سلامت

دارو در آذربایجان غربی به کمبود و افزایش قیمت مبتلا شد

کمبود دارو

به گزارش مجله خبری ایتوک؛ چند وقتی است که کمبود برخی از اقلام دارویی در استان موجب بروز انتقاداتی شده است، ازاین‌رو خبرنگار حرف رک، با مراجعه به چند داروخانه سطح شهر وضعیت این کمبودها را بررسی کرده است.

بنابر مشاهدات میدانی و پرس‌وجوی صورت‌گرفته، نبود آنتی‌بیوتیک، پنی‌سیلین، کابامازپین و شیرخشک مشهود بود و تنی چند از بیماران و همراهان آنان از تأمین برخی دیگر از داروهای تخصصی هم گلایه داشتند.

وضعیت عرضه و تقاضا در بازار دارو نامتناسب و تقریباً بحرانی است

یکی از مراجعه‌کنندگان به داروخانه‌ای در اطراف خیابان ولیعصر با ابراز گلایه از عدم وجود آنتی‌بیوتیک در ارومیه به خبرنگار حرف رک گفت: یک ماهی است که وضعیت عرضه و تقاضا در بازار دارو نامتناسب و تقریباً بحرانی است، به‌ویژه با شیوع نوعی آنفولانزا در بین کودکان، شاهد کاهش شدید آنتی‌بیوتیک و داروهای مرتبط با این بیماری هستیم.

وی با بیان اینکه داروی پنی‌سیلین نیز در هیچ یک از داروخانه‌ها وجود ندارد، گفت: هفته گذشته طی تماس تلفنی با یکی معاونت دارویی استان، قول مساعد برای مرتفع‌شدن این موضوع دادند؛ اما متأسفانه مشکل همچنان پابرجا است.

این شهروند عنوان کرد: بیماران دیابتی و تشنجی نیز همانند دیگر شهروندان در سطح شهر به همراه دیگر بیماران به دنبال دارو‌های مدنظرشان بودند اما دست‌خالی از داروخانه‌ها بیرون می‌آیند.

وی خطاب به مسئولان علوم پزشکی درخصوص وعده‌های پوچ، گفت: آقایان مسئول خواهش می‌کنم دروغ تحویل مردم ندهید، برای بیماری‌های خاص، همچنین دیابتی‌ها که وابسته به انسولین هستند، می‌گویند بخشنامه آمده و باید آزاد تهیه کنید که بیشتر از ۵۰۰ هزار تومان می‌شود، بیماران درگیر، واقعاً ظرفیت این حجم از گرانی و کمبود دارو را ندارند.

شهروند دیگری که فرزندش مبتلا به بیماری صرع است در ادامه صحبت‌های بیماران حاضر در داروخانه، بیان کرد: چهار داروخانه رفته‌ام؛ اما هیچ‌کدام داروی کاربامازپین ندارند و مدعی هستند که دارو موجود نیست و سهمیه تمام شده است.

وی گفت: اگر فرزندم این دارو رو مصرف نکند به قطع یقین مجدداً تشنج می‌کند.

این شهروند افزود: بسیاری از مردم ارومیه خواستار حضور جدی‌تر مسئولان و ناظران بر عملکرد تولید و توزیع‌کنندگان دارویی هستند و از مدیران می‌خواهند تا در کمترین زمان و با قاطع‌ترین برخوردها بر زخم‌های مردم مرهم بگذارند.

تأمین دارو به‌عنوان یک چالش جدی در سطح کشور مطرح است

فروشنده یکی از داروخانه‌ها در گپ و گفتی نامحسوس به خبرنگار حرف رک گفت: هم‌اکنون تأمین دارو به‌عنوان یک چالش جدی در سطح کشور مطرح است.

وی بیان کرد: داروهای عمومی و معمول نیز در سطح بازار با کمبود مواجه بوده که این موضوع به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، کمبود مواد اولیه است.

این متصدی داروخانه افزود: روزانه با بیمارانی مواجه می‌شوم که داروی آنان در این داروخانه یا هر داروخانه دیگر یافت نمی‌شود و برخی دیگر هم از افزایش قیمت گلایه دارند.

وی افزود: سهمیه آنتی‌بیوتیک و مسکن و سرم در داروخانه‌ها به‌شدت پایین است و گاهی اوقات تنها چند شیشه شربت آزیترومایسین کودکان به داروخانه داده می‌شود که طی دو ساعت به اتمام می‌رسد.

شیرخشک هم در داروخانه‌ها نیست

البته ناگفته نماند که در کنار کمبود داروها، نبود و کمبود بعضی برندهای شیرخشک در سطح استان کلان‌شهر ارومیه طی هفته گذشته و نبود این کالای ضروری موجب بروز نگرانی‌هایی در سطح جامعه و خصوصاً خانواده‌های دارای نوزاد شیرخوار شده است.

تعدادی از شهروندان ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار حرف رک، از کمبود شیرخشک خصوصاً از نوعی که برای نوزادانی که به برندهایی خاص نیاز داشته و با بسیاری از انواع شیرخشک در بازار آلرژی و حساسیت دارند گلایه کردند.

به گفته این افراد در سال جاری برای دومین مقطع زمانی است که بعضی برندهای شیرخشک در سطح بازار این استان کمیاب شده و همین مسئله موجب نگرانی خانواده‌ها شده است.

کلام آخر؛

مسئولان ذی‌ربط باید بدانند دارو یکی از حیاتی‌ترین اقلام است که به هنگام استیصال و بیماری افراد مورداستفاده قرار می‌گیرد و نمی‌توان از کنار آن بی‌تفاوت عبور کرده و در مورد جان و سلامت مردم سهل‌انگاری کرد. ازاین‌رو بسیار ضروری است که نسبت به تأمین آن جدیت داشته باشند.

انتهای خبر/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی