دانشگاه های ارومیهفرهنگی

دانشگاه آزاد ارومیه

دانشگاه آزاد ارومیه با تعداد 17,020 دانشجو و 480 استاد، یکی از مراکز آموزشی و پژوهشی مهم در شهر ارومیه، استان آذربایجان غربی است. در مورد تحقیقات علمی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه تاکنون 4,657 مقاله علمی را در نشریات و همایش‌های داخلی منتشر کرده است که نشان از فعالیت پژوهشی قوی در این دانشگاه دارد. همچنین، این دانشگاه یک مجله تخصصی را منتشر می‌کند و تاکنون 3 همایش را برگزار کرده است. علاوه بر این، دانشگاه آزاد شهر تاکنون 1,244 مقاله معتبر بین‌المللی را تولید کرده است که نشان از تأثیر و شناخت بین‌المللی آن در حوزه پژوهش و علم است. از نکات مثبت این دانشگاه این است که اساتید دانشگاه آزاد  از علم بالایی برخوردارد هستند. همچنین اگر علاقمند به این مقاله هستید، مقاله رشته های بدون کنکور دانشگاه ازاد ارومیه را بخوانید.

تاریخچه تاسیس دانشگاه آزاد

در سال 1362 با تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی در تهران و تبریز، دستور تأسیس دانشگاه آزاد نیز صادر شد. اما به دلیل وقوع جنگ در منطقه و تأثیرات ناشی از آن، تأسیس این دانشگاه به تعویق افتاد. بعداً، در پی درخواست مردم ارومیه و با حضور آیت‌الله خامنه‌ای در ارومیه در زمان ریاست جمهوری، آیت‌الله خامنه‌ای فرمان دادند که هر چه زودتر مقدمات تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه فراهم شود.

با تلاش شبانه‌روزی و مستمر کارکنان و با مساعدت‌های استاندار وقت مرحوم عطایی و حمایت امام جمعه ارومیه حاج آقا حسنی، مقدمات پذیرش دانشجو در نیمسال تحصیلی 68-1367 فراهم شد. در همان سال تحصیلی، اولین آزمون ورودی دانشگاه آزاد اسلامی در ارومیه برگزار شد و در رشته‌های فیزیک کاربردی و اقتصاد بازرگانی در مقطع کارشناسی و رشته دامپزشکی در مقطع دکترای حرفه‌ای، 116 دانشجو پذیرفته شدند.

همچنین اگر علاقمند به این مقاله هستید، مقاله معرفی شهر ارومیه را بخوانید.

دانشکده‌های دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد ارومیه شامل دانشکده فنی و مهندسی، دانشکده علوم پایه، دانشکده مهارت و کارآفرینی، دانشکده علوم انسانی، دانشكده دامپزشكی، دانشكده علوم پزشکی و دانشكده پزشكي است.

همکاریهای بین دانشگاهی

همکاریهای بین دانشگاهی (هم پژوهشی و هم تالیفی)

پژوهشگران دانشگاه آزاد تاکنون با 2,656 پژوهشگر از 253 مرکز علمی تالیفات علمی را ارائه کرده‌اند. این نشان می‌دهد که پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در زمینه تالیفات علمی با تعداد زیادی از پژوهشگران از مراکز علمی مختلف همکاری داشته‌اند. این همکاری‌ها می‌توانند در توسعه و ارتقای علمی دانشگاه و ارتباط بین مراکز علمی مختلف مؤثر باشند.

دانشگاه آزاد بدون کنکور

دانشگاه آزاد در دو نوبت مهر و بهمن هر ساله دانشجوان را پذیرش می‌کند. ثبت نام بدون آزمون در نوبت اول (مهر ماه) در اواخر مرداد ماه و ثبت نام بدون آزمون در نوبت دوم (بهمن ماه) در دی ماه انجام می‌شود. پذیرش بدون آزمون دانشجو در دانشگاه آزاد در دو مقطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته انجام می‌شود و متقاضیان می‌توانند با مطالعه لیست رشته‌های بدون آزمون دانشگاه آزاد ارومیه و دیگر دانشگاه‌ها در هر کدام از مقاطع، رشته‌های مورد نظر خود را انتخاب کنند.

دانشگاه آزاد تنها در بعضی از رشته‌ها بدون برگزاری آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی علاقه‌مندان، دانشجو پذیرش می‌دهد. اما تأثیر سوابق داوطلبان در پذیرش رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد ارومیه بسیار کم است و علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه لیست رشته‌های بدون آزمون دانشگاه آزاد ارومیه، پرکردن فرم تقاضانامه و ارائه مدارک لازم، در رشته‌های دلخواه خود ثبت‌نام کنند.

کسانی که علاقه به پذیرش در رشته های بدون آزمون دانشگاه آزاد ارومیه دارند، می توانند ﺑﻪ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﺛﺒﺖﻧﺎم اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ مرکز پذیرش دانشگاه به آدرس www.azmoon.org  مراجعه کنند و دﻓﺘﺮﭼـﻪ راﻫﻨﻤﺎي ثبت نام برای رشته های بدون آزمون دانشگاه آزاد ارومیه را مطلاعه کنند و بعد از بررسی لیست رشته های بدون آزمون دانشگاه آزاد ارومیه در گروه‌های ریاضی و فنی مهندسی، علوم تجربی و کشـاورزي و دامپزشکی، علوم انسانی، زبانهاي خـارجی و هنر، رشته های مورد نظر خود را انتخاب کنند و فرم تقاضانامه را در زمان تعیین شده پر نمایند.

شهریه دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد شهریه مشخصی ندارد و میزان شهریه هر رشته تحصیلی در دانشگاه آزاد ارومیه متفاوت است و ممکن است در هر سال تغییر کند. بنابراین، متقاضیان برای کسب اطلاعات دقیقتر درباره تعرفه های شهریه با دانشگاه آزاد تماس بگیرند و از آنها اطلاعات لازم را دریافت کنند.

همچنین اگر علاقمند به این مقاله هستید، مقاله مشاغل ارومیه را بخوانید

رشته های بدون آزمون دانشگاه آزاد

در زیر انواع رشته های دانشگاه آزاد بدون کنکور را مشاهده می‌کنید:

زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات انگلیسی، مترجمی زبان انگلیسی، زبان و ادبیات فرانسه، تاریخ و تمدن ملل اسلامی، علوم تربیتی، روانشناسی، حقوق، علوم قضایی، اقتصاد، مدیریت بازرگانی، حسابداری، علوم ورزشی، ریاضیات و کاربردها، فیزیک، فیزیک مهندسی، زمین شناسی، میکروبیولوژی، زیست شناسی سلولی و مولکولی، علوم مهندسی، مهندسی پزشکی، مهندسی برق، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر، مهندسی معماری.

رشته های بدون آزمون دانشگاه آزاد ارومیه

شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد شرایط و مدارکی را برای پذیرش در مقاطع تحصیلی مختلف می‌خواهد. در زیر مشخصات مدارک مورد قبول برای هر مقطع تحصیلی آمده است:

1. مقطع کارشناسی پیوسته

مدرک دیپلم چهارساله نظام قدیم

داشتن مدرک دیپلم سه ساله نظام قدیم به همراه مدرک پیش دانشگاهی

مدرک دیپلم سه ساله نظام جدید

2. مقطع کارشناسی ناپیوسته

مدرک کاردانی (فوق دیپلم) با معدل بالا 12

گذراندن 20 واحد جبرانی برای داوطلبان با مدرک کاردانی پیوسته

کسب معدل بالای 12 در مقطع کاردانی جهت اخذ مدرک کارشناسی

در ضمن، برای برخی مدارک دیپلم نیز الزامات خاصی وجود دارد:

دیپلمهای نظری باید حداکثر 12 واحد جبرانی را گذرانده باشند اگر رشته آنها با مدرک تحصیلی متفاوت باشد.

دیپلمهای کار و دانش، فنی و حرفه‌ای و هنرستان باید رشته‌های متناسب با مدرک تحصیلی خود را انتخاب کنند.

همچنین، دانشگاه آزاد ارومیه پزشکی دارد و فارغ التحصیلان کاردانی علوم پزشکی مجاز به ثبت نام در مقاطع بالاتر نیز هستند.

دانشگاه‌ها عموما به لحاظ سرانه‌ی آموزشی و امکانات با هم تفاوت‌هایی دارند، درباره‌ی دانشگاه های ارومیه و تفاوت‌هایشان بیشتر بدانید.

مشکلات دانشگاه آزاد

برخی مشکلات موجود در دانشگاه آزاد شامل موارد زیر است:

عدم وجود بیمارستان ملکی برای رشته‌های علوم پزشكي اروميه

نبودن سرویس ایاب و ذهاب برای دانشجویان

عدم اختصاص ژتون به دانشجویان

هزینه بالای سلف دانشجویی

عدم اختصاص خوابگاه به دانشجویان پسر

ظرفیت ناکافی پارکینگ دانشجویان

تغییر سرپرستان دانشگاه در مدت زمان کوتاه

اطلاعات دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد  آدرس: ارومیه، کیلومتر دو جاده فرودگاه، دانشگاه آزاد، مجتمع آیت الله رفسنجانی

دانشگاه آزاد شماره تماس: ۰۴۴۳۱۸۰۳۰۰۰

ایمیل: info@iaurmia.ac.ir

سایت: www.iaurmia.ac.ir

دانشگاه آزاد اینستاگرام: @azadurmia

سوالات متداول

آیا دانشگاه آزاد ارومیه مقطع کارشناسی ارشد دارد؟

بله. دانشگاه آزاد ارومیه کارشناسی ارشد دارد و در این مقطع نیز دانشجو می‌پذیرد.

مکان دانشگاه آزاد کجاست؟

دانشگاه آزاد سه مجتمع دارد .

1.ارومیه، کیلومتر دو جاده فرودگاه، دانشگاه آزاد ارومیه، مجتمع آیت الله رفسنجانی

  1. ارومیه- خیابان شهید بهشتی
  2. ارومیه – کیلومتر 3 جاده سلماس – دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه

با مجله خبری ایتوک بهترین اخبار و مقالات روز را دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی