آسیب های اجتماعی

اسیب‌های اجتماعی چیست؟

آسیب‌های اجتماعی به معنای انحراف از هنجارهای اجتماعی و قوانین جامعه است. این آسیب‌ها می‌تواند شامل جرایم، اعتیاد، فقر، بیکاری، طلاق و موارد مشابه باشد.

علل و عوامل مختلفی مانند فقر، نابرابری اجتماعی، محیط نامناسب خانوادگی، ضعف کنترل اجتماعی، بی سوادی و بیکاری می‌تواند در بروز آسیب‌های اجتماعی نقش داشته باشد. آسیب‌های اجتماعی هزینه‌های زیادی برای جامعه دارد و باعث افزایش ناهنجاری‌ها و کاهش سلامت روانی افراد می‌شود.

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیازمند برنامه ریزی دقیق در سطح کلان اجتماعی و نیز آموزش و آگاهی بخشی در سطح خرد خانواده‌هاست. مشارکت همه ارگانهای مرتبط از جمله آموزش و پرورش، رسانه‌ها، نهادهای مذهبی و غیره در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ضروری است.

انواع آسیبهای اجتماعی

پیش از آن که به شرح اخبار آسیب های اجتماعی در کشور بپردازیم لازم است ابتدا بخش‌های مختلف آن را بیشتر بشناسیم. آسیب‌های اجتماعی را می‌توان به چند دسته اصلی تقسیم کرد؛

  1. آسیب‌های اخلاقی مانند فحشا، روسپی‌گری، قمار و اعتیاد
  2. آسیب‌های جنسی مانند تجاوز جنسی، آزار جنسی کودکان و همسرآزاری
  3. آسیب‌های خانوادگی مانند طلاق، خشونت خانگی، کودک‌آزاری و بی‌سرپرستی
  4. آسیب‌های اقتصادی مانند فقر، بیکاری، مسکنت و کودکان کار
  5. آسیب‌های فرهنگی مانند بزهکاری، تکدی‌گری و انحرافات اعتقادی
  6. آسیب‌های سیاسی مانند تروریسم، اختلافات قومی و ناآرامی‌های اجتماعی
  7. آسیب‌های روانی مانند افسردگی، اضطراب، خودکشی و انواع اختلالات رفتاری

دسته‌بندی دقیق‌تری هم وجود دارد اما این‌ها از مهم‌ترین دسته‌های کلی آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌روند. در ادامه مبحث مهمترین اخبار آسیب های اجتماعی به توضیح بیشتر موارد بالا خواهیم پرداخت.

جدیدترین خبرهای شهرهای کشورمان را اینجا بخوانید: اخبار شهرهای ایران

آسیب‌های اخلاقی

آسیب‌های اخلاقی رفتارهایی هستند که مغایر با ارزش‌ها و هنجارهای اخلاقی جامعه بوده و موجب آسیب اجتماعی می‌شوند، از جمله؛

فحشا و روسپی‌گری؛ ارائه خدمات جنسی به صورت تجاری و در ازای دریافت پول که موجب شیوع بیماری‌های مقاربتی و ناهنجاری‌های اخلاقی می‌شود.

قمار؛ شرط‌بندی و بازی‌هایی که بر مبنای شانس و تصادف شکل می‌گیرند. اعتیاد به قمار می‌تواند منجر به ورشکستگی مالی و فروپاشی خانواده شود.

اعتیاد؛ مصرف مکرر مواد مخدر یا روان‌گردان که منجر به وابستگی فیزیکی و روانی می‌شود. اعتیاد عواقب جبران‌ناپذیر جسمی، روانی، اقتصادی و اجتماعی در پی دارد. از جمله مهمترین خبر آسیب های اجتماعی ایران در این روزها بالا رفتن آمار معتادان سطح شهرهاست.

پیشگیری از این آسیب‌ها نیازمند آموزش، ارتقای سطح اخلاقی جامعه و ممنوعیت قانونی است. درمان و کاهش آسیب برای معتادان و حمایت از قربانیان نیز ضروری است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی