سفر و گردشگری

سفر از ارومیه به ترکیه چگونه است؟

سفر یکی از خاطره‌انگیزترین و آموزنده‌ترین تجربه‌های بشر است. آنچان که شیخ اجل سعدی می‌فرماید، بسیار سفر باید تا پخته شود خامی! در بین انواع سفرها، سفرهای برون‌مرزی جذابیت و هیجان خاص خود را دارد و بی‌شک نیاز است تا مسیریابی و برنامه‌ریزی دقیق‌تری در مورد آن انجام شود. شهر ارومیه، مرکز استان آذربایان غربی در شمال غرب کشورمان یکی از پایگاه‌های سفر به شهرهای مختلف کشور همسایه، ترکیه محسوب می‌شود. چرا که ارومیه نزدیک‌ترین شهر بزرگ ایران به مرز ترکیه است. با مجله خبری اختصاصی ارومیه ایتوک همراه باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد فاصله ارومیه تا مشهد به این بلاگ مراجعه کنید.

راه‌های مسیر ارومیه به ترکیه

نیازی به گفتن نیست که برای سفر به ترکیه به دلیل همسایگی ایران با این کشور راه‌های مختلفی وجود دارد، هم با خودرو شخصی و هم با اتوبوس می‌توان بدون ویزا و تنها با گذرنامه معتبر به شهر‌های ترکیه رسید. در برخی از ایام سال و گاهی بواسطه‌ی برخی تورهای مسافرتی امکان سفر با قطار هم مهیاست که البته چندان سفر سرراستی محسوب نمی‌شود و باید با توقف در شهرهای میانی قطار خود را تغییر دهید تا زمانی که به مقصد برسید. سفر هوایی هم که به لحاظ مدت زمان کوتاه در راه بودن از مطلوبیت خاص خود برخوردار است.

اما در این مطلب بیشتر در تلاشیم تا به راه‌های سفر زمینی از ارومیه به شهرهای مختلف ترکیه که مورد توجه و انتخاب ایرانیان هستند را بپردازیم.

دیگر دانستنی های ارومیه : روستای کهریز ارومیه

مسیر ارومیه به ترکیه

مرزهای ایران با ترکیه ( مرز ارومیه با ترکیه)

پیش از هر چیز خوب است با نام مرزها و گمرک ایران با ترکیه آشنا شویم. کشورمان با ترکیه سه مرز مشترک دارد؛ مرز بازرگان، مرز رازی و مرز سرو … نظر به اینکه مبدا شما در ایران کدام شهر و مقصد شما در شهر ترکیه کدام شهر است، می‌توانید مرز مناسب را برگزیند.

مرز بازرگان : این مرز در شهر ماکو در فاصله ۲۹۰ کیلومتری شهر تبریز، بیشتر هدف مسافرانی ‌است که قصذ سفر به آنتالیا یا استانبول ترکیه را دارند. از آنجایی که مرز بازرگان امکانات رفاهی بیشتری نسبت به دیگر مرزها و گمرک‌ها دارد بیشتر با استقبال ایرانیان برای سفر به ترکیه مواجه است. اما مسیر برای سفر از تبریز مناسب‌تر است تا ارومیه. فاصله‌ی مرز بازرگان تا شهر استانبول حدود ۱۵۴ کیلومتر تخمین زده می‌شود.

مرز رازی: پایانه مرز یا کمرگ رازی کمترین فاصله را با شهر خوی در استان آذربایجان غربی دارد و این فاصله حدود ۷۵ کیلومتر است. ساعات کاری این مرز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ است که با اعتبار گذرنامه بیش از ۷ ماه و همراه نداشتن لوازم غیرمجاز و پرداخت عوارض ممکن خواهد بود. متاسفانه در مرز رازی امکانات رفاهی چندانی برای مسافران لحاظ نشده و صرفا یک گذرگاه مرزی به چشم می‌آید. اگر شب‌هنگام به مرز برسید باید تا صبح فردا برای امور خروج منتظر بمانید.

از آنجا که مرز رازی فاصله‌ی کوتاهی تا شهر وان دارد اتوبوس‌ها و ون‌های شرکت‌های مسافربری فاصله‌ی مرز رازی تا شهر وان را می‌پیمایند.

اگر هدف شما یافتن فاصله ارومیه به ترکیه باشد، مرز رازی برای خروج نزدیکترین گزینه است. همچنین این مرز برای رسیدن به شهر وان ترکیه بهترین و نزدیک‌ترین انتخاب است، مرزهای دیگر برای سفر به استانبول یا ترابزون انتخاب مناسب‌تری هستند. از مرز رازی تا شهر وان تنها حدود یک ساعت رانندگی زمان لازم است. اما باید در نظر داشت که مسیر پیچ و خم‌های زیادی دارد و جاده‌ی خطرناکی محسوب می‌شود.

مرز سرو: اگر مقصود شما سفر زمینی از مقصد ارومیه باشد، مرز سرو انتخاب دیگری برای خروج شماست که در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر ارومیه قرار دارد. شهر یوکسک اوا نزدیک‌ترین شهر ترکیه به ارومیه به این مرز است و برای رسیدن به آن تنها حدود یک ساعت رانندگی در جاده لازم است. این مرز به صورت ۲۴ ساعته باز و قابل تردد است. اگرچه فاصله‌ی این مرز با شهری به مانند استانبول در ترکیه زیاد است اما خلوت بودن جاده مزیتی‌ است که برخی را به انتخاب این مسیر ترغیب می‌کند. در بازارچه‌ی نزدیک مرز هم می‌توان اجناس ترکی را با قیمت بهتر و مناسب‌تری یافت.

سووالات متداول

از ارومیه تا مرز رازی چند ساعت راه است؟ حدود 1 ساعت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی