اقتصاد و کسب و کار

نحوه‌ی صدور و مجوز دامداری در ارومیه

دامداری یکی از صنایع سودآور و پربازده در کشور است که طرفداران خاص خود را دارد که می توان گفت بیشتر این افراد از فارغ‌التحصیلان رشته‌ی کشاورزی هستند. برای برپایی یک واحد دامپروری در کشور مجوزهایی از قبیل مجوز دامداری یا مجوز دامداری صنعتی لازم است که اخذ این مجوزها هم بطور معمول شرایط خاص خود را دارد. در این مقاله از مجله‌ خبری ایتوک سعی داریم ضمن معرفی مشاغل ارومیه ، به شرایط و ضوابط اخذ این مجوزها بپردازیم و نحوه‌ی دریافت مجوز را توضیح دهیم.

تاسیس دامداری و دریافت مجوز‌های لازم

برای تاسیس و آغاز به کار یک واحد دامپروری اولین گام در اختیار گرفتن یک مکان مناسب برای ایجاد و احداث دامداری است. پس از آن فرد باید در جهت دریافت مجوز دامداری از سازمان‌های ذی‌ربط اقدامات و پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

ضمنا اگر به این مقاله علاقمند هستید مقاله شرایط پرورش ماهی را بخوانید.

تاسیس دامداری و دریافت مجوز‌های لازم

نوشته های مشابه

انواع مجوزهای مرسوم دامداری

افرادی که قصد دریافت مجوز دامداری را دارند باید اطلاع داشته باشند که این مجوزها در انواع مختلفی صادر می‌گردد که به شرح زیر است :

گواهی موافقت اصولی

آن دسته از افرادی که متقاضی تاسیس کارخانه، دامداری و یا مرغداری هستند لازم است با در نظر داشتن ضوابط و قوانین مربوط به دامپروری نسبت به دریافت این گواهی اقدام نمایند. این موافقت‌نامه با مدت ۶ ماه اعتبار صادر می‌شود و امکان تمدید آن هم وجود دارد.

این نکته حائز اهمیت است که در مسیر دریافت موافقت‌نامه اصولی و اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداري که زیر مجموعه‌ی مجوز دامداری هستند؛ تنها برای یک شخصیت حقیقی یا حقوقی صادر می‌گردد. در ضمن امکان فروش و انتقال این گواهی به غیر وجود ندارد و در صورت وقوع، پیگیری‌های قانونی در پی خواهد داشت.

مجوز یا پروانه بهداشتي

این برگ از مجوز دامداری را سازمان دامپزشکی کشور در راستای رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای در مورد بهره‌برداری از کارخانه‌ها و کارگاه‌ها صادر می‌کند.

پروانه تاسیس

هر متقاضی که قصد راه‌اندازی کارخانه، کارگاه یا واحد دامداری و دریافت مجوز دامداری را داشته باشد برای احداث ساختمان‌ها، واحدها و تاسیسات لازم، به اخذ این مجوز نیاز دارد. احداث تاسیسات و ساختما‌ن‌ها باید با حداقل متراژ لازم انجام شود و برای مثال حداقل متراژ زمین برای دامداری مناسب برای ۱۰۰ رأس گآو شیری به صورت مسقف معادل ۱۶۷۰ مترمربع و غیر مسقف ۲۰۹۰ مترمربع و کل زمین معادل ۷۶۰۰ مترمربع در نظر گرفته شده است.

این پروانه با مجوز ۲ ساله صادر می‌شود و با نظر کمیسیون صدور پروانه فعاليت استان به مدت یک سال دیگر هم امکان تمدید دارد. در صورتی که از پایان اعتبار پروانه تأسیس عملیات احداث، زمان زیادی نگذشته باشد با ارائه مدارک و دلایل مستند و موجه از طرف متقاضی، تمديد پروانه تأسیس آن حداکثر تا یک سال دیگر هم امکان‌پذیر خواهد بود.

نکته‌ی دیگر آنکه صدور مجوز دامداری باید به نام یک نفر و یا یک شرکت به ثبت برسد.

تا زمانی که پیشرفت فیزیکی ساختمان‌ها و تاسیسات به بیشتر از ۵۰ درصد نرسیده باشد، فروش و انتقال پروانه تاسیس ممنوع است. اما اگر این پیشرفت به بیشتر از ۵۰ درصد رسیده باشد انتقال کلیه اراضی، امکانات، تسهیلات، تعهدات و اختیارات به طور کامل و با کسب اجازه از کمیسیون صدور پروانه استان، مشکلی نخواهد داشت.

لازم است به محض اتمام ساختمان‌ها و تاسیسات و قبل از بهره‌برداری مراتب به کمیسیون صدور پروانه استان اعلام شود.

اگر برای شرایط و ضوابط دریافت وام برای اشتغال زنان به اطلاعات بیشتر نیازی دارید، مقاله وام برای زنان سرپرست خانوار می‌تواند به پرسش‌های شما پاسخ دهد.

پروانة بهره برداري

این  مجوز از مجموعه مجوز دامداری پس از تاسیس واحد صنعتی که در زمان مشخص و در چارچوب قوانین تکمیل شده باشد، صادر می‌گردد. پس از آنکه مراحل ساخت پایان یافت، دارنده جواز تاسیس می‌بایست جهت بازدید از مجموعه و تاسیسات به کمیسیون صدور پروانه درخواست خود را اعلام نماید.

کمیسیون پس از بازدید از مجموعه و در صورتی که انطباق عملیات تاسیس و ساخت و ساز را با طرح پیشنهادی تائید کرد، حداکثر در بازه‌ی زمانی یک هفته پروانه بهره‌برداری صادر می‌گردد. پس از صدور پروانه بهره‌برداری، جواز تاسیس باطل می‌گردد.

همچنین صدور پروانه تأسیس نیز باید به نام یک نفر یا یک شرکت به ثبت رسیده باشد. چنانچه تعدادی از افراد حقیقی درخواست صدور مجوز کنند، لازم است که از پیش با ارائه وکالت بلاعوض به نام یکی از سهامداران، زمینه اجرای مقررات مزبور را فراهم نمایند.

به علاوه فروش و انتقال پروانه تأسیس به غیر با کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی ساختمان‌ها و تأسیسات ممنوع می باشد و انجام این عمل منجر به ابطال پروانه می‌گردد. اما با پیشرفت فیزیکی بیشتر از ۵۰ درصد، در صورت انتقال کلیه اراضی، امکانات، تسهیلات، تعهدات و اختیارات به طور یک‌جا و با کسب اجازه از کمیسیون صدور پروانه استان، بدون مانع است.

دارندگان پروانه تأسیس می بایست به محض به پایان رساندن ساختمان‌ها و تأسیسات و قبل از انجام بهره‌برداری، مراتب را به طور ترتیبی به کمیسیون صدور پروانه استان اعلام کنند.

پروانة بهره برداري

چه زمینی برای احداث دامداری مناسب است ؟

طبیعتا هر زمینی شرایط مناسبی برای احداث ساختمان‌ها و تاسیسات لازم برای دامپروری را ندارد. زمینی که به منظور احداث دامپروری اختصاص می‌یابد به یکی از شکل‌های زیر است:

زمین استیجاری :

متقاضی باید اجاره‌نامه رسمی غیرقابل فسخ به مدت ۲۰ سال در اختیار داشته باشد

زمین فاقد سند مالکیت :

در این مورد متقاضی باید مستند تصرف و احراز مالکیت که به تایید مدیریت جهاد شهرستان یا اداره کل منابع طبیعی استان رسیده باشد را ارائه دهد و همچنین در صورتی که مالکیت به اثبات نرسید، پروانه لغو می‌گردد و متقاضی حق اعتراض ندارد و باید در این مورد تعهد رسمی به امضا برساند.

زمین مشاع :

اگر زمین متقاضی مشاع باشد، باید گواهی لازم به نام خود از مرجعی که توسط مدیریت جهاد شهرستان معرفی می گردد مبنی بر تعیین مساحت زمین را در اختیار داشته باشد، نقشه ایجاد تاسیسات با تایید و امضای کلیه مالکین زمین و یا عده ای از مالکین در دست داشته باشد.

زمین اصلاحات ارضی مفروزالرعیه:

در این مورد گواهی لازم مبنی بر مالکیت یا تصرف زمین و یا بلامعارض بودن آن، تاییدیه حدود و مساحت زمین از مدیریت کشاورزی محل و نقشه تفکیکی اراضی محل که زمین مورد نظر جهت ساخت تاسیسات در آن معین باشد، لازم است.

اگر علاقمند هستید مقاله کارخانه قند ارومیه را می‌توانید بخوانید.

مزایای پروانه دامداری روستایی

دریافت پروانه بهره برداری امتیازات و تشویق‌هایی را از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای واحدهای تولیدی در پی خواهد داشت : یک نمونه از این مزایا معافیت مالیاتی خواهد بود، تشویقات وزارت صمت را در پی خواهد داشت، در صورت نیاز به طرح‌های انتقال و توسعه و فعالیت‌های هنری معاف از مالیات خواهد بود. همچنین امکان برخورداری از معافیت پرداخت سهمیه حق بیمه پرسنل و دریافت تسهیلات بانکی را نیز فراهم می‌کند.

اولین مرحله دریافت مجوز دامداری

اولین مرحله، استعلام درباره‌ی شرایط و ضوابط مجوز دامداری در سایت mojavez.ir است و بدین تریتب متقاضی، با انتخاب گزینه جزئیات، از شرایط اخذ و مراحل تاسیس، همچنین، مدارک و مراحل نحوه دریافت مجوز دامداری، آگاهی پیدا می‌کند. پس از اعلام شخصیت حقیقی یا حقوقی و احراز هویت کاربر می‌تواند پورتال شخصی خود را در سامانه صدور پروانه دامداری به نشانی semak.maj.ir تشکیل دهد و نسبت به ثبت درخواست صدور مجوز دامداری اقدام نماید.

درباره‌ی کارت دامدار شهرستان ارومیه

از سال ۱۴۰۰ با هدف تسهیل مشکل نقدینگی در واحدهای تولیدی دامی، صدور کارت دامدار در سه نوع ۱۰۰، ۲۰۰و ۵۰۰ میلیون ریال با اختصاص سود ۱۱ درصد و مهلت بارپرداخت یک ساله، در شهرستان ارومیه آغاز شد.

در شهرستان ارومیه حدود ۶۲۸ هزار ر‌أس دام سبک و حدود ۶۲ هزار ر‌أس دام سنگین و گآو شیری پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری شده است و این کارت تنها برای دام‌های هویت‌دار پلاک‌کوبی شده تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال صادر می‌گردد.

متقاضیان دریافت این کارت با مراجعه به سامانه سیتا cita.maj.ir می‌توانند به دریافت کارت دامدار اقدام نمایند.

اگر علاقمند بودید مقاله بهترین کار تولیدی در منزل را بخوانید.

مدارک لازم برای دریافت مجوز دامداری

در زیر یک فهرست از مدارک لازم برای دریافت مجوز راه اندازی دامداری را آورده‌ایم که این مدارک عبارتند از:

  1. مدارک مالکیت زمین: شامل مدارکی که نشان می‌دهد که شما صاحب زمینی هستید که قصد دارید در آن دامداری را تاسیس کنید.
  2. مدارک تامین علوفه: شامل مدارکی که نشان می‌دهد چگونه علوفه برای دام‌ها در دامداری تامین می‌شود. مثلا قراردادها یا توافقات با تامین کنندگان علوفه.
  3. مدارک تامین آب: شامل مستندات مربوط به تامین آب برای دامداری است.
  4. مدارک فنی: شامل فرم کارشناسی محل تاسیس دامداری است که توسط نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی صادر می‌شود.
  5. مدارک نقشه زمین: شامل نقشه‌هایی است که موقعیت زمین و محل اجرای پروژه دامداری را نشان می‌دهد.
  6. مدارک طرح فنی و توجیهی: شامل مدارکی است که نشان می‌دهد طرح فنی و اقتصادی دامداری چگونه طراحی شده است و توجیه اقتصادی آن را توضیح می‌دهد.
  7. تعهد محضری: شامل تعهدی است که متقاضی دریافت مجوز دامداری به اخذ مجوز تغییر کاربری و مجوز ساخت قبل از آغاز هرگونه عملیات در ملک مورد نظر برای تاسیس دامداری ارائه می‌دهد.
  8. مدرک تحصیلی: شامل کپی مدرک تحصیلی شما است.
  9. درخواست کتبی از جانب دامدار: شامل یک درخواست کتبی که توسط شما به عنوان دامدار تهیه می‌شود و در آن درخواست راه‌اندازی دامداری را اعلام می‌کنید.
  10. مدارک شخصی: شامل عکس سه در چهار و کپی شناسنامه و کپی کارت پایان خدمت

مدت زمان صدور و اعتبار مجوز دامداری

صدور و مدت اعتبار مجوز دامداری از زمان تکمیل مدارک مدتی زمان می‌برد تا انجام شود و صدور مجوز دامداری حدود 37 روز کاری زمان می‌برد. مدت اعتبار مجوز تاسیس دامداری عموماً 2 سال است و این 2 سال به این معناست که شما بعد از دریافت مجوز دامداری، مدت زمان دو سال یا 24 ماه برای تاسیس و راه‌اندازی دامداری در مکان مورد نظر خود دارید. در صورتی که در این مدت به تاسیس دامداری نپردازید، مجوز شما منقضی می‌شود و نیاز است آن را تمدید کنید.

تجهیزات لازم برای دامداری

اگر قصد راه اندازی دامداری دارید، تجهیزاتی را لازم است تهیه کنید. تجهیزات مورد نیاز برای دامداری بسته به نوع دامی که قصد دارید پرورش دهید و شرایط محیطی متفاوت است. در زیر با مهمترین آنها آشنا می‌شویم.

  1. دستگاه شیردوش: این دستگاه برای شیردهی استفاده می‌شود و برای بهداشت و نظافت مناسب در این فرآیند بسیار مهم است.
  2. بچینگ خوراک دام: این تجهیزات برای تغذیه و توزیع خوراک به دام‌ها استفاده می‌شود و شامل سیلوها، تانک‌های نگهداری، سیستم‌های انتقال خوراک و مکانیزم‌های توزیع خوراک باشد.
  3. وان آبشخور دام: این وان‌ها برای آبگیری و آبدهی به دام‌ها استفاده می‌شوند. آبدهی دام‌ها باید به طور منظم و بهداشتی انجام شود.
  4. دستگاه میکسر خوراک دام و طیور: این دستگاه برای تهیه خوراک دام و طیور با ترکیبی از علوفه‌ها و مواد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  5. آخور سبد دار: این آخورها برای تغذیه بز، گاو و گوساله‌ها استفاده می‌شوند و برای حفظ بهداشت و کنترل مصرف خوراک توسط دام‌ها بسیار مهم هستند.
  6. کاه و جو خوری مکانیکی: این تجهیزات برای خرد کردن و آسیاب کردن کاه و جو به منظور استفاده بهتر در خوراک دام‌ها استفاده می‌شوند.
  7. تجهیزات توزین دامداری: این تجهیزات شامل ترازوها و وزن‌سنج‌ها است که برای اندازه‌گیری و کنترل وزن دام‌ها در طول زمان استفاده می‌شوند.
  8. سایر تجهیزات: تجهیزات دیگری مانند یونجه‌خور دستی، علوفه‌خوری گوسفند، فن و هواکش دامداری، دستگاه پشم‌چین گوسفند، هیدروسیکلون کشاورزی، تجهیزات کنترل و لوازم اندازه‌گیری مانند دماسنج و رطوبت‌سنج علوفه نیز برای دامداری لازم هستند.

سوالات پرتکرار

  • دریافت مجوز دامداری از طریق چه سامانه‌ای امکان‌پذیر است ؟

متقاضیان دریافت این مجوز می‌توانند با مراجعه به سامانه mojavez.ir از شرایط و ضوابط مطلع شوند و سپس با semak.maj.ir نسبت به ثبت نام و ثبت درخواست اقدام نمایند.

  • اخد مجوز دامداری چه مقدار زمان نیاز دارد ؟

اخذ مجوز دامداری در ارومیه و دیگر شهرستان‌ها، به طور دقیق مشخص نیست اما در صورتی که مدارک مورد نساز به تائید برسد، صدور مجوز، 37 روز از تایید مدارک زمان نیاز دارد و تا 24 ماه، معتبر خواهد بود.

با مجله خبری اختصاصی ارومیه ایتوک بهترین اخبار را دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی