احزاب و شخصیت‌هاچهره هادفاع مقدس

برادران باکری؛ شهدای دلیر شهر ارومیه

برادران باکری

حمید باکری (1 دی 1334 – 6 اسفند 1362) سرباز ایرانی بود که در جنگ ایران و عراق از فرماندهان میانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شمار می‌رفت و جانشین فرمانده لشکر 31 عاشورا شد. وی برادر کوچک‌تر علی باکری و مهدی باکری است. است. وی در عملیات های رمضان، فتح المبین، بیت المقدس و والفجر 2 حضور داشت و در عملیات والفجر 1 به شدت مجروح شد. باکری در اسفند 1362 در جزیره مجنون در عملیات خیبر به شهادت رسید. بر اثر اصابت مستقیم گلوله آرپی جی. پیکرش در میدان جنگ باقی ماند و به کشور بازگردانده نشد. تا انتهای این مقاله از سایت خبرگزاری اختصاصی ارومیه ایتوک همراه باشید.

درباره حسین نبی زاده یکی از افراد مطرح در شهر ارومیه بیشتر بخوانید.
دوران کودکی برادران باکری

سرگذشت برادران باکری

حمید باکری در 10 آذر 1334 در ارومیه به دنیا آمد و دوران کودکی و نوجوانی خود را در این شهر گذراند. تحصیلات متوسطه را در دبیرستان فردوسی ارومیه به پایان رساند و پس از اخذ دیپلم متوسطه با وجود قبولی در کنکور سراسری به خدمت سربازی رفت. باکری خدمت سربازی خود را در یکی از پاسگاه‌های ژاندارمری اطراف ارومیه گذراند و پس از پایان خدمت حدود یک سال به همراه برادرش; مهدی به شهر تبریز نقل مکان کرد و در همان دوره به فعالیت‌های سیاسی علیه نظام شاهنشاهی پرداخت. سپس برای ادامه تحصیل به آلمان رفت، اما زمانی که سید روح الله خمینی در حومه پاریس اقامت گزید، تحصیل در آلمان را رها کرد و به فرانسه رفت.

درباره اشخاص معروف در ارومیه بخوانید.

پس از انقلاب

پس از انقلاب 57 به ایران بازگشت و پس از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال 1358 به عضویت این سازمان درآمد و با شروع جنگ ایران و عراق، حمید باکری نیز مانند بسیاری از اعضای سپاه اسلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نیروی داوطلب به استان خوزستان رفت و مدت کوتاهی فرماندهی خط مقدم پایگاه 7 آبادان را بر عهده داشت. در پی مشکلاتی که با برخی از نیروهای سپاه به وجود آمد مدتی در جهاد سازندگی مشغول به کار شد اما در نهایت به سپاه بازگشت و به عنوان جانشین فرمانده لشکر 31 عاشورا به فعالیت خود ادامه داد.

علی مطهری یکی از نماینده های مجلس شورای اسلامی می باشد.

شهادت

حمید باکری در 15 اسفند 1362 در عملیات خیبر بر اثر اصابت مستقیم موشک آرپی جی در منطقه قرنا واقع در جزایر مجنون به شهادت رسید و جسد وی هرگز شناسایی نشد.

حمید باکری در 9 دی 1358 با فاطمه چهل امیرانی ازدواج کرد و حاصل این ازدواج 2 فرزند (یک دختر و یک پسر) بود. مجتبی ذوالنور در جریان درگیری‌های پس از انتخابات 2018; جانشین سابق و نماینده رهبر جمهوری اسلامی (سیدعلی خامنه ای) در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدعی شد که همسر حمید باکری، همسر وزیر اطلاعات دولت خاتمی; علی یونسی وارد شده است. فاطمه چهل امیرانی همسر حمید باکری ضمن اعلام اینکه بعد از باکری ازدواج نکرده است، درباره صحبت‌های ذوالنور گفت:

من از همه دروغگویان و فتنه گران و منافقان متنفرم، زیرا آنها با دروغ‌های خود در بین مردم نفاق ایجاد کرده اند، زیرا شهدایی که من با آنها همنشین بوده ام صادق و صالح بوده اند و انشاءالله من هم یار آنها خواهم بود.

شهید مهدی باکری

درباره شهید مهدی باکری

مهدی باکری، یک نظامی شجاع ایرانی بود که در دوران جنگ تحمیلی با عراق به عنوان یکی از برجسته‌ترین فرماندهان سپاه پاسداران شناخته می‌شد. وی فرماندهی لشکر ۳۱ عاشورا را بر عهده داشت و در جریان عملیات‌هایی نظیر فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان، مسلم بن عقیل، والفجر مقدماتی و والفجر ۱، ۲، ۳ و ۴، نقش بسیار مهمی داشت.

سرنوشت تلخ شهید مهدی باکری در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۶۳ در جریان عملیات بدر رخ داد، زیرا در روستای حریبه به دلیل اصابت گلوله مستقیم نیروهای عراقی به شهادت رسید. پس از این حادثه تلخ، یک گروه داوطلب برای بازگرداندن پیکر شهید به ایران اقدام کردند، اما در حین بازگشت، قایق آن‌ها توسط موشک آر. پی. جی عراقی مورد اصابت قرار گرفت و پیکر تمام اعضای گروه در اروند رود مفقود شد.

عضویت برادر در سازمان مجاهدین خلق

مهدی باکری به همراه دو برادر دیگر به نام‌های حمید باکری و علی باکری که از اعضاء مرکزی سازمان مجاهدین خلق ایران بود و پس از دستگیری توسط ساواک، در دادگاه نظامی به اتهام «خرابکاری و برهم زدن امنیت کشور» اعدام شد، نماد مقاومت، و ایمان عمیق به ایدئولوژی و مبارزات ملی بودند. شهادت مهدی باکری و برادرانش در خلال دفاع از میهن اسلامی، نام‌های جاودانه‌ای در تاریخ ایران به شمار می‌روند و برای هموطنانشان همیشه به عنوان نمونه‌هایی از شهیدان شجاع و مبارز به یاد می‌مانند.

پیش از انقلاب و دوران دانشجویی

در روزهای پر رونق اوایل سال ۱۳۳۳ در شهر میاندوآب به دنیا آمد. وی از خانواده‌ای مذهبی بود. مرگ زودرس مادرش در اوج کودکی او، یک زخم عمیق بر جانش باقی گذاشت. او یک برادر به نام علی باکری داشت که در آینده عضو سازمان مجاهدین خلق شد و توسط رژیم پهلوی به شهادت رسید.

پس از اتمام مدرسه متوسطه، شهید مهدی باکری به دانشگاه تبریز پیوست و در رشته مهندسی مکانیک تحصیلات خود را آغاز کرد. او در دوران دانشجویی علاقه زیادی به فعالیت‌های سیاسی پیدا کرد و با شخصیت‌هایی چون سید یحیی رحیم‌صفوی و حسین علایی آشنا شد. تظاهرات و اعتراضات دانشجویی در شهر تبریز در سال‌های ۱۳۵۴ و ۱۳۵۵، که توسط این تشکل‌های دانشجویی پشتیبانی می‌شدند، برای او به عنوان یک زمینه‌ی عمل سیاسی اهمیت داشت.

در همین زمان، مهدی باکری هدف ساواک قرار گرفت و تحت نظر بود و به دفعات  مورد بازجویی قرار گرفت. او همچنین در طول دوران تحصیل خود، با مرگ برادرش، علی باکری به دست رژیم پهلوی مواجه شد؛ این زخم‌های درونی عمیق او را تا انقلاب اسلامی همراهی کرد.

پس از انقلاب

پس از انقلاب اسلامی، شهيدمهدي باكري به عنوان یک فرد فعال و مؤمن به ارتش و نیروهای سپاه پاسداران پیوست و نقش بسیار مهمی در سازماندهی و آماده‌سازی بخشی از نیروهای این نهاد ایفا کرد. علاوه بر وظایف نظامی، برای مدتی مهدی باكري شهردار ارومیه شد و در این مقام خدمت کرد و در شهرداری ارومیه مشغول به کار بود. او توانست وظایف مدنی و نظامی را با تعهد و کفایت انجام دهد.

شهيد مهدي باكري پس از ازدواج خود، بیشتر وقتش را به خدمت به مردم و کشور اختصاص داد. وی به عنوان یکی از افراد انقلابی که در دوران جنگ تحمیلی عراق به جبهه‌های جنوبی کشور اعزام شدند، نمایانگر تعهد و ایمان عمیق به اهداف انقلاب اسلامی بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد بسکتبال ارومیه به بلاگ زیر مراجعه کنید.

دوران دفاع مقدس

در دوران جنگ تحمیلی ایران و عراق، مهدی باکری به عنوان یکی از فرماندهان برجسته سپاه پاسداران به سرعت در مدارج خود ترقی کرد. حضور او در عملیات فتح المبین به عنوان معاون تیپ نجف اشرف نشان از تعهد و شجاعت وی داشت، اما متأسفانه در همین عملیات از ناحیه چشم مجروح شد. پس از بهبودی، با اراده و اصرار قوی به جبهه بازگشت و در عملیات‌هایی همچون بیت‌المقدس، رمضان، مسلم بن عقیل، والفجر مقدماتی، والفجر ۱ تا ۴ و عملیات خیبر در سمت‌های مختلف، به عنوان یک فرمانده مهم حضور فعال داشت. او به عنوان فرمانده لشکر عاشورا در مجموعه عملیات‌های والفجر نمایانگر اراده و قدرت نظامی بی‌نظیر بود و نقش بارزی در دفاع از مرزها و امنیت کشور ایفا کرد.

همسر و فرزندان شهید مهدی باکری

صفیه مدرس، همسر مهدی باکری، یک زن مقتدر و شجاع است که همسر خود را به عنوان یک قهرمان والا و از خود گذشته می‌شناخت. او در دوران کوتاهی که با شهید باکری زندگی کرد، نشان داد که در کنار او همواره به ایده‌آل‌ها و انگیزه‌های انقلابی پایدار او احترام می‌گذارد و همواره از اهداف مذهبی و ملی او در مسیر صحیح حمایت می‌کند. ازدواج ایشان در دوران جنگ تحمیلی به شکلی خاص و از طریق دوستان مشترکشان به وقوع پیوست. صفیه مدرس همچنان با افتخار به عنوان همسر یک شهید فداکار ایرانی، به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد تا اهداف او را در مسیر انقلابی و ملی دنبال کند.

در پاسخ به این سوال که مهدی باکری چند فرزند داشت باید گفت که در مدت کوتاهی که این زوج با یکدیگر زندگی کردند صاحب فرزند نشدند.

وصیت نامه شهید باکری

شهید باکری وصیت نامه خود را در دو بخش بیان کرده‌است. بخش اول این وصیت‌نامه بارها در فضاهای مجازی منتشر شده است و در آن شهید باکری به اهمیت انقلاب اسلامی، دین، و ملت ایران اشاره می‌کند. اما بخش دوم این وصیت‌نامه به صفیه مدرس، همسر مهدی باکری، مخصوصاً نوشته شده است. در این بخش، شهید مهدی باکری در چند سطر، خواسته‌ها و امانات خود را به همسرش اعلام می‌کند و این خطوط از محبت و احترام عمیق او به همسرش نمایان می‌شود.

شهید باکری وصیت کرد که بدانید اسلام تنها راه نجات و سعادت ماست، همیشه به یاد خدا باشید و فرامین خدا را عمل کنید، پشتیبان و از ته قلب مقلد امام باشید، اهمیّت زیاد به دعاها و مجالس یاد اباعبدالله و شهدا بدهید که راه سعادت و توشه آخرت است. همواره تربیت حسینی و زینبی بیابید و رسالت آنها را رسالت خود بدانید و فرزندان خود را نیز همانگونه تربیت کنید تا سربازانی با ایمان و عاشق شهادت و علمدارانی صالح وارث حضرت ابوالفضل برای اسلام ببار آیند. از همه کسانی که از من رنجیده اند و حقی بر گردن من دارند طلب بخشش دارم و امید دارم خداوند مرا با گناهان بسیار بیامرزد.

خدایا مرا پاکیزه بپذیر

شهید مهدی باکری

روایت زندگی شهید باکری در فیلم سینمایی موقعیت مهدی

موقعیت مهدی ” یک فیلم ایرانی تازه و برجسته است که در سال ۱۴۰۰ منتشر شد. این اثر به دست هادی حجازی فر نوشته و کارگردانی شده و حبیب‌الله والی‌نژاد در تهیه‌کنندگی آن نقش داشته است. فیلم با بازیگرانی همچون هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور و روح‌الله زمانی به تماشاگران پیشنهاد می‌شود. “ موقعیت مهدی ” با درخشش در جشنواره فیلم فجر از بین ۱۴ نامزدی، پنج جایزه ارزشمند از جمله جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از آن خود کرد. این فیلم با پرداختن به موضوعات مهم اجتماعی و فرهنگی مخاطبان را جذب می‌کند.

یکی از چهره‌های مطرح در سیاست که اهل شهر ارومیه نیز هست، هادی بهادری است. درباره‌ی او بیشتر بخوانید.

علی باکری یکی از برادران شهید باکری

علی باکری، یکی از سه برادر شجاع و شهید، که در تاریخ تشیع به عنوان ستاره‌های درخشان شناخته می‌شوند. او، بزرگترین فرزند خانواده باکری بود و برادران کوچک‌ترش، تحت تأثیر مبارزات و ایثار او، قدم در مسیر مجاهدت گذاشتند. اگرچه نام علی باکری در بین این سه برادر کمتر شناخته شده است و تصویری از او تاکنون منتشر نشده است، اما وجود و تلاش او در راه آزادی و ایمانش به حضرت حیدر (صلوات الله علیه) بر جان و شجاعت برادرانش تأثیر فراوانی داشت.

علی باکری در سال ۱۳۲۲ در شهرستان میاندوآب به دنیا آمد. پس از تحصیلات در زمینه مهندسی شیمی، وی به تدریس در دانشگاه مشغول شد. اما در همین سال‌ها، علی به مبارزات مسلحانه علیه رژیم پهلوی پیوست. او تصمیم گرفت به لبنان سفر کند تا آموزش‌های کافی را دریافت کند و در عین حال با قاچاق اسلحه به کشور در راستای مبارزه با رژیم پهلوی خدمت کند. به همین دلیل، علی چندین بار به لبنان سفر کرد و در میدان‌های مبارزه علیه رژیم پهلوی حضور یافت.

در ماه شهریور سال ۱۳۵۰، علی باکری به دام ساواک افتاد. او به شدت شکنجه شد و بدون دادگاه منصفانه، به اعدام محکوم شد. در تاریخ ۳۰ فروردین ۱۳۵۱، حکم اعدام علی باکری اجرا شد و جسد او در قطعه ۳۳ بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

تصویری از علی باکری تا به امروز منتشر نشده است. اما در روزهای سالگرد شهادت مهدی و حمید باکری، برای نخستین بار تصویری از او منتشر شده است. این تصویر، به جوانان و نسل‌های آینده این امکان را می‌دهد تا با شجاعت و تضحیات علی باکری آشنا شوند و از ایمان و اعتقادات او الهام بگیرند.

علی باکری، با اراده قوی و ایمان سرشار، به عنوان یکی از قهرمانان مبارزه علیه ستم و ظلم در دوران پهلوی شناخته شد.

مجله خبری، فرهنگی ایتوک

مجله خبری فرهنگی ایتوک یک منبع مهم و معتبر در زمینه‌های فرهنگ، هنر، ادب، علوم انسانی، و مسائل اجتماعی در ایران است. ایتوک به عنوان یک نشریه معتبر و تخصصی در دنیای رسانه، اخبار، مقالات، نقدها، و گزارش‌های تازه و تحلیلی از مسائل مختلف را به خوانندگان ارائه می‌دهد. ایتوک تلاش می‌کند تا با ارائه محتوای غنی و تحلیل‌های عمیق، نقش مهمی در ترویج و ارتقاء فرهنگ و هنر در کشور داشته باشد.

جمع بندی

برادران باکری، شهیدان شجاع و مبارز ایران، به عنوان نمونه‌هایی از ایمان، تعهد، و شجاعت در دوران جنگ تحمیلی به شمار می‌روند. شهید حمید باکری به عنوان یکی فرماندهان تاثیر گذار سپاه پاسداران به شمار می‌رفت. در کنار او، شهیدمهدی باکری، برادر بزرگترش، نقش مهمی در مقابله با تهاجم دشمن داشت و در مجموعه عملیات‌های والفجر به عنوان فرمانده لشکر عاشورا به شهادت رسید. آن‌ها از دوران کودکی و نوجوانی تا دوران انقلاب و جنگ، تاریخچه‌ای پر از شجاعت و خدمت به میهن اسلامی داشتند و به عنوان نمادهایی از ایمان و اراده ملت ایران در یادها می‌مانند.

سؤالات متداول

۱. حمید باکری کجا شهید شد؟

شهید حمید باکری در منطقه قرنه واقع در جزایر مجنون، به شهادت رسید.

۲. آیا پیکر شهید حمید باکری مفقود شده‌است؟

شهید حمید باکری در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۶۲ در هنگام عملیات خیبر، به دلیل برخورد مستقیم موشک آرپی‌جی شهید شد و تاکنون پیکر وی شناسایی نشده‌است.

۳. شهید مهدی باکری در کدام عملیات شهید شد؟

شهید مهدی باکری در زمان اجرای عملیات بدر در روستای حریبه و در اثر اصابت گلوله مستقیم سربازان عراقی شهید شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی