سفر و گردشگری

معرفی بازار تاناکورای ارومیه

به طور کلی تاناکورا به پوشاک دست دوم گفته می‌شود که اولین بار، بازار و خرید و فروش آن از کشورهای آمریکایی و اروپایی سرچشمه گرفته است. این لباس‌ها که هنوز قابلیت استفاده دارند، عموما در بازاری به نام بازار لباس تاناكورا به فروش می‌رسند. به عنوان مثال بازار تاناکورای ارومیه، بزرگ‌ترین بازار پوشاک دست دوم خارجی کشور به شمار می‌آید.

اگر علاقمند به این مقاله هستید، مقاله گردشگری ارومیه راجب جاذبه های گردشگری شهر ارومیه است را بخوانید.

سابقه‌ی پوشاک تاناکورا

تاریخچه و ظهور تاناکورا به قرن ۱۴ میلادی برمی‌گردد. در سال‌های میان قرون وسطی و رنسانس فقر شیوع پیدا کرده و بیداد می‌کرد. به همین دلیل مردم برای تامین لباس و پوشاک مورد نیازشان مشکلات بسیاری داشتند. مشکلات به حدی بود که فقط طبقه اشراف و ثروتمند می‌توانستند لباس‌های نو و زیبا بر تن کنند. به همین سبب اروپاییان به این فکر افتادند که لباس‌های کهنه و استفاده شده را به بازار عرضه کنند.

از حدود دهه‌ی شصت و هفتاد نیز پوشاك تاناكورا به ایران راه یافت و بازار آن رونق گرفت. گفتنی است از مهمترین مسیرهای واردات کالاهای تاناکورا به ایران، مرزهای غربی کشور هستند. استان آذربایجان غربی دقیقا به دلیل همین هم‌مرزی میزبان چندین بازار تاکورا در ارومیه و مهاباد و دیگر شهرهاست. بازار تاناکورای ارومیه یکی از مقاصد خرید و جاذبه‌های گردشگری ارومیه به شمار می‌آید که در خیابان بالانج (ابتدای جاده ارومیه- اشنویه) است.

اغلب پوشاک و دیگر اجناس و کالاهای تاناکورا از کشورهایی همچون سوئد، کانادا، دانمارک، نروژ و آلمان به هند و پاکستان صادر می‌شوند و از آن پس، از طریق شهرهای زاهدان و سیستان و بلوچستان به بازارهای تاناکورا در ایران وارد می‌شوند. البته باید گفت، مرزهای غربی از سوی اروپا مسیری کوتاه‌تر نسبت به مرزهای جنوبی برای ورود کالاهای تاناکورا به ایران محسوب می‌شوند.

در بازار تاناکورای ارومیه اجناسی مانند لباس، کیف و کفش، عروسک، عینک و… از رونق خوبی برخوردار است و به‌ فروش می‌رسد. به دلیل پایین بودن قیمت‌ها نسبت به مراکز فروش محصولات دست اول، کیفیت مناسب و تنوع اجناس، افراد زیادی برای خرید به این بازار می‌آیند.

 این کالاها معمولاً به صورت قاچاقی وارد می‌شوند، اما برای ورود این کالاها به ایران روش‌های قانونی نیز وجود دارد. یکی از دلایل اصلی شهرت کالاهای تاناکورا در کشور، قیمت بسیار بالای کالاهای مارک و علاقه مردم به این برندهای خارجی است. در سال‌های اخیر به علت گرانی کالاهای مارک و قدرت خرید پایین مردم، این صنعت در ایران رونق زیادی گرفته است.

اگر علاقمند به این مقاله هستید، مقاله سوغات ارومیه، راجب سوغاتی‌های شهر ارومیه است را بخوانید.

جادبه‌های اطراف بازار تاناکورای ارومیه

جادبه‌های اطراف بازار تاناکورای ارومیه

در نزدیکی بازار تاناکورای ارومیه  دیدنی‌های دیگری از شهر ارومیه مانند پارک ائللرباغی، خیابان ملل، پارک جنگلی شیخ تپه و دره شهدا (خان دره سی) وجود دارند که با یک زمان‌بندی می‌توانید برای دیدن آنها برنامه‌ی خود را تنظیم کنید.

تاریخچه بازار تاناکورای ارومیه

همانطور که گفته شد، در بازار بزرگ تاناکورای ارومیه لباس و کفش‌های استوك اروميه و اورجینال مارک و اغلب آلمانی موجود است. بازار تشکیل شده از چند راسته است که راسته‌های اول آن را بوتیک‌ها و کفش‌های نو تشکیل شده، اغلب لباس‌ها خارجی هستند و قیمت کفش‌های مارک به نصف قیمت بیرون قابل تهیه است.

این بازار از مغازه‌ها و فروشگاه‌های لباس کوهنوردی، اسپورت و پوتین، لباس زیر و پالتو و لباس‌های زمستانی تشکیل شده است و اغلب مغازه‌ها اجناس مردانه برای فروش ارائه می‌دهند. قیمت لباس‌ها در رنج ۱۰ تومن تا یک میلیون متفاوت است. خارج از بازار تاناکورا، لوازم ماهیگیری و پیک نیک و کوهنوردی نیز به فروش می‌رسد. چندین مغازه فروش ظروف و اجناس سفالی هم هست.

بازار تاناکورای ارومیه به یک پارکینگ بزرگ روباز و همچنین سرویس بهداشتی مجهز است.  در این بازار رستوران یا کافی شاپ و … و یا فروشگاه مواد غذایی موجود نیست.

آدرس بازار تاناکورای ارومیه

بازار تاناکورای فعلی ارومیه که فعالیت خود را از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده در سال‌های ابتدایی در منطقه آپادانا و ابتدای جاده سرو قرار داشت. اما بعدها مکان امروزی بازار به بلوار ساوالان، خیابان بالانج همان ابتدای جاده ارومیه- اشنویه  انتقال یافت.

این بازار با جمع‌آوری سایر بازارهای موجود، در بلوار ساوالان متمرکز شد. بعدها نیز با حمایت شهرداری، بازار تاناکورا شکل بهتری پیدا کرد و برای رفاه و بهره‌مندی بیشتر شهروندان، مسجد و پارکینگی نیز در همان مکان احداث شد.

در حال حاضر علاوه بر شهروندان شهر ارومیه، شهروندان دیگر شهرهای استان آذربایجان غربی و نیز استان‌های همسایه مانند آذربایجان شرقی، اردبیل و حتی تهران را برای خرید اجناس تاناکورا به خود جذب می‌کند.

روزهای جمعه در حوالی بازار می‌توان خودروهایی با پلاک‌های غیر بومی و متفاوت را دید که برای خرید در حال گردش در بازار هستند.

تفاوت لباس استوک و تاناکورا

تفاوت لباس استوک و تاناکورا در چیست ؟

 لباس‌های تاناکورا در واقع لباس‌های دست دومی هستند که قبلا توسط افراد دیگری استفاده شده‌اند و به دلایل متفاوتی وارد بازار فروش شده‌اند. مرد به دلیل شرایط بد اقتصادی از قدیم‌الایام از این نوع لباس‌ها استقبال می‌کنند. لباس‌های تاناکورا گاهی اوقات آن دسته از لباس‌های هستند که به خیریه داده شده اما به نحوی وارد بازار فروش می‌شوند.

 این لباس‌ها به سبب شستشو با مواد شوینده‌ی خاص، معمولاً بوی نامطبوعی دارند و استفاده از آنها در ابتدا دشوار است. حتی مشاهده شده که در بعضی اوقات به دلیل عدم رعایت بهداشت، مشکلات پوستی‌ را برای مصرف‌کننده ایجاد کرده‌اند.

 اما لباس‌های استوک به آن دسته از لباس‌ها گفته می‌شوند که پیش از این استفاده نشده‌اند و جزو کالاهای ذخیره و به فروش نرفته هستند.

بازار مهاباد

استان آذربایجان غربی و برخی از شهرهای آن همچون مهاباد به دلیل نزدیکی به مرز به قطب لباس‌های تاناکورا و لباس‌های استوک بدل شده‌اند. بسیاری از فروشگاه‌های پوشاک در نقاط مختلف ایران، خرید عمده لباس تاناکورا و لباس استوک مهاباد را از مراکز فروش و عرضه‌ی این قبیل پوشاک در بازارچه تاناکورا یا بازارچه مرزي در شهرستان مهاباد انجام می‌دهند.

استفاده از پوشاک استوک بسیار به صرفه‌تر و ضمنا بهداشتی‌تر است. چون پوشاک استوک هرگز مورد استفاده قرار نگرفته‌اند و برای کسانی که به لباس‌های مارک ، بهترین گزینه محسوب می‌شوند. البته قیمت پوشاک استوک خارجی نسبت به البسه خارجی بسیار به صرفه‌تر است به طوری که اقشار مختلف جامعه با سطح تمکن مالی متنوع بتوانند این نوع پوشاک را خریداری نمایند و با خیالی آسوده بپوشند.

سوالات پرتکرار

1.در بازار تاناکورای ارومیه چه اجناسی یافت می‌شوند ؟

اجناس دست دوم خارجی از نوع لباس، کیف و کفش و … در این بازار عرضه می‌شود.

2.بازار تاناکورای ارومیه کجاست؟

نحوه‌ی دسترسی به بازار تاناکورای ارومیه از خیابان بالانج ارومیه با نام جدید ساوالان (ابتدای جاده ارومیه- اشنویه) ممکن است.

مجله خبری ایتوک بهترین خدمات را دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی