فرهنگی

نماینده انجمن داوران اتاق بازرگانی بین‌المللی خاورمیانه مطرح کرد: برگزاری اولین رویداد مسابقات موت‌کورت در ارومیه

سیما غفاری در حاشیه مسابقات سراسری موت کورت داوری بین وکلای کشور در گفتگو با خبرنگار مجله خبری ایتوک، اظهار کرد: اولین دوره مسابقات سراسری موت کورت داوری در سطح کانون‌های وکلای استان‌ها به صورت یکپارچه به میزبانی استان آذربایجان‌غربی در حال برگزاری است.

وی تصریح کرد: مسابقات موت کورت (Moot Court) به عنوان یکی از فعالیت‌های آموزشی و حرفه‌ای در دانشکده‌های حقوق، فرصتی برای دانشجویان فراهم می‌کند تا مهارت‌های خود را در محیطی شبیه‌سازی شده از دادگاه به کار گیرند. این مسابقات شامل مراحل مختلفی است که هر کدام جنبه‌های مختلف یک پرونده حقوقی را پوشش می‌دهند.

نماینده انجمن داوران اتاق بازرگانی بین‌المللی خاورمیانه به اهداف مسابقات موت کورت اشاره کرده و گفت: تقویت مهارت‌های پژوهشی حقوقی، تقویت مهارت‌های نگارشی، تقویت مهارت‌های شفاهی، آشنایی با فرآیندهای دادرسی از اهداف این مسابقات به‌شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌کننده ها باید به طور عمیق به تحقیق و بررسی مباحث حقوقی بپردازند تا بتوانند مستندات و دلایل قوی ارائه دهند همچنین تهیه و تدوین لوایح و اسناد حقوقی با دقت و استدلال‌های منطقی از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز در این مسابقات است.

غفاری گفت: همچنین شرکت‌کنندگان باید توانایی ارائه شفاهی و دفاع از مواضع خود را در مقابل قضات و هیئت داوری تقویت کنند چرا که این مسابقات به شرکت‌کنندگان کمک می‌کند تا با فرآیندهای دادرسی و رویه‌های قضایی آشنا شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: مسابقات موت کورت همان شبیه‌سازی جلسات دادگاه و برگزاری جلسات شبیه‌سازی شده داوری برای تمرین و آمادگی بیشتر است.

غفاری با بیان اینکه ، اهمیت داوری در قوه قضائیه در سراسر دنیا بسیار بالا است، بیان کرد: داوری یکی از شیوه‌های جایگزین حل و فصل اختلاف است.

وی بیان کرد: داوری به عنوان یکی از روش‌های کاهش حجم پرونده‌ها و افزایش سرعت رسیدگی به آن‌ها شناخته می‌شود. این روش به عنوان یک راهکار جدید برای حل و فصل اختلافات به کار گرفته می‌شود و به بهبود کارایی سیستم قضائی کمک می‌کند.

غفاری بیان کرد: مسابقات موت کورت به عنوان یکی از ابزارهای آموزشی و حرفه‌ای، نقش مهمی در پرورش نسل جدید وکلا و قضات ایفا می‌کند و به دانشجویان حقوق و افرادی که در این مسابقات شرکت می‌کنند، کمک می‌کند تا با آمادگی بیشتری وارد دنیای حرفه‌ای شوند.

وی در ادامه به ساختار مسابقات موت کورت اشاره کرد و گفت: مرحله مقدماتی یکی از ساختار این مسابقات است که در این مرحله، تیم‌ها به ارائه لوایح کتبی خود می‌پردازند و استدلال‌های حقوقی خود را مطرح می‌کنند.

غفاری تصریح کرد: مرحله شفاهی دو مین ساختار مسابقات موت کورت است که در این مرحله تیم‌ها به صورت حضوری در برابر هیات داوری به ارائه و دفاع از استدلال‌های خود می‌پردازند و این مرحله شامل پرسش و پاسخ‌هایی از سوی قضات نیز می‌شود.

وی افزود: در مرحله نیمه‌نهایی و نهای تیم‌های برتر به مراحل بالاتر صعود کرده و در نهایت تیم‌های برنده مشخص می‌شوند.

غفاری افزایش اعتماد به نفس را از مزایای شرکت در مسابقات موت کورت دانست و گفت: دانشجویان با ارائه و دفاع از استدلال‌های خود در مقابل داوران و سایر شرکت‌کنندگان، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنند.

وی افزود: این مسابقات تجربه‌ای شبیه به کار در دادگاه‌های واقعی را فراهم می‌کند که برای ورود به حرفه وکالت و قضاوت بسیار مفید است.

گفتنی است که در این مسابقات ۳۵ تیم در مرحله کتبی در فروردین ماه به رقابت پرداخته بودند که از این تعداد، هشت تیم به مرحله نیمه‌نهایی راه یافته و پس از رقابت، چهار تیم حذف شدند و چهار تیم به مرحله فینال می‌رسند.

در مرحله فینال نیز که فردا در سالن مخابرات ارومیه برگزار می‌شود، تیم‌ها به صورت دو تیم خواهان و دو تیم خوانده با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

انتهای خبر/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی