سفر و گردشگری

آشنایی با تخت سلیمان تکاب

معبد باستانی تخت سلیمان؛ جایی که تاریخ و معنویت در آن تلفیق شده است.

در شهر تاریخی تکاب در غرب ایران، مجموعه‌ای باستانی به نام تخت سلیمان قرار دارد که بیش از 3000 سال قدمت دارد و سال‌ها مهم‌ترین مرکز تمدن و گردشگری ارومیه در منطقه شهرستان تكاب بوده است.

در این مجموعه منحصربه‌فرد که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده، می‌توان شاهد آثاری همچون آتشکده آذرگشسب، ایوان خسرو، معبد آناهیتا، آتشگاه‌های کوچک و بسیاری آثار دیگر همچون درياچه گنج بود که تاریخ و فرهنگ غنی این منطقه را به نمایش می‌گذارند.

تخت سلیمان شاید بزرگترین و مهم‌ترین معبد و نیایشگاهی بوده که پیش از ظهور اسلام، در اقصی نقاط ایران احداث شده‌ است. اسرار عجیب تخت سلیمان چیست؟ با ایتوک همراه شوید.

بوم گردی تخت سلیمان

تخت سلیمان؛ زادگاه پیامبر مقدس ایرانیان در دامنه کوهستان

در لابه‌لای طبیعت بکر و دست‌نخورده رشته کوه سهند، دره‌ای سرسبز و زیبا قرار گرفته که میزبان بنایی تاریخی و مذهبی است؛ تخت سلیمان که در گذشته‌های دور با نام «شهر گنجک» شناخته می‌شده است.

بر اساس برخی منابع تاریخی، این مکان مقدس همان جایی است که حضرت زرتشت، پیامبر ایرانیان، چشم به جهان گشوده و پا به عرصه وجود نهاده است. تخت سلیمان امروزه یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شهرستان تكاب محسوب می‌شود که هر ساله پذیرای جمع کثیری از زائران و گردشگران داخلی و خارجی است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد پارک های ارومیه به این بلاگ مراجعه کنید.

معرفی تخت سلیمان تکاب

آتش مقدسی که هفت قرن فروزان بود…

در دامنه کوهستان سرسبز سهند، شهری باستانی وجود دارد به نام تخت سلیمان، محلی که زمانی پایتخت معنوی ایرانیان به شمار می‌رفت و آتش مقدسش نمادی از استواری آیین زرتشت به مدت هفت قرن بود.

این شهر مقدس که سابقه‌ای 3000 ساله دارد، شاهد حکمرانی و اوج قدرت بزرگترین امپراتوری‌های ایران باستان همچون مادها، هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان بوده و در دوران حکومت آنها، کانون مهمی برای آموزش دین زرتشت و تربیت موبدان به شمار می‌آمده است.

امروزه تخت سلیمان با ثبت جهانی یونسکو، یکی از مقاصد اصلی گردشگری و زیارتی در منطقه آذربایجان غربی محسوب می‌شود. اسرار درياچه تخت چیست؟ با ایتوک همراه باشید تا بدانید.

همواره می‌توانید مقاله روستای گلپاشین ارومیه را بخوانید.

بوم گردی تخت سلیمان

تخت سلیمان تکاب کجاست؟

سفر به بارگاه معنویت ایرانیان؛ تخت سلیمان

تخت سلیمان مجموعه‌ای تاریخی و مذهبی در روستای نصرت‌آباد، ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهر تکاب در استان آذربایجان غربی است، که می‌توان برای رسیدن به آن از تهران، مسیرهای گوناگونی را پیمود.

به‌طور مثال در یک سفر زمینی ابتدا باید به سمت قزوین حرکت کرد و پس از آن، از راه زنجان و بیجار به تکاب و در نهایت تخت سلیمان رسید. مسیرهای ترکیبی از اسلامشهر، ساوه، کبودر آهنگ، میاندوآب، شاهین‌دژ و دندی هم به این مکان منتهی می‌شوند.

هزینه بازدید از این مجموعه تاریخی برای هر نفر ایرانی مبلغ بسیار ناچیزی است و در محل می‌توان بلیط تهیه کرد.

امروزه اقامتگاه بومگردی تخت سلیمان در این منطقه بنا شده است که بنا به شرایط مختلف مکان‌های با کیفیت بالا برای استقرار مسافران و گردشگران اجاره می‌دهد.

تاریخچه تخت سلیمان چیست؟

تخت سلیمان؛ سه هزار ساله و شاهد عظمت پنج امپراتوری باستانی.

تخت سلیمان مجموعه‌ای تاریخی در آذربایجان غربی است که سابقه آن به سه هزار سال پیش و دوران پادشاهی مادها بازمی‌گردد. این مکان، شاهد عظمت و شکوه پنج امپراتوری پرقدرت در تاریخ ایران باستان بوده است.

بیشتر بناهای موجود در این محوطه تاریخی، متعلق به دوره‌های اشکانیان، ساسانیان و ایلخانان و به ویژه عصر طلایی حکومت ساسانیان هستند که آتشکده‌ها و تالارهای مجلل آن زمان، نمونه بارز آن محسوب می‌شوند.

کلنگ اولین ساختمان تخت سلیمان در سال 224 میلادی به فرمان بهرام یکم، از شاهنشاهان ساسانی زده شد و پس از او، سایر پادشاهان این سلسله، در گسترش و عظمت این مجموعه نقش داشتند.

اما پس از 6 قرن طراوت و شکوفایی، در سال 624 میلادی، ارتش امپراتوری روم به ایران هجوم آورد و تخت سلیمان را ویران کرد. پس از آن نیز با فروپاشی حکومت ساسانیان و ورود اسلام به ایران، این مجموعه دیگر هرگز به شکوه و عظمت سابق بازنگشت. تخت سلیمان؛ شکوهی که با هجوم امپراتوری روم از بین رفت!

همواره می‌توانید مقاله روستای بالو ارومیه را بخوانید.

تاریخچه تخت سلیمان

ایتوک

مجله خبری اینترنتی ایتوک، منبع معتبر اخبار و اطلاعات روز دنیای فناوری و دیجیتال است.

این مجله ماهانه، حاوی آخرین تحلیل‌ها، گزارش‌ها و روندهای فناوری در زمینه‌هایی همچون گوشی‌های همراه، کامپیوتر و لپ‌تاپ، دوربین‌های دیجیتال، ابزارهای پوشیدنی، خانه هوشمند و دیگر گجت‌هاست.

مطالب ایتوک توسط خبرنگاران و تحلیل گران حرفه‌ای حوزه فناوری تهیه می‌شود و به شما در خرید محصولات دیجیتال، کمک شایانی می‌کند.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت ایتوک، اشتراک دوره‌ای یا سالانه آن را تهیه کنید و همواره از آخرین اخبار و رویدادهای فناوری مطلع باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سد نازلو چای ارومیه به این بلاگ مراجعه کنید.

متن پایانی

تخت سلیمان، نمادی از عظمت تمدن و فرهنگ کهن ایران زمین است. این مجموعه تاریخی که شاهد حکمرانی بزرگترین امپراتوری‌های ایران باستان بوده، امروزه یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری و زیارتی در استان زیبای آذربایجان غربی محسوب می‌شود.

تخت سلیمان با برخورداری از آتشکده‌ها، بناها و آثار تاریخی فراوان، گنجینه‌ای بی‌بدیل از فرهنگ و هویت ایرانی را در خود جای داده و مظهر پیوند گذشته و حال این سرزمین کهن است. سفر به این دیار خاطراتی زیبا و فراموش‌نشدنی را برای هر ایرانی به ارمغان خواهد آورد.

برای سفر به تخت سلیمان مسیرهای مختلفی وجود دارد که همه با صفا و مجهز به المان‌های مختلف سفر همچون پمپ بنزین، استراحتگاه و.. هستند. همچنین اقامتگاه تخت سلیمان در روستای کند، شهرستان تکاب میزبان خوبی برای مسافران این منطقه است.

سوالات پرتکرار

 

سؤال ۱- اقامتگاه تخت سلیمان در کجا واقع است و چه امکاناتی دارد؟

پاسخ؛ این اقامتگاه در روستای نصرت‌آباد و همچنین در روستای کند و در مجاورت باغ‌های مرکبات زیبا واقع شده و امکاناتی همچون رستوران سنتی، اتاق‌های اختصاصی برای اقامت، سرویس بهداشتی و پارکینگ دارد.

 

سؤال۲- آتشکده آذرگشسب چه ویژگی‌ها و جاذبه‌هایی دارد؟

پاسخ؛ این آتشکده یکی از مهمترین بناهای تاریخی تخت سلیمان است که معماری منحصربفردی دارد. آتش مقدسی که در آن می‌سوزد از جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تخت سلیمان محسوب می‌شود.

 

سؤال۳- بهترین زمان سفر به تخت سلیمان کی است؟

پاسخ؛ بهترین زمان بوم گردی تخت سلیمان، فصل بهار و اوایل تابستان است که هوا معتدل است و طبیعت سرسبز و دیدنی‌تر می‌شود.

 

سؤال۴- عمق دریاچه تخت سلیمان چقدر است؟

پاسخ؛بعد از آن که گفتیم دریاچه تخت سلیمان کجاست، شاید جالب باشد بدانید که عمق این دریاچه دقیقا مشخص نیست اما می‌گویند در مرکزاش به 70 متر هم می‌رسد.

با مجله خبری اختصاصی ارومیه ایتوک بهترین اخبار را دنبال کنید

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی