فرهنگی

پروانه معصومی، پیشکسوت عرصه بازیگری درگذشت

پروانه معصومی بازیگر سینما و تلویزیون امروز دوشنبه پانزدهم آذرماه در یکی از بیمارستان های رشت استان گیلان درگذشت. نعیمه نظام‌دوست یکی از همکاران این بازیگر، خبر درگذشت پروانه معصومی را تایید نمود. به گفته وی، پروانه معصومی چند روزی به دلیل پارگی روده در بیمارستان بستری بود و امروز به دلیل عفونت ریه به آی سی یو منتقل شد و ساعتی پیش چشم از هان فرو بست.

سکینه کوبودرآهنگی با نام هنری پروانه معصومی در 20 اسفند 1323 متولد شد. او تحصیلات خود را در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه ملی ایران به پایان رساند. او برای نخستین بار در سال 1350 در فیلم بتا ایفای نقش کرد و یک سال بعد نقش اول زن را در فیلم رگبار بهرام بیضایی ایفای نقش کرد.

معصومی برای بازی در فیلم گل های داوودی (1363) برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فیلم فجر و لوح طلایی بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم‌های «جهیزیه‌ای برای رباب» و «شکوه زندگی» (هر دو در سال 1366) شد.  تنها حضور این بازیگر در تئاتر، ایفای نقش در نمایش «جنایت و مکافات» به کارگردانی علی رفیعی است.

معصومی اولین بار در سال 1363 در سریال «کوچک جنگلی» به کارگردانی بهروز افخمی در تلویزیون دیده شد و بعداً در سریال هایی چون «امام علی (ع)»، «مسافر ری»، «پلیس جوان»، «یوسف» پیامبر (ص)». و «مثل هیچکس» به ایفای نقش پرداخت.  پروانه معصومی آخرین بار در سریال «در کنار پروانه‌ها» به کارگردانی داریوش یاری که سال ۱۴۰۰ از شبکه دو پخش می‌شد، درخشید.

پیکر پروانه معصومی روز چهارشنبه ۸ آذرماه پس از انتقال به تهران در امامزاده ابوطالب فرحزاد به خاک سپرده می‌شود. سیدمهدی حقی از نزدیکان پروانه معصومی تاکید کرد: وصیت خانم معصومی این بوده که در امامزاده ابوطالب فرحزاد و در آرامگاه خانوادگی به خاک سپرده شود.

وی در عین حال یادآور شد: تلاش‌های زیادی از سوی خانه هنرمندان انجام شد تا وی در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شود اما خانواده خانم معصومی اصرار داشتند که وی طبق خواسته‌ی خودش در امامزاده ابوطالب به خاک سپرده شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی