی(ره) بود. پس از پیروزی انقلاب نیز مسئولیت‌های مهمی چون ریاست کمیته انقلاب، نمایندگی مجلس و امامت جمعه ارومیه را برعهده گرفت.

سخنرانی‌ها و بیانات ارزشمند حجت الاسلام حسنی، نقش بسزایی در هدایت مردم به سوی ارزش‌های دینی و انقلابی داشته است. ایشان الگویی از یک روحانی مبارز، پایدار، صادق و خدمتگزار مردم به‌شمار می‌رود. روحش شاد و یادش گرامی.

سوالات پرتکرار

1. حجت الاسلام حسنی از چه سنی به فعالیت های سیاسی و مبارزه با رژیم پهلوی پرداختند؟

از سن 18 سالگی

2. نقش حجت الاسلام حسنی ارومیه در دوران انقلاب اسلامی چه بود و چه مسئولیت هایی را برعهده داشتند؟

    • حجت الاسلام حسنی یکی از یاران نزدیک امام خمینی(ره) بود و پیام‌های ایشان را در ارومیه تبلیغ می‌کرد.
    • وی یکی از عوامل موثر در بسیج و تحریک مردم برای قیام علیه حکومت پهلوی در ماه‌های پایانی بود.
    • پس از پیروزی انقلاب، ریاست کمیته‌های انقلاب در آذربایجان غربی را برعهده گرفت.
    • در عملیات‌های مقابله با گروه‌های مسلح کُرد به صورت مسلحانه شرکت داشت.
    • در دوره اول مجلس شورای اسلامی به نمایندگی انتخاب شد.
    • از سال 1384 تا 1392، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی بود.

3. قبر حسنی امام جمعه ارومیه کجاست؟

پیکر حجت الاسلام حسنی ارومیه در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در شهر ری به خاک سپرده شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی