سفر و گردشگری

جاذبه های گردشگری ارومیه؛ مقصدی بی‌نظیر برای تعطیلات آخر هفته

ارومیه شهری در آذربایجان غربی دارای بکرترین جاذبه های گردشگری ممکن می باشد

شهر آرومیه با تاریخچه‌ی بی‌نظیر و ثروت‌های تاریخی و طبیعی فراوان، یک مقصد خیره‌کننده برای گردشگران در شمال غرب ایران قرار دارد. این شهر با آبی درخشان درياچه اروميه، قلعه‌های تاریخی، کلیساهای باستانی و طبیعت بکر و دره ها و چشمه های دیدنی، یک تجربه‌ی بی‌نظیر از زیبایی‌های این ناحیه ارائه می‌دهد. جاذبه‌های تاریخی اورمیه با نمایشگاه‌ها و موزه‌های آن به معرفی فرهنگ و تاریخ این منطقه پرداخته و در کنار آن، جاذبه‌های طبیعی ارومیه با مناظر خیره‌کننده‌ای از دریاچه، پارک‌ها و باغ‌ها، اقامتگاه‌های روستایی و محیط‌های آرامش‌بخش خاطره‌ای خوش از سفر به این شهر را به مسافران ارائه می‌کنند. برای آشنایی بیش‌تر با جاذبه های گردشگری ارومیه و ارتباط آن‌ها با تاریخ و فرهنگ این منطقه در ادامه این مطلب با مجله سایت خبری اختصاصی ارومیه (ایتوک) همراه باشید.
دریاچه ارومیه
این دریاچه از مهم‌ترین و زیباترین جاذبه های گردشگری ارومیه است. درياچه اروميه بزرگ‌ترین دریاچه ایران و بزرگ‌ترین دریاچه آب شور خاورمیانه است و آن را ششمین دریاچه آب شور دنیا می‌دانند. درياچه اروميه محل اسکان پرندگان مهاجر فصلی و برخی گونه‌های بومی مانند حواصیل، فلامینگو، پلیکان و اردک است. هر ساله، هزاران گردشگر از داخل و خارج ایران، برای مشاهده زیبایی‌‌های آن به اورمیه سفر می‌کنند. اطراف این دریاچه را سواحل جذاب ماسه‌ای و صخره‌ای فراگرفته‌است.
متاسفانه در چند سال اخیر، درياچه اروميه دچار خشکسالی شدیدی شده و با عوامل نابود کننده فراوانی روبرو شده‌است. بیم آن می‌رود که آب این دریاچه برای همیشه خشک شود و خطرات محیط زیستی فراوانی برای جانوران و یا حتی اکوسیستم طبیعت ایران به وجود آورد.
دریاچه ارومیه
دریاچه مارمیشو
دریاچه مارمیشو یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر آرومیه است که در ۴۵ کیلومتری غرب این شهر در استان آذربایجان غربی واقع شده‌است. این دریاچه که در دره‌ ای نزدیک مرز ایران و ترکیه قرار گرفته از جنوب به قلل سی‌تاو و قایدوک و از شمال به کوه بایدوست، و از شرق به روستاهای بانی و پسان می‌رسد. زیارتگاه پیر خراسانی نیز در روستای مارمیشو قرار گرفته که مقصد گردشگران بسیاری از شهرهای اطراف است.
این دریاچه‌ تقریبا ۵۰ تا ۶۰ متر عمق دارد و سرمنشا آب این رودخانه، نازلوچای است که از دو کوه بایبون و ستاره لوند سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به دره ای بسیار سرسبز و دیدنی می‌ریزد.
علت پیدایش این دریاچه زلزله بوده‌است. در طی این اتفاق، قسمتی از کوه‌های اطراف آن ریزش کرده و به طور طبیعی باعث ایجاد دریاچه مارمیشو شده است. از آنجا که ساکنان قبلی این مکان پیرو دین مسیحیت بودند، نام آن را از رهبر خود یعنی بنیامین مارشیمون گرفته‌اند.
کلیسای ننه مریم
کلیسای ننه‌مریم که با نام‌های دیگر کلیسای حضرت مریم، سنت ماری و شرق‌ آشور نیز مشهور شده‌است، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ارومیه است. نکته جالب درباره این کلیسا این است که از کلیسای بیت لحم در فلسطین، دومین کلیسای قدیمی جهان است و به این دلیل از ارزش تاریخی فراوانی برخوردار است. ساختمان کلیسای ننه‌مریم، بر خلاف دیگر کلیساها پیچیدگی و تجمل خاصی ندارد و بسیار ساده ساخته شده‌است و برای تزیینات آن تنها به چند تابلوی نقاشی از حضرت عیسی (ع)، حضرت مریم (ع) و حواریون ایشان بسنده شده‌است. این سادگی و بی‌تکلفی فضای کلیسا، باعث شده، احساس معنویت در این کلیسا بیشتر شود. کلیسای ننه مریم یکی از آثار تاریخی آشوریان ارومیه است و در سال ۱۳۹۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
قدمت تاریخی کلیسای ننه مریم
قدمت کلیسای ننه مریم به سال‌های ابتدایی پس از میلاد و زمان حکمرانی ساسانیان در ایران برمی‌گردد. طبق روایات ذکر شده در کتب تاریخی و دینی، سه نفر از موبدان زرتشتی که تولد حضرت عیسی (ع) را پیش‌بینی کرده بودند، پس از سفر به اورشلیم، از صحت آن آگاه می‌شوند.
آشوریان و مسیحیان ایران اعتقاد دارند که این کلیسا در ابتدا به‌عنوان یکی از آتشکدگان زرتشتیان استفاده می‌شد و روزگاری از معروف‌ترین زیارتگاه‌های آنان بوده است؛ اما زمانی که به دین مسیحیت گرویدند، این بنا را به کلیسا تبدیل کردند.
کلیسای ننه مریم
یکی از افراد مشهوری که از این کلیسا دیدن کرده، جهانگرد معروف، مارکوپولو، است و در سفرنامه‌های خود به نام آن اشاره کرده‌است.
دریاچه دالامپر
دریاچه دالامپر یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ارومیه است که طبیعت بی‌نظیر آن به خصوص در فصل گرما و تابستان گردشگران بی‌شماری را برای پناه بردن به دل آب و هوای خنک و فرح بخش این منطقه فرامی‌خواند.این دریاچه که دقیقا در بالای یک کوه با همین نام قرار گرفته، محل مناسبی برای گردشگری و حتی کوهنوردی نیز به شمار می‌آید. دریاچه دالامپر در جنوب غرب شهر اورمیه در استان آذربایجان غربی (45 کیلومتری) و سمت شمال غرب شهر اشنویه (در 35 کیلومتری) واقع شده است. از نکات جذاب در مورد این منطقه این است که، این کوه، مرز مشترک بین سه کشور ایران، عراق و ترکیه است.
کلیسای مار سرگیز
این بنا در ۱۲ کیلومتری اورمیه واقع شده و آن را به نام “کلیسای سیر” نیز می‌شناسند. چرا که دقیقا در دامنه کوهی با همین نام قرار گرفته‌است. مسیحیان، ارامنه و آشوریان کشورمان این کلیسا را به عنوان یک زیارتگاه می‌شناسند و مقدس می‌شمارند. کلیسای مار سرگیز که یک اثر تاریخی سنگی در استان آذربایجان غربی به حساب می‌آید، به سبک معماری قبل از اسلام و زمان حکومت آشوریان ساخته شده‌است. طبق بعضی روایت‌ها هنگامی که خسرو پرویز بر سپاه روم پیروز شد، همسر او، شیرین، که از پیروان دین مسیحیت بود، تصمیم به بنا کردن این کلیسا گرفت. در سال ۱۳۵۴ کلیسای مار سرگیز
جزء آثار ملی ایران به ثبت رسید.
روستای بند
کی دیگر از جاهای دیدنی طبیعت ارومیه که در ۵ کیلومتری این شهرقرار دارد و از جذاب‌ترین جاذبه های گردشگری ارومیه به شمار می‌رود، روستای بند است. این روستا که کنار رودخانه شهرچای واقع شده بیش از ۳ قرن قدمت دارد. خانه ‌های روستای بند همگی جزء بافت قدیمی و سنتی ارومیه هستند و در ساخت آن‌ها از مصالحی مانند گل، سنگ، چوب، خشت و انواع مختلف آجر استفاده شده‌است. در حاشیه این رودخانه زیبا باغ های بی‌نظیر، چشم انداز‌های جذاب زمستانی و تفرجگاه‌‌های بی نظیر کوهستانی نیز وجود دارد. همچنین از دیگر جاذبه‌های این روستا می توان به دریاچه ای که درست در پشت سد شهر چای تعبیه شده اشاره کرد که علاقمندان به ورزش‌های آبی را به دیدن منطقه فرامی‌خواند. مسجد تاریخی روستای بند نیز از دیگر جاذبه های گردشگری ارومیه به شمار می‌رود.
هتل های شهر ارومیه
در زیر لیستی از بعضی هتل های ارومیه آورده‌شده‌است:
• هتل آریا
• هتل جهانگردی
• هتل ساحل
• هتل پارک
• هتل آنا ارومیه
• هتل کارا
مراکز خرید شهر ارومیه
بعضی از معروف‌ترین مراکز خرید ارومیه به شرح زیر است:
• بازار بزرگ خیابان آهندوست ارومیه
• مرکز خرید تورک مال
• مرکز خرید برلن ارومیه
• مرکز خرید و مجتمع امیرکبیر
• پاساژ یا مرکز خرید پاکو
• مرکز خرید برلیان ارومیه
• مرکز تجاری طوبی
بازار سنتی ارومیه
آشنایی با طبیعت زیبای ایران در مجله خبری ایتوک
مجله خبری “ایتوک” به عنوان یک منبع ارزشمند و معتبر، در دنیای خبر و گردشگری، در خدمت جامعه علاقه‌مندان به سفر و کاوش به زیبایی‌های ایران قرار دارد. این مجله با ارائه‌ی اخبار، مقالات تخصصی و گزارش‌های جامع از جاذبه‌های گردشگری ایران، به عنوان یک راهنمای جذاب، گردشگران را در دنیای دیدنی‌های این سرزمین فرهنگی همراهی می‌کند. از تاریخ‌نگاری دقیق تا تصاویر زیبا، “ایتوک” به خوانندگان خود فرصتی را می‌دهد تا با ارزش‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی ایران آشنا شوند و برای سفرهایی خاطره‌انگیز خود برنامه‌ریزی کنند.
جمع بندی
منطقه آذربایجان در ایران علاوه بر طبیعت بی‌نظیر و خوش آب و هوا، دارای جاذبه‌های گردشگری و تاریخ و فرهنگی غنی در شمال غرب کشورمان واقع شده‌است. به جز زیبایی‌های استان آذربایجان شرقی، استان آذربایجان غربی و مرکز آن یعنی اورمیه بخشی از جاذبه‌های خیره‌کننده ایران را در خود جای داده و یکی از مراکز ديدني آذربايجان است.
جاذبه های گردشگری ارومیه میراث کهن این منطقه است که از گذشته‌های دور بر جا مانده‌اند. شاید نتوان به سادگی درباره این زیبایی‌ها صحبت کرد و به همه آن‌ها شاراه کرد چرا که شهر آرومیه به زیبایی تمام ایران است.
سوالات متداول
بهترین مکان های گردشگری شهر ارومیه کدامند؟
دریاچه ارومیه، دریاچه مارمیشو، کلیسای ننه مریم، روستای بند و کلیسای مارسرگیز از مشهورترین جاهای دیدنی ارومیه در تابستان به شمار می‌روند.
دریاچه مارمیشو کجاست؟
دریاچه مارمیشو در ۴۵ کیلومتری غرب شهر آرومیه در استان آذربایجان غربی واقع شده‌است و یکی از مهم‌ترین و زیباترین جاذبه های گردشگری ارومیه به شمار می‌رود.
بهترین زمان برای سفر به دریاچه مارمیشو چه موقع است؟
از آنجا که دریاچه مارمیشو در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته است، برای تفرج در طبیعت آن، بهتر است در روزهای خوش آب و هوای بهار و تابستان به بازدید از دریاچه بروید. در زمستان هوای سرد و بارش برف و احتمال یخ‌بندان در منطقه وجود دارد وممکن است نتوانید از زیبایی‌های آن به قدر کافی لذت ببرید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی