مراکز خرید ارومیه

معرفی شهرداری ارومیه

ارومیه یکی از کلان‌شهرهای شمال غرب کشور است، که مرکز استان آذربایجان غربی محسوب می‌شود. با حدود ۱۳۳۲ متر ارتفاع از سطح دریا، در غرب دریاچه ارومیه واقع شده‌است. ارومیه با حدود ۹۳۰ هزار نفر جمعیت، در دامنه کوه سیر و در میان دشت ارومیه هوایی مطبوعی دارد، هوای شهر ارومیه در تابستان نسبتا گرم و در زمستان سرد است.

برای شناخت بهترین فوق تخصص اورولوژی در ارومیه به بلاگ مورد نظر مراجعه نمایید.

تاریخچه شهرداری ارومیه

در زمان سلطنت احمدشاه قاجار اولین شهرداری در شهر ارومیه تاسیس شد و حسین‌خان جهانگیری معروف به بیگلربیگی افشار در سال ۱۲۹۷ اولین متولی شهرداری ارومیه بود که در آن زمان «بلدیه» نامیده می‌شد. پس از آن در سال ۱۳۰۷ اولین شهرداری نوین در دوران پهلوی با مدیریت قیاس‌وند مسقر و دایر شد.

اولین شهردار این شهر که از اهالی ارومیه بود، فردی بنام ابراهیم خان معروف به نظرآقا و ملقب به یمین‌السلطنه بود که تحصیلاتش را در رشته‌ی حقوق در استانبول عثمانی و سوربن فرانسه و از پرسنل وزارت خارجه و نائب اول سفارت ایران در پاریس بود. او در دوره‌ی قاجار و در بین سال‌های ۱۲۹۲ تا ۱۲۹۹ هجری، ریاست بلدیه طهران را نیز برعهده داشت.

پس از پیروزی انقلاب نیز، سردار سرلشکر شهید مهندس مهدی باکری به عنوان اولین شهردار ارومیه برگزیده شد که پس از شهادتشان، 25 اسفندماه که تاریخ شهادت ایشان است به عنوان روز شهردار نامگذاری شده است.

در حال حاضر بالاترین سمت شهرداری ارومیه یعنی شهردار این شهر دکتر حسین مهدی‌زاده است و در ساختمان شهرداري (عمارت شهرداري) موسوم به عمارت تاریخی بلدیه ارومیه این شهر که تقریبا یکصدساله است، مستقر هستند.

ساختمان شهرداری شهر ارومیه یکی از جاهای دیدنی این شهر است که بیش از ۹۰ سال از ساخت آن می‌گذرد. این ساختمان متعلق به دوره پهلوی اول است، و در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۷۹ هجری خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران با شماره‌ی ۲۷۶۲ به ثبت رسید. ساختمان شهرداري ارومیه در میدان ایالت (انقلاب) شهر ارومیه واقع شده است.

چهار معاونت خدمات شهرداری، امور زیربنایی برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی و نیز معاونت مالی و اقتصادی زیر مجموعه‌ی این سازمان فعالیت می‌کنند.

ارومیه تا به امروز، فعالیت 42 شهردار را دیده است.

برای اینکه بیشتر بدانید، درباره‌ی کسب و کار ها می‌توانید مقاله مشاغل ارومیه را بخوانید.

توضیحات شهر ارومیه

ارومیه نیز همچون دیگر شهرهای کشورمان ایران آثار تاریخی، باستانی، طبیعی و تفریحی و رفاهی فراوانی دارد و در تمامی فصول سال می‌تواند مقصد گردشگران و مسافران است. اماکنی مثل سه گنبد، مسجد جامع، کلیسای ننه مریم، بازار سرپوشیده و … از جمله آثار تاریخی این شهر است. دریاچه‌ی ارومیه که شهرت جهانی دارد در کنار مارمیشو و تالاب گلمرز از پربازدیدترین جاهای دیدنی طبیعی این شهر به شمار می‌آیند.

شهر ارومیه در شمال غرب کشور، به مرز ترکیه نزدیک است و با شهر ارزروم که شهری پرجمعیت در شرق ارومیه است، خواهرخوانده نامیده می‌شوند و حتی کنسولگری جمهوری ترکیه نیز از سالها پیش در شهر ارومیه فعالیت می‌کند.

ارومیه علاوه بر جاذبه‌های گردشگری بیشمار، اعم از آثار تاریخی به جا مانده از دوره‌های گذشته و نیز جاذبه‌های طبیعی، از ظرفیت بالایی در کشاورزی و دامپروری هم برخوردار است و در تولید محصولاتی مثل سیب و انگور زبان‌زد است.

پس از درخشش تيم واليبال در رقابت‌های جهانی، با وجود ستاره‌هایی از شهر ارومیه مانند سعید معروف، شهر ارومیه را به عنوان مهد و پایتخت والیبال کشور می‌شناسند.

شهرداری ارومیه

 

اگر علاقمند هستید می‌توانید مقاله مراکز خرید ارومیه را بخوانید.

باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه

این باشگاه ورزشی به خصوص در حوزه والیبال است که در شهر ارومیه قرار دارد، یکی از بهترین باشگاه‌های استان آذربایجان غربی محسوب می‌شود. در حال حاضر تیم والیبال باشگاه شهرداری ارومیه در لیگ برتر والیبال ایران رقابت می‌کند  و همواره از مدعیان قهرمانی بوده است.

رودخانه شهرچای که در میان شهر جاریست و رودخانه‌های باراندوزچای و نازلوچای نیز از دو سوی شهر و از بین روستاها به سمت دریاچه ارومیه جاری بوده و از جمله زیبایی‌های چشم‌نواز ارومیه هستند. دریاچه زیبای سد شهرچای نیز از ظرفیت بسیار خوبی برای بازدید گردشگران به شمار می‌رود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرکت های حمل و نقل بین المللی ارومیه به این بلاگ مراجعه کنید.

مناطق شهرداري

شهرداری ارومیه در ۵ منطقه به مردم شریف این شهر خدمت‌رسانی می‌کند:

شهرداري منطقه ۱ که مرزهای این منطقه‌ در جنوب شهر ترسیم شده و آدرس شهرداری ارومیه این منطقه، در انتهای خیابان بهداری استقرار یافته‌است.

شماره تماس شهرداری ارومیه در این بخش 4433668229 است و سامانه خدمات اینترنتی شهرداری ارومیه این منطقه به نشانی https://region1.urmia.ir/ برای کسب اطلاعات در دسترس عموم است.

شهرداری منطقه ۲ شهر ارومیه، شمالی‌ترین منطقه شهر محسوب می‌شود و آدرس شهرداری ارومیه و ساختمان آن در این منطقه در خیابان مدنی تقاطع مجاهد و مدنی قرار دارد. ارتباط با کارشناسان شهرداری ارومیه  در این منطقه با تلفن 4432350600 مقدوراست و نشانی وبسایت نیز https://region2.urmia.ir/ است.

شهرداري منطقه ۳ که منطقه‌ای تقریبا غربی محسوب می‌شود در بلوار مدرس واقع شده ‌است. تلفن تماس با این واحد شهرداری ارومیه 443442310 است و اطلاعات فعالیت‌های این بخش در وبسایت به نشانی  https://region3.urmia.ir/  منتشر می‌شود.

منطقه ۴ نیز تقریبا منطقه‌ای شرقی به شمار می‌آید و ساختمان آن در خیابان عطایی و کوچه دلگشا مستقر است. تلفن 4432248433 رابط مراجعان این واحد شهرداری ارومیه است و نشانی وبسایت شهرداری این منطقه نیز https://region4.urmia.ir/ است.

منطقه‌ای که حدودا مناطق مرکزی و جنوب غربی کشور را پوشش می‌دهد، منطقه ۵ ارومیه محسوب می‌شود و ساختمان اداری شهرداری آن در بلوار سربازان گمنام است. راه ارتباطی با کارشناسان شهرداری منطقه ارومیه شماره تلفن 4433431301 و https://region5.urmia.ir/  است.

مناطق شهرداري ارومیه

کارتابل شهرداری

به نشانی khedmat.urumia.ir در دسترس کاربران است. سامانه فيش حقوقی شهرداری ارومیه با نشانی https://fish.urmia.ir/ اطلاعات لازم را در اختیار کارمندان و کارگران شهرداری قرار می‌دهد.

مزایده شهرداری ارومیه نیز در صفحه مزایدات و مناقصات در نشانی https://urmia.ir/tenders-auctions اعلام و قابل پیگیری می‌باشد.

ضمنا اگر علاقمند هستید مقاله معرفی شهر ارومیه را هم بخوانید.

ساختمان شهرداری

ساختمان شهرداری در شهر رضائیه (ارومیه) در زمان سلطنت پهلوی اول بنا گردید. این ساختمان در قطعه زمینی واقع در ضلع جنوب غربی میدان بزرگ شهر، به انتهای خیابان امام امروزی و جنب ستاد لشگر، ساخته شد. این ساختمان دارای دو بنا بزرگ بود که یکی از آنها به سمت میدان ادارات استانداری و شهرداری مشرف بود و دیگری در باغ سکونت استانداران آذربایجان غربی قرار داشت. در این ساختمان، تمام امور شهری مانند نظافت، خیابان‌سازی، توسعه معابر، نظارت بر نرخ‌ها، تأمین آب و برق و غیره مورد بررسی و اجرا قرار می‌گرفت. ساختمان شهرداری در حال حاضر همچنان به عنوان مرکز اداری شهرداری شهر ارومیه و خدمات شهری در حال فعالیت است.

میدان ایالت (میدان انقلاب) که ساختمان شهرداری در اطراف آن قرار دارد، یکی از مراکز مهم شهر ارومیه است و جایگاهی مهم در تاریخ و فرهنگ این شهر دارد. این میدان در گذشته با نام میدان شاه نامیده می‌شد و پس از انقلاب اسلامی، نام آن به میدان انقلاب تغییر یافت. این میدان محل برگزاری مراسمات رسمی، تجمعات عمومی و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است.

ساخت ساختمان شهرداری

ساختمان شهرداری و ساختمان شهربانی که مکمل حرکت ساخت و ساز فضای کالبدی اطراف میدان ایالت بود، توسط طراحان آلمانی نقشه‌برداری و طراحی شده و توسط معمار محمد حسین ملا اوستا به اجرا درآمد. ملا اوستا، از طریق تأثیر خود در اجرای نقشه‌های شهرسازی، نقش مهمی در عمران و آبادی شهر ارومیه داشت.

ساختمان شهرداری طراحی شده به شکل عقاب با بال‌های گشوده است و از مصالحی مانند آجر، چوب و سنگ ساخته شده است. برای طراحی این ساختمان، تقارن نسبت به محور عمودی رعایت شده و بخش‌هایی از پلان با زاویه 45 درجه طراحی شده است. ساختمان شهرداری به طور کلی به شکل تیرچوبی است.

در اطراف این ساختمان، رویدادهای تاریخی نیز رخ داده است. به عنوان مثال، در حمله متفقین به ایران در تاریخ 30 شهریور 1320 هجری شمسی، پادگانی که در نزدیکی این ساختمان قرار داشت، توسط ارتش روسیه بمباران شد و قسمتی از نمای جنوبی ساختمان شهرداری تخریب گردید. این بخش بازسازی و ترمیم شده و توسط دو معمار، یکی از آنها به نام اوستا مجبور و دیگری توسط یک استاد کار ارمنی، ترمیم شد.

خدمات شهرداری

شهرداری ارومیه خدمات حضوری و مجازی متعددی را ارائه می‌دهد که برخی از خدمات حضوری این مجموعه عبارت است از اصلاح سند، پروانه احداث زمین بایر، پروانه تجدید بنا، پروانه تعمیرات، تفکیک اعیانی، تفکیک عرصه، تمدید پروانه ساختمانی، توسعه بنا، خلافی ساختمان مهندس ناظر، درخواست زیرسازی و آسفالت ریزی، دیوارکشی، گواهی اصلاح سند، گواهی پایانکار، گواهی عدم خلافی و مجوز تجاری خدمات الکترونیک.

همانطور که گفتیم علاوه بر خدمات حضوری، شهرداری ارومیه خدمات مجازی نیسز ارائه می‌دهد و سامانه اینترنتی آن به نشانی https://khedmat.urmia.ir راه اندازی شده است تا مردم بتوانند بدون اینکه به این نهاد بروند، خدمات مورد نظر خود را دریافت کنند. این سامانه برای راحت انجام شدن خدمات و رفاه شهروندان و هوشمند‌تر شدن شهر طراحی شده است. کم شدن تردد مردم و بالا رفتن کیفیت خدمات از هدف‌های ارائه شدن خدمات به صورت اینترنتی است.

سوالات متداول :

شهر ارومیه با چند بخش شهرداری مدیریت می‌شود ؟

شهرداری ارومیه در ۵ منطقه فعالیت می‌کند.

شهرداری ارومیه کجاست ؟

عمارت شهرداری که مربوط به دوران پهلوی اول است در میدان ایالت (انقلاب) توجه رهگذران را به خود جلب می‌کند.

با مجله خبری اختصاصی ارومیه ایتوک بهترین اخبار را دنبال کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی