غذاهای محلی

غذاهای ارومیه

غذاهای ارومیه چیست؟ این سوالی است که خیلی از مسافرین به شهر ارومیه و همچنین علاقه‌مندان این خطه می‌پرسند.

ارومیه یکی از شهرهای ایران است که تاریخی چند هزار ساله و فرهنگی غنی دارد. از این جهت به طور قطع آداب رسوم این خطه برای گردشگران بسیار دیدنی و جذاب است. یکی از ویژگی‌های فرهنگ غنی در کشور ما، غذاهای مخصوص به هر ناحیه است. معمولا به هر میزان که یک خطه پیشینه فرهنگی بیشتری داشته باشد، غذاهای متنوع‌تر با خاصیت‌های بیشتری نیز داراست.

در این مقاله با ایتوک همراه ما باشید تا بیشتر با غذاهای ارومیه و نحوه پختشان آشنا شویم.

آیرن آشی

از سری غذاهای ارومیه می‌توان به آیرن آشی اشاره کرد. آش دوغ یا به ترکی آیران آشی یکی از خوراک‌های سنتی استان اردبیل است که در منطقه ای مانند ارومیه با طبخ مختص به خود آماده می‌شود. این غذا در اواخر بهمن سال ۱۳۹۹ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است. در این آش از حبوباتی مانند نخود و عدس، سبزی‌ها، پونه کوهی ،تره، آویشن، سیر و انواع سبزی‌های کوهی و محلی و در نهایت از دوغ (محلی) جهت طعم دار کردن آن استفاده می‌شود. ناگفته نماند که در بعضی از شیوه های طبخ این آش گوشت نیز اضافه می‌گردد.

شیوه پخت آیرن آشی به این شرح است:

ابتدا آرد را در کمی آب گرم حل کرده و هم‌زمان در ظرفی دیگر، تخم مرغ را با برنج مخلوط کرده و به آرد حل شده می‌افزاییم. سپس دوغ و ماست را همراه با مقداری آب به این مخلوط اضافه کرده و بعد، آن را روی حرارت گذاشته و دائم هم می‌زنیم تا اصطلاحا ماست نبرد. این کار را تا به قل افتادن غذا ادامه می‌دهیم. همزمان در ظرفی دیگر نخود را که از 12 ساعت قبل در آب خیسانده بودیم با سبزی‌های خرد شده و کمی آب می‌پزیم و بعد از پخت به مخلوط، ماست اضافه می‌کنیم. در آخر نمک و حبه‌های سیر کوبیده را نیز به محتویات می‌افزاییم و بعد از گذشت نیم ساعت آش دوغ ما آماده است. چنان‌چه می‌خواهید به غذایتان گوشت نیز بیفزائید فراموش نکنید که از قبل، آن را با کمی ادویه طعم‌دار کرده و به گلوله‌های ریزی درآورده و بعد از پخت و تفت دادن با کمی روغن به آش اضافه کنید.

اگر به این مقاله علاقه‌مندید میتوانیم به لینک غذاهای سنتی ارومیه مراجعه کرده و از خواندن آن لذت ببرید.

گوزلمه

گوزلمه (جوزلمه) یا همان منتظر نشو چیست؟ این غذا که علاوه بر میان وعده در حکم یک وعده کامل غذایی نیز به حساب می‌آید نیز از سری غذاهای ارومیه به شمار می‌آید و شیوه پختش به شرح زیر است:

ابتدا ماست چکیده را همراه با کمی آب در قابلمه بریزید و آن را مخلوط کرده و سپس ظرف را بر روی گاز بگذارید. دائم ماست را هم بزنید تا ته نگیرد. وقتی ماست به مرحله جوشیدن رسید آن را بردارید. در این قسمت 4 عدد تخمه مرغ را با کره یا روغن محلی سرخ می‌کنیم. در مرحله بعد یک یا دو حبه سیر را پوست گرفته، رنده یا له می‌کنیم سپس با ماست مخلوط نموده و همه یا بخشی از تخم مرغ را با ترکیب ماست و سیر میل می‌نماییم.

خورش کنگر

یکی دیگر از غذاهای دلچسب ارومیه خورش کنگر می‌باشد. کافی ا‌ست برای تهیه این غذا موارد زیر را رعایت بفرمایید.

در مر حله اول برای تهیه این خورشت دلچسب ابتدا باید تیغ‌ کنگرها و ساقه‌های آن را جدا کرده و تمیز نماییم و کنگرهای پاک شده را درون ظرفی پر از آب بریزیم و بر روی آن‌ها کمی نمک بپاشیم. اجازه دهیم مدتی بماند تا گل‌های آن، جدا شوند سپس آن‌ها را مجدد بشوئیم.

بعد از آن در یک قابلمه مناسب حدود یک قاشق غذاخوری روغن سرخ کردنی می‌ریزیم و بگذارید تا کمی داغ شود، سپس یک عدد پیاز بزرگ را که به صورت نگینی خرد کرده‌ایم درون قابلمه تفت می‌دهیم. بعد از آن در همان زمان در یک ظرف مناسب مقداری روغن ریخته و می‌گذاریم تا اندکی گرم شود، پس از اینکه روغن داغ شد حرارت ماهیتابه را کم کرده و حدود یک چهارم قاشق غذاخوری به آن زردچوبه اضافه می‌نماییم. بلافاصله کنگرهای تمیز شده را به آن اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم تا کمی نرم شود..

در مرحله بعدی نعنا و جعفری پاک شده را خرد می‌کنیم و تابه‌ای را به همراه مقداری روغن سرخ می‌کنیم و کنار می‌گذاریم سپس گوشت‌ها را با پیازها اضافه می‌کنیم و هم می‌کنیم تا زمانی که اندکی سرخ شود.

پس از گذشت حدود 5 دقیقه، شعله را کم کرده و در این مرحله فلفل سیاه و زرد چوبه را به گوشت‌ها اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم تا ادویه‌ها به خورد مواد بروند.

بعد از اینکه ادویه‌ها را اضافه کردیم، نعنا و جعفری سرخ شده را به گوشت اضافه می‌کنیم و خوب تفت می‌دهیم.

در مرحله بعدی یک قاشق رب گوجه فرنگی اضافه می‌کنیم. سپس یک لیتر آب را اضافه کرده و می‌گذاریم تا نیم پز شود. پس از اینکه نیم پز شد نمک را به خورشت اضافه می‌کنیم.

لیمو عمانی‌ها را سوراخ کرده، به همراه کنگرهای سرخ شده، در نیم ساعت پایانی به خورشت اضافه می‌کنیم و درب قابلمه را می‌گذاریم تا با شعله ملایم با گوشت‌ها بپزد. دقایقی دیگر خورش کنگر آماده است.

کوفته مرغ

جهت تهیه کوفته مرغ، از سری  غذاهای ارومیه ابتدا باید لپه‌ها را حداقل از ۲ ساعت قبل در آب خیس کنیم. در یک قابلمه لپه‌ها را به همراه مقداری آب روی حرارت ملایم قرار داده و اجازه می‌دهیم خوب بپزند. پس از اینکه لپه‌ها پخت، آن‌ها را در یک مخلوط کن ریخته و آسیاب می‌کنیم. برنج را نیز از یک ساعت قبل به همراه آب و نمک خیس می‌نماییم.

سپس در یک قابلمه برنج را به همراه مقداری آب و نمک روی شعله قرار داده و می‌پزیم. سینه مرغ را پوست بگیرید و استخوان‌ها را جدا می‌کنیم. آن‌ها را در یک چرخ گوشت ریخته و خوب له می‌کنیم. یک پیاز را که به صورت خلالی خرد کریم با مرغ چرخ می‌نماییم. مرحله بعدی، مرغ‌ها را به همراه برنج و لپه در یک ظرف می‌ریزیم و خوب هم می‌زنیم تا کاملا مخلوط شوند. سپس مقداری زردچوبه، نمک و فلفل را اضافه کرده، تا به حالت چسبندگی در بیایند.

بعد از آن مواد را از یخچال درآورده و کف ظرف پهن می‌کنیم. کمی زرشک و ۱ عدد آلو را به همراه مقداری گردو در مرکز آن گذاشته سپس به اندازه دلخواه در می‌آوریم. یک پیاز دیگر را نیز به صورت نگینی خرد می‌کنیم بعد از آن در یک قابلمه روغن ریخته و روی حرارت ملایم قرار داده و بعد پیازها را به همراه مقداری زردچوبه به آن اضافه می‌نماییم و کمی تفت می‌دهیم تا خامی آن گرفته شود. رب گوجه فرنگی را در ماهیتابه ریخته و هم می‌زنیم تا خوش رنگ شود. عصاره مرغ را در مقداری آب جوش حل کرده و به رب اضافه می‌نماییم.

کوفته‌های آماده شده را در کف ظرفی می‌گذاریم و پس از اینکه به جوش آمد شعله را کم کرده و در قابلمه را گذاشته و اجازه می‌دهیم به مدت ۴۰ دقیقه خوب بپزد و جا بیفتد.

کوفته مرغ ما اکنون آماده است.

کوفته مرغ

یتیمچه ارومیه

یتیمچه غذایی آذری به حساب می‌آید و شیوه پختش در مناطق مختلف ایران متفاوت است. در این غذا که یکی از غذاي محلي ارومیه نیز به شمار می‌رود، علاوه بر مواد اصلی از بادمجان و فلفل دلمه‌ای نیز استفاده می‌گردد. زمان پخت این غذا بسیار سریع است.

در مرحله اول بادمجان‌ها را پوست می‌گیریم و به صورت حلقه حلقه خرد می‌کنیم، سپس آن‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه در یک سینی قرار می‌دهیم، بعد از آن مقداری نمک روی آن‌ها می‌ریزیم تا تلخی‌شان گرفته شود. پس از گذشت نیم ساعت، آن‌ها را می‌شوییم تا نمک از بین برود و شور نباشد.

سپس پیازها را به صورت نگینی خرد کرده، در یک قابلمه روغن می‌ریزیم و روی حرارت قرار می‌دهیم. بعد از این‌که روغن داغ شد پیازها را ریخته و هم می‌زنیم تا شفاف شوند. پس از آن مقداری زردچوبه و فلفل به پیازها اضافه می‌کنیم. گوجه‌ها را که به صورت حلقه‌ای خرد کرده بودیم، در ظرف ریخته و تفت می‌دهیم تا بپزند و آب بیندازند.

بعد از گذشت حدود ۵ دقیقه، بادمجان‌ها را روی گوجه‌ها می‌چینیم. فلفل دلمه‌ای را به صورت نگینی و سيب زميني را به صورت حلقه‌ای خرد می‌کنیم سپس به صورت مرتب روی بادمجان‌ها قرار می‌دهیم. در یک ظرف دیگر مقداری روغن ریخته و روی حرارت می‌گذاریم.

بعد از آن کمی زردچوبه و سپس رب گوجه اضافه می‌کنیم و سپس آن تفت می‌دهیم تا خامی آن گرفته شود. بعد مخلوط به دست آمده را به همراه مقداری آب، نمک و فلفل به مواد داخل قابلمه اضافه می‌کنیم و ۳۰ الی ۴۰ دقیقه زمان می‌دهیم تا خوب بپزد و خودش را بگیرد.

شورجه ارومیه

شورجه ارومیه از سری غذاهاي سنتي و خوشمزه این شهر است که طرفداران خاص خودش را دارد. طرز تهيه این غذا بدین شرح است:

در ظرفی ماست را با تخم مرغ و زعفران مخلوط می‌کنیم. سپس پیاز داغ را در قابلمه ریخته، گوشت را با آن تفت داده، آب گوشت را نیز به آن اضافه کرده و اجازه می‌دهیم قل بخورد و آبش کشیده شود تا حدی که آب کمی داشته باشد.

سپس آرام آرام مخلوط ماست را به مایه گوشت در چندین مرحله اضافه کرده و مرتبا هم می‌زنیم تا به روغن بیفتد.

بعد از چند لحظه هم زدن، آن را از روی حرارت کنار گذاشته و در آخر نمک و فلفل آن را اندازه کرده نشاسته ذرت را با ۴ تا ۵ قاشق سوپ‌خوری آب سرد مخلوط می‌کنیم و روی غذا می‌دهیم و

سپس می‌گذاریم کمی روی گاز بماند. آن را هم می‌زنیم تا ته نگیرد، غذا را تا گرم است در ظرف مخصوص، سرو می‌کنیم.

گیزاتما

گیزاتما یا قیزاتما نیز یکی دیگر از سری غذاهای روستایی و پرطرفدار ارومیه است. برای آماده سازی مواد اولیه حدودا 15 دقیقه و هم‌چنین برای پختن و جا افتادن غذا هم به 20 دقیقه زمان احتیاج داریم.

مواد لازم برای این غذا 2 عدد بادمجان، 2 عدد کدو، 3 عدد، 3 عدد سیب زمینی، 3 حبه سیر، 2 الی 3 گوجه فرنگی متوسط، 1 عدد فلفل سبز، لوبیا سبز و هویج به‌طور سلیقه‌ای.

تمام مواد را پوست گرفته وخرد می‌کنیم و در روغن داغ سرخ می‌ریزیم سپس به سس می‌رویم برای این‌کار ابتدا گوجه‌ها را رنده می‌کنیم و بعد سیر رنده شده را تفت می‌دهیم.

وقتی که سیر تفت داده شد گوجه‌هایی که رنده کرده‌ایم را به آن اضافه کرده و چند بار تفت می‌دهیم و کمی نمک اضافه می‌نماییم.

اکنون سسی که آماده شده است را روی موادی که خورد و سرخ کرده بودید می‌ریزیم. در صورت تمایل می‌توانید روی آن مقداری سیر یا ماست هم بریزیم و بعد در کنار ترشی، ماست یا نان دلخواه آن را میل نماییم.

گشنیز کباب

گشنیز کباب یکی دیگر از غذاهای ارومیه است که علاوه بر خوشمزگی، بسیار مجلسی و پرطرفدار می‌باشد.

در قسمت ابتدایی بهتر است لپه‌ها را از قبل به مدت حداقل ۲ ساعت در آب می‌خیسانیم. ابتدا لپه‌ها را با ۲ لیوان آب داخل یک قابلمه می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم به طور کامل بپزند. پس از اینکه لپه‌ها به طور کامل پخته شد، آب باقی‌مانده در قابلمه را نگه می‌داریم، سپس لپه‌ها را به همراه یکی از پیازها دو مرتبه چرخ می‌نماییم و بعد این مخلوط را داخل یک کاسه مناسب می‌ریزیم. در مرحله بعدی یکی دیگر از پیازها را به همراه گوشت چرخ کرده دو مرتبه چرخ می‌کنیم و به کاسه حاوی لپه اضافه می‌نماییم. سپس مقداری نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مواد داخل کاسه اضافه کنید.

مواد را مانند مایه کباب کوبیده به خوبی ورز می‌دهیم تا منسجم و یکدست شوند. در مرحله بعدی تخم مرغ‌ها را به مایه کوفته‌ها اضافه می‌کنیم و خوب مخلوط می‌کنیم تا مواد چسبندگی کافی را به دست بیاورند و در زمان سرخ کردن از هم باز نشوند. یک تابه مناسب را روی حرارت قرار می‌دهیم و مقداری روغن درون آن می‌ریزیم پس از آن‌که روغن داغ شد از مخلوط درست کرده، کوفته‌هایی به اندازه دلخواه درست کنید و در روغن سرخ نمایید.

در مرحله بعدی گشنیزها را به صورت درشت خرد می‌کنیم و با کمی روغن در یک تابه تفت می‌دهید تا گشنیزها کمی سرخ شوند. پس از سرخ کردن گشنیز پیاز باقی‌مانده را ترجیحا به صورت نگینی ریز خرد می‌کنیم سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت می‌گذاریم. مقداری روغن داخل قابلمه می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم داغ شود سپس پیاز خرد شده را اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم تا نرم شود. در ادامه مقداری زردچوبه به قابلمه اضافه می‌کنیم و تفت دادن را ادامه می‌دهیم تا پیاز و زردچوبه با یکدیگر یک دست شوند.

سپس بعد از آن آرد سفید را اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم تا آرد کمی تغییر رنگ دهد. سپس، لیمو عمانی‌ها را با چنگال سوراخ می‌کنیم و به قابلمه اضافه می‌کنیم. پس از اینکه آب داخل قابلمه به جوش بیاید، گشنیزها را اضافه کرده و پس از گذشت ۱۰ دقیقه کوفته‌ها را به آرامی اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم آب اضافی داخل قابلمه تبخیر شود و غذا به روغن بیفتد سپس گشنیز کبابی را به همراه برنج یا نان سرو می‌کنیم.

دلمه کلم

دلمه کلم برگ یکی از خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین دلمه‌های ایرانی است و در شهرهای مختلف ایران من جمله ارومیه طرفداران زیادی دارد. در ادامه با طرز تهیه این غذا آشنا خواهیم شد.

در ابتدا برای درست کردن دلمه برگ خوشمزه، برگ‌های کلم را جدا می‌کنیم و با کمی نمک به مدت 5 تا 10 دقیقه در آب جوش می‌ریزیم. سپس آبکشی کرده و موقتا کنار می‌گذاریم.

بعد از آن پیازها را به‌صورت نگینی خرد کرده و کمی تفت می دهیم. وقتی که پیازها طلایی شدند گوشت چرخ کرده را به همراه فلفل، نمک و زردچوبه اضافه می‌کنیم و مجدد تفت می دهیم. سپس دو قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی اضافه می‌کنیم و با مواد را تفت می دهیم.

در ادامه برنج، عدس و سبزی خرد شده را به غذایمان اضافه می‌کنیم و همه مواد را خوب مخلوط کرده و بعد کنار می گذاریم.

در این مرحله سس مخصوص دلمه کلم برگ را آماده می کنیم. تهیه این سس از این قرار است: پیاز باقی مانده را نگینی خرد می‌کنیم و در یک قابلمه با مقداری نمک و فلفل و زردچوبه تفت می‌دهیم و بعد 2 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی اضافه می‌کنیم.

وقتی که رب را خوب تفت دادیم حدود 3 لیوان آب درون قابلمه می‌ریزیم و صبر می‌کنیم تا به جوش آید و سس آماده شود.

در این فاصله مواد میانی آماده شده را درون برگ کلم ریخته و مرتبا می‌پیچیم. سپس درون قابلمه کنار هم می‌گذاریم و سس آماده شده را روی دلمه می‌ریزیم.

در نهایت دلمه‌ها را روی یک پیش دستی می‌چنیم و روی حرارت ملایم می‌گذاریم و به مدت 1 ساعت صبر می کنیم تا به خوبی بپزند و بعد با پیاز داغ و زرشک تزیین کرده و سرو می‌نماییم.

دلمه کلم

حلوا نثار

حلوا نثار از غذاهای ارومیه به حساب نمیآید و به نوعی در دسته بندی دسر واقع می‌گردد. در مرحله اول از پخت حلوا نثار لازم است تا آرد سفید را به خوبی الک کنیم و داخل ماهیتابه‌ای با حرارت بسیار ملایم تفت دهیم تا خامی آرد گرفته شود. این مرحله بسیار شبیه به پخت حلوا عربی کشدار است. یکی از نکاتی که باید در این مرحله به آن توجه داشت، صبوری است؛ چرا که حتما باید آرد را با حرارت بسیار کم تفت دهیم تا آرد نسوزد و رنگ تیره به خود نگیرد.

بو دادن آرد سفید ممکن است چیزی در حدود چهل و پنج دقیقه زمان ببرد و البته این مرحله، مرحله‌ای بسیار تعیین کننده است. در قسمت بعدی باید آرد نخودچی را درون ظرفی به خوبی الک کنیم و هم بزنیم تا مخلوط شود. در این مرحله نیز در حدود ۱۵ دقیقه زمان لازم است تا آرد نخودچی به همراه مواد خوب تفت داده شود.

بعد از اینکه خامی هر دو آرد به خوبی گرفته شد، حرارت را خاموش کنید و آردهای تفت داده را مجددا به خوبی الک کنید. الک کردن آرد به خوبی نقش زیادی در کیفیت و طعم حلوا نثار دارد.

بعد از الک کردن آرد سفید و نخودچی آنها را داخل ظرف برگردانده و روی حرارت بسیار ملایم قرار می‌دهیم و کره و روغن را به آنها اضافه می‌کنیم.

در این مرحله از پخت حلوا نثار می‌بایست مواد  را به خوبی با قاشق هم بزنیم تا کاملا مخلوط شوند و سپس با پشت قاشق سعی کنیم تا مواد را به خوبی به خورد هم بدهیم و آن را از روی حرارت برداریم تا کمی خنک شود و سپس پودر قند را به آن اضافه نماییم. بعد از اضافه کردن پودر قند، پودر هل و گلاب را نیز به حلوا نثار می‌افزاییم.

در مرحله آخر از پخت این حلوا باید زعفران را که به خوبی دم کرده‌ایم و غلیظ شده را به مواد اضافه کرده و به خوبی با سایر مواد هم می‌زنیم تا یکدست شود.

حلوا نثار
حلوا نثار

حلوای گردویی

طرز تهیه دسر پر طرفدار حلوای گردویی ارومیه به این شرح است: در ابتدا باید مقداری آرد و شیره انگور را در ظرفی به خوبی مخلوط کنیم. شیره انگور استفاده شده باید به اندازه‌ای باشد که در صورت مخلوط شدن با آرد، شبیه به ماست بشود.

مقداری آب مغز گردوی ریز شده را درون قابلمه با حرارت ملایم می‌جوشانیم و پس از جوشاندن، به مدت 10 دقیقه مخلوط آب و مغز گردوی ریز شده را به‌طور مرتب هم می‌زنیم.

مخلوط حاصله را به آرد و شیره انگور اضافه کرده و هم می‌زنیم تا غلظت آن بیشتر شود.

به مخلوط حاصل شده چند مرحله قبل، روغن زرد محلی را اضافه می‌نماییم و مجددا هم می‌زنیم تا حلوا گردویی ارومیه آماده شود. سپس در ظرفی می‌ریزیم تا خنک شود و بعد از آن آماده سرو می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این وعده اصیل، لینک فوق را لمس کنید.

حلوا اوماج

حلوای اوماج یکی از حلواهای سنتي اروميه یا شاید به زعم عده‌ای از غذاهای ارومیه است که از قدیم در مراسم‌های مختلف تهیه می‌شده است

برای درست کردن این حلوای خوشمزه ابتدا روغن رو در ماهیتابه‌ای ریخته و روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا آب شود. همچنین نصف قاشق چای خوری زردچوبه را نیز به آن اضافه می‌کنیم. سپس آرد را در ظرف الک می‌کنیم و تا زمانی‌که رنگش کمی تغییر کند هم می‌زنیم.

سپس ماهیتابه را از روی شعله بر می‌داریم و نصف لیوان دوشاب و سه چهارم لیوان عرق بادرنجبویه که داخلش یک قاشق چای خوری زردچوبه ریختیم را می‌افزاییم. کمی که مخلوط از حرارت افتاد آن را شروع به‌هم زدن می کنیم، تا آرد به اصلاح آذری‌ها به شکل (اوماش) در بیاید. مجدد ماهیتابه را روی حرارت قرار می‌دهیم و هم می زنیم تا حلوا کاملا جا بیفتد. حدود 5 الی 10 دقیقه می‌گذاریم روی این حالت باقی بماند.

سپس ماهیتابه را از روی زمین بر می‌داریم، مجدد نصف لیوان دوشاب به آن اضافه کرده و کمی ورز می‌دهیم در اینجا حلوا اوماج ما آماده است و میتوانیم آن را به شکل‌های مختلف بریده و میل کنیم.

حلوا اوماج
حلوا اوماج

سجوق

سوجوق یا سجوق یکی از سنتی‌ترین شیرینی‌های خطه‌ی آذربایجان، شهر ارومیه است. که از قدیم الایام توسط بزرگ‌ترها تهیه می‌شده و در عید نوروز و سایر اعیاد در سفره آذربایجانی‌های عزیز موجود بوده است.

سوجوق دارای ادویه مخصوص به خود است که می‌توان آن را از عطاری‌ها تهیه نمود. ابتدا در ماهیتابه‌ای بزرگ دو کاسه نشاسته می‌ریزیم سپس یک کاسه شیره‌ی انگور اضافه می‌کنیم، آن‌را هم می‌زنیم طوری که مخلوط ما کاملا رقیق و یک‌دست شود.

حالا ظرف را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و مرتب آن را هم می‌زنیم تا شروع به جوشیدن کند و به این شکل غلیظ شود. بعد از اینکه در این هم زدن‌ها خامی نشاسته کشیده شد، گلاب و بعد از آن پودر هل را به ظرف اضافه می‌نماییم. در حال حاضر سجوق ما آماده است و میتوان به شکل دلخواه آن را فرم داد. بعد از آن کف دو تا ظرف بزرگ، نایلونی و یا کاغذ می‌گذاریم و سوجوق‌ها را روی آن می‌چینیم. در این مرحله سوجوق‌ها باید در یک جای نسبتا سرد قرار بگیرند تا خشک شوند و بعد از حدود 10 روز، شکرک بزند و آماده میل کردن شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این خوراکی دلچسب به مقاله سوجوق ارومیه مراجعه کنید.

مجله خبری ایتوک

مجله خبری ایتوک ارومیه به‌عنوان یک منبع معتبر، اخبار و اطلاعات محلی در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را پوشش می‌دهد. ایتوک نه تنها مجله خبری ارومیه بوده، بلکه خود را موظف می‌داند که یک رسانه ملی برای همه هموطنان عزیزمان باشد. از این رو مطالعه و پیگیری ایتوک علاوه بر مردم نازنین شهر ارومیه و دوست‌داران این خطه، به تمام مردم فهیم ایران توصیه خواهد شد. در ایتوک با اخبار محلی شهر ارومیه و یا بخشی از تاریخ ارومیه و همچنین با مقالات تخصصی مثل غذاهای ارومیه آشنا خواهید شد در کنار اینکه از پیگیری اخبار روز ایران و جهان نیز غافل نخواهید بود.

جمع بندی

در این مقاله به غذاهای ارومیه پرداختیم. همان‌طور که می‌دانید شهر ارومیه از نظر فرهنگی بسیار غنی می‌باشد. غذاهای ارومیه نیز عموما دارای قدمتی کهن هستند. ممکن است تعدادی از این خوراک‌ها با سایر استان‌ها و حتی سایر کشورها کلیات مشترکی داشته باشند اما در جزئیات هر خطه طبخ و ادویه مختص به خود را دارد. در این مقاله از ایتوک با دستور پخت غذاهایی همچون آیرن آشی، گوزلمه، خورش کنگر، کوفته مرغ، گیزاتما، شورجه، یتیمچه، دلمه کلم و دسرهایی مانند سجوق، حلوا گردویی، حلوا نثار، حلوا اوماج آشنا می‌شویم.

سوالات پر تکرار

در غذاهای ارومیه کدام پرطرفدارتر است؟

در غذاهای ارومیه، علاوه بر موارد فوق غذاهایی مانند دلمه برگ مو (یارپاخ دولماسه)، یرالما کبابی (یئر آلما کبابی، سیب‌زمینی تنوری)، گندله قوورماسی (خوراک تره کوهی) و … بسیار محبوب و مورد توجه است.

در غذاهای ارومیه، چه آشی محبوب‌تر است؟

در غذاهای ارومیه،آش‌های سوپ بلغور (یارما شورباسی)، آش دوغ (اَیران آشی)، آش کلم (یرتخلی یا تورشولی آش) و … بسیار محبوب هستند.

اطلاعات بیشتری درباره یارما شورباسی ارومیه کسب کنید.

در غذاهای ارومیه چه دسرهایی توصیه می‌شود؟

علاوه بر لیستی از غذاهای ارومیه که در متن مقاله ذکر شد، باید گفت دسرهایی مثل باستیخ (لوزانک، باسلق)، کاچی (قویماخ، قیماق)، حلوای هویج (هویج حلواسه)، همچنین انواع عرقیجات سنتی مختص به این شهر، نان‌های سنتی ارومیه، انواع ترشی و مربا و .. در زمره دسر می‌تواند در کنار غذاهای ارومیه سرو شود.

آیا غذاهای ارومیه فقط در رستوران‌های محلی تهیه می‌گردد؟

خیر، شما با مطالعه متن فوق این امکان را دارید که شیوه طبخ تعدادی از نام آشنا ترین غذاهای ارومیه را بیاموزید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی