انتخاباتدولتمجلس

ائتلاف اعتدال و اصلاحات در انتخابات مجلس

هدف مشترک

به گزارش خبرگزاری ایتوک، کمتر از 6 ماه تا انتخابات مجلس دوازدهم باقی مانده و همچنان طیف های سیاسی اوضاع را سبک و سنگین می کنند. اگرچه روند ثبت نام در انتخابات مجلس برای بسیاری غافلگیرکننده بود، اما گروه های سیاسی ترجیح می دهند در سکوت خبری، رقبا را ارزیابی کرده و با شرکای احتمالی خود مشورت کنند.

نگاه اعتدالیون به انتخابات مجلس

حزب اعتدال و توسعه یکی از این احزاب سیاسی است که سر و صدای زیادی به پا نمی کند، اما از بدو تشکیل تاکنون فعالیت مستمری داشته است. سیاست سیاسی اعتدال و توسعه را از نام آن می توان دریافت. تکنوکرات ها و عمل گرایان در سیاست ایران، زمانی پدر معنوی سازمانشان هاشمی رفسنجانی و این روزها حسن روحانی بود.

حجاریان: من مدافع حضور مشروط در انتخابات هستم / از صندوق غیر اجماعی و آزاد دفاع می کنم / دوگانگی «صندوق یا خیابان» مغالطه آمیز است.

دیدارهای مهم کارگزاران با روحانی، خاتمی، ناطق نوری، لاریجانی، سید حسن خمینی و بهزاد نبوی/ گذار از انفعال کلید خورد.

نشانه ها و نشانه های اعتدال و توسعه حاکی از آن است که این طیف سیاسی مبتنی بر حضور در انتخابات مجلس دوازدهم و ایفای نقش است، نقشی که حضور اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل را می طلبد.

سه ائتلاف اعتدالیون و اصلاح طلبان

آنها تجربه سه ائتلاف را دارند. سه ائتلافی که با اصلاح طلبان داشتند به پیروزی منجر شد. انتخابات ریاست جمهوری 92 و 96 و انتخابات مجلس 94. در دو انتخابات ریاست جمهوری، اصلاح طلبان از حسن روحانی، رهبر معنوی اعتدال و توسعه حمایت کردند و محمد خاتمی نیز به عنوان رهبر اصلاحات، در هر دو انتخابات از وی حمایت کرد که با پیروزی روحانی نیز همراه بود.

 

در جریان انتخابات مجلس دهم باز هم طیف اعتدالی سعی کردند با اصلاح طلبان رایزنی کنند تا با کمترین لیست های انتخاباتی، حداکثر کرسی ها را به صورت یکپارچه به دست آورند. رایزنی ها جواب داد و تعداد قابل توجهی از ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالیون از جمله روحانی و علی لاریجانی توانستند وارد مجلس شوند.

آیا تاکتیک ائتلاف جواب می دهد؟

حالا برای مجلس دوازدهم احتمالا باز هم چنین راهکاری مدنظر برخی اصلاح طلبان و اعتدالیون است و برخی اظهارنظرهای طیف های اعتدالی اصولگرا و اصلاح طلب و اعتدال و توسعه حکایت از تمایل به تشکیل ائتلاف انتخاباتی دیگر دارد

محمود واعظی از چهره های ارشد اعتدال و توسعه و رئیس دفتر حسن روحانی در دولت دوازدهم اخیراً در گفت و گو با «ایلنا» ضمن تاکید بر عدم انسجام در جریان اصلاحات، به روایت و تأکید قدیمی نیز پرداخت. ارتباط با طیف معتدل جریان اصلاحات. آهسته “ما بیشتر با جناح اعتدال اصلاح طلب همراه بودیم و هستیم.” اصلاح طلبان اعتدالی از جمله معاون اول وزرا و معاونان رئیس جمهور و استانداران در دولت ما حضور فعال داشتند.”

واعظی البته اصولگرایان معتدل را فراموش نکرده و پیام معناداری نیز به آنها ارسال کرده و گفته است: ما به عنوان حزب اعتدال و توسعه همواره با اصولگرایان معتدل از جمله آقایان لاریجانی و آقایان ارتباط خوبی داشته ایم. همچنین با اصلاح طلبان از جمله حزب کارگران، حزب اسلامی کار، خانه کارگر و تعدادی دیگر از احزاب ارتباط خوبی داشتیم.»

احزابی که واعظی آنها را اصلاح طلب خواند در چند ماه اخیر حاضر به حضور در انتخابات شده اند. این احزاب اصلاح طلب که باید آنها را «اعتدالگرایان» و «اصلاح طلبان» نامید، کم و بیش علاقه خود را به ائتلاف با طیف های معتدل اصولگرا و «اعتدالگرایان» ابراز کرده اند.

کارگزاران به ائتلاف فکر می کنند؟

همین هفته گذشته بود که محمد گوچانی نه به عنوان خبرنگار، بلکه به عنوان رئیس کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی گزارشی از دیدار اعضای این کمیته با حسن روحانی ارائه کرد. پس از تشریح این جلسه که توسط کمیته سیاسی حزب کارگزاران نوشته شده است، در آینده به غیر از رهبران اصلاحات، در نظر دارد جلسات همفکری و رایزنی با رهبران حداقل پنج حزب دیگر برگزار کند. وحدت ملت 2. اعتماد ملی 3. توسعه ملی 4. حزب کارگر و همچنین 5. حزب اعتدال و توسعه. اگرچه گفته می‌شود این جلسات باعث ارتقای گفت‌وگو و اجماع می‌شود، اما مهم‌ترین جنبه این جلسات مربوط به انتخابات است. رایزنی با چند حزب اعم از اعتدال و توسعه نشان می دهد که طیف هایی از اصلاح طلبان یعنی اصلاح طلبان و اعتدالیون تلاش می کنند به یکدیگر نزدیک شوند و ائتلاف قوی تری نسبت به سال 94 به دست آورند.

هدف مشترک ائتلاف چیست؟

«کمال الدین پیرموذن» چهره اصلاح طلب و کاندیدای این دوره از انتخابات مجلس به تحلیل ائتلاف های احتمالی برای انتخابات اسفند ماه پرداخت و به آرمان مزور گفت; بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، ائتلافی با حضور «اعتدال گرایان»، «اصلاح طلبان» و «اصولگرایان معتدل» تشکیل می شود و با هماهنگی با حضور چهره های شناخته شده وارد میدان خواهیم شد.

وی تاکید می کند: در شهرستان ها و حوزه هایی که یک یا دو سهمیه دارند، از چهره ها و فعالان سیاسی که با رهبری نمایندگان مجلس تشکیل شده اند، نتیجه لازم را خواهیم گرفت. در این مورد باید اضافه کنم که همانطور که قبلا اشاره شد ائتلافی که با حضور اصلاح طلبان تشکیل می شود به دنبال کسب 170 کرسی در شورای اسلامی است که بر اساس تحلیل های جدید به این هدف نزدیک شده ایم. در این تشکل های استانی همانطور که از نام ائتلاف مشخص است اقوام نقش بسزایی دارند. زیرا اکنون یک هدف مشترک برای «ائتلاف پیروز» وجود دارد و آن حذف تندروها از بهارستان است.

50 درصد شورای نگهبان هنوز مانده است!

البته تمایل و علاقه به حضور و نقش آفرینی در انتخابات 50 درصد راه است و 50 درصد دیگر در اختیار اعضای شورای نگهبان است که نامزدهای این جریانات را واجد شرایط می دانند. یا اینکه آنها را کاندیدای مجلس ندانیم. چرا که حداقل تجربه دو انتخابات اخیر در کشور نشان می دهد که شورای نگهبان حتی علی لاریجانی را واجد شرایط نمی داند و صلاح نمی داند که نامزد ریاست جمهوری شود.

شورای نگهبان در انتخابات مجلس یازدهم بسیاری از اصلاح طلبان و اعتدال گرایان و حتی نمایندگان حاضر در مجلس را رد صلاحیت کرد.

واعظی نیز در همین موضوع سخن گفته است; وی گفت: “ما نمی دانیم الان می خواهیم ائتلاف داشته باشیم یا نه. چون نمی دانیم الان چه اتفاقی می افتد؟ یعنی اگر شرایط مهیا باشد، نامزدهای ما تایید می شوند و امید مردم هم می شود. قیام کند و گشایشی در زندگی مردم ایجاد شود و مردم بخواهند فعالانه شرکت کنند و شرکت کنند؛ وظیفه ما حضور در انتخابات است.وی تاکید کرد: باید به صندوق های رای توجه شود و نمی توان با آن دعوا کرد. صندوق رای با این حساب.» «عملکرد شورای نگهبان و وزارت کشور در مشارکت مردم مؤثر است».

رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی در دولت دوازدهم افزود: «در انتخابات سال 98 در حزب اعتدال و توسعه برخی از کاندیداها رد شدند، باعث شد نتوانیم لیست کامل بدهیم، وقتی نمی توانید لیست بدهید چه باید کرد؟ ما از صندوق رای عصبانی نیستیم، وقتی به مردم می گوییم شرکت کنید و می بینند لیست نداریم، فهیم هستند، باهوش هستند، مسائل سیاسی را دنبال می کنند، از ما می پرسند، شما بگویید شرکت کنید، پس کجاست. لیست شما آیا ممکن است یک حزب لیست نداشته باشد؟

 

بر اساس نظر رهبری که در ابتدای سال ذکر شد، مسئولان و دست اندرکاران انتخابات باید چهار شاخص امنیت، مشارکت، سلامت و رقابت را در تصمیم گیری های خود در نظر بگیرند. بنابراین هر جریان سیاسی علاقه مند به ایفای نقش فعال در انتخابات هستند، تنها 50 درصد ماجرا و 50 درصد دیگر تابع تصمیمات شورا است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی