سفر و گردشگری

طبیعت بکر و زیبای شهرستان سردشت

شهر سردشت یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی است و در جنوب غربی این استان در ناحیه غربی ایران واقع شده است. برای پاسخ دقیقتر به این پرسش که شهرستان سردشت کجاست ؟ باید گفت این شهرستان از شمال و شمال شرق با شهر های پیرانشهر و مهاباد، از شرق با بوکان و از جنوب شرق با بانه در استان کردستان همسایه است. این شهر در حدود ۱۰۰ کیلومتر با کردستان عراق مرز مشترک دارد که موجب شده این شهرستان در جنگ ایران و عراق مورد حمله شیمیایی قرار گیرد. شهر سردشت در حدود 1500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

علت نامگذاری شهرستان سردشت

برخی براین باورند که سردشت برگرفته از نام زَردَشت است. بعد از آنکه عموم مردم به دین اسلام گرایش پیدا کردند این نام به مرور به سردشت تغییر نام پیدا کرد. برخی دیگر نیز چنین استنباط می کنند که  سردشت می‌تواند از دو قسمت (سر) و (دشت) و به معنای دشتی باشد که تا رودخانه زاب ادامه پیدا کرده است.

پیش از سفر به استان آذربایجان غربی با جاذبه‌های گردشگری ارومیه بیشتر آشنا شوید.

بر شهر سردشت چه گذشت ؟

شهر سردشت از آن دسته شهرهای کشور است که واقعه ی تلخی را از سر گذرانده و به سبب آن رنج و درد بسیاری را تحمل کرده است. مهم‌ترین حادثه ای که در تاریخ این شهر رخ داده ، حادثه ی متاخر و معاصری است که در دوران جنگ ایران و عراق به وقوع پیوسته است.

در ساعت 4:30 دقیقه بعد از ظهر تیرماه سال 1366 ، هفت بمب شیمیایی از سوی ارتش عراق به این منطقه اصابت کرد. این بمباران آسیب های وحشتناکی از خود بر جای گذاشت. افراد بسیاری از مردم این شهر در این بمباران دچار آسیب های جدی شدند. در واقع بر طبق برآوردها 8000 هزار تن در معرض گازهای سمی، مسموم شدند و 110 نفر از مردمان عادی و غیرنظامی نیز در این حمله جان باختند.

اگر پیشینه ی دورتر این شهر را در نظر بگیرید آثاری از دوره ی پیش از اسلام نیز در این شهر یافت می شود. در نزدیکی شهر سردشت آثار قلعه‌ای از دوران اشکانیان به جا مانده که وارش قاضی آوا نامیده می شود.

آثار تاریخی شهرستان سردشت

اگر چه در ادامه به معرفی جاذبه های طبیعی اطراف سردشت می پردازیم اما این شهرستان از دیدنی های تاریخی نیز برخوردار است.

حمام قدیمی و تاریخی

این حمام به حمام بیستون شهرت دارد. از جمله حمام هایی است که از دوران قاجار به جا مانده و در فهرست آثار ملی نیز جای گرفته است.

حمام سردشت

پل قلعه تاسیان سردشت

این پل بسیار قدیمی از دوران پیش از اسلام بر جا مانده و به دوره سامانیان باز می گردد.  امروزه از این پل آثار چندانی به جار نمانده است. پل و قلعه های مربوط به دوران سامانیان، با نام ایزدی قهلاتاسیان شناخته می شوند . پل قلعه تاسیان بر مسیر رودخانه زاب قرار دارد.

بازار سردشت

به دلیل نزدیکی سردشت به مرز، موقعیت یک بازار مرزی در این شهر به وجود آمده و بازار کیله این شهر دست کمی از بازار مرزی بانه ندارد. به سبب نزدیکی به مرز و نداشتن تعرفه گمرکی می توان کالاهایی همچون لوازم خانگی، لوازم آشپزخانه و مواد شوینده را با قیمت مناسب تهیه کرد. مجتمع های تجاری بسیاری نیز در سطح شهر سردشت خرید کالاها و محصولات مرغوب و خارجی را میسر نموده اند.

پیش از سفر به شهر ارومیه، آشنایی با هتل های ارومیه می‌تواند اطلاعات خوبی در اختیار شما بگذارد.

طبیعت زیبای سردشت

منطقه سردشت به خاطر وجود آبشارهای فصلی و دشت‌های سرسبز از جمله بهترین مناطق منتخب برای سفرها و گردش های تابستانی است. علاوه بر این، کوهستانی بودن منطقه و وجود کوه‌های پوشیده از برف در فصل زمستان، برای دوستداران اسکی و هیجان در برف شهر سردشت را به گزینه ای برای علاقه مندان تبدیل می کند.

آبشار شلماش

آبشاری زیبا که در فصل بهار و از آب شدن برف های کوه پدید می آید و چشم های بسیاری را به زیبایی خود خیره می کند. شلماش ، آبشاری بسیار بلند از به هم پیوستن سه آبشار که در حدود 200 متر با هم فاصله دارند تشکیل می شود.

چشمه کانی گراوان

در زبان کردی اینگونه رایج است که به چشمه کانی و به آبی که سختی بالا داشته باشد گراوان می گویند. به همین سبب کانی گراوان نام چشمه ای است که از شدت وجود املاح آبی سخت و سنگین دارد اما همین ویژگی سرشار بودن از املاح، آب این چشمه را برای بسیاری از بیماری ها مفید و اثربخش نموده است.

اگر چه سفر تابستانه به منطقه سردشت می تواند بخت دیدار صحنه های زیبای پرآب شدن رود هرمزآباد و سرسبزی و طراوت طبیعت پیرامون را فراهم آورد. اما چشمه کانی گراوان سردشت در فصل زمستان و با بارش برف نیز زیبایی و جلوه ای دیگر نمایان می کند. چرا که پوشیده شدن آن با برف، آن را به قلعه ای سفید بدل می کند.

منطقه آلان

سردشت دو بخش مرکزی و وزینه را شامل می‌شود که منطقه آلان در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد. میزان فضای سرسبز در استان آذربایجان غربی در حدود ۱۷۴ هزار هکتار جنگل و منطقه سرسبز برآورد می شود. حدود ۹۰ هزار هکتار از این نواحی در بخش جنوب غربی استان قرار دارد و در حیطه منطقه سردشت به شمار می رود.

منطقه آلان در شهرستان سردشت، از جمله سرسبزترین نقاطی است که جنگل‌هایی زیبا، چشک نواز و رویایی را شامل می شود. همچنین در منطقه آلان آبشارها و رودخانه‌های بسیاری نیز وجود دارد که طبیعت آن را زیباتر می نماید. از نمونه های زیبا و دیدنی در منطقه آلان، می توان به روستای گرویس، روستای مزرعه، آبشار زرگه و روستای بیتوش اشاره کرد.

درباره زیبایی‌های غار سهولان ، از جاذبه‌های کم‌نظیر استان آذربایجان غربی بیشتر بخوانید.

زیبایی‌های سردشت

رودخانه زاب

این رودخانه که از فراز رشته کوه های زاگرس سرچشمه می گیرد طولی در حدود 400 کیلومتر دارد و رودخانه ای بلند محسوب می شود. این رودخانه پس از گذر از سرزمین های وسیع غرب کشورمان، به رود دجله در کشور عراق می پیوندد. زاب از چندین رودخانه به نام های فردی پردانان، نستان، خدرآباد، کانی زرد، قازان و ویسک سرچشمه می گیرد.

آبشار زرگه

از دیگر جاذبه های واقع در جنوب شهرستان سردشت، آبشار زرگه است که 1150 متر ارتفاع دارد و در 13 کیلومتری جنوب سردشت و در مسیر سردشت – زرگه می توان به آن رسید. برای بازدید از منطقه می توان فصل بهار را به عنوان بهترین زمان بازدید برگزید که رودخانه از همیشه خروشان تر است و هوای منطقه نیز معتدل و دلچسب می نماید.

در نهایت، شهر سردشت با تاریخچهٔ غنی، فرهنگ محلی خاص و طبیعت استوار، یکی از مقاصد دیدنی در استان آذربایجان غربی است. این شهر با آثار باستانی، مناظر طبیعی زیبا و فرهنگ محلی منحصر به فرد، مسافران را به خود جذب می‌کند. اگر به دنبال یک سفر به یک شهر باستانی و طبیعت زیبا هستید، سردشت یکی از گزینه‌های بسیار مناسب خواهد بود.

 

سوالات پرتکرار

  1. شهرستان سردشت در کدام استان قرار دارد ؟

سردشت در جنوب غربی استان آذربایجان غربی و در فاصله 225 کیلومتری با شهر ارومیه قرار دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی